فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۳۱۰۰

زغال‌سنگ قهوه‌ای جایگزین گاز در ترکیب انرژی آلمان می شود؟

زغال‌سنگ قهوه‌ای جایگزین گاز در ترکیب انرژی آلمان می شود؟

افزایش قیمت‌های گاز در آلمان باعث شده است که مقدار قابل توجهی از تولید برق با گاز از ترکیب انرژی این کشور خارج شده و فضای بیشتری برای زغال‌سنگ قهوه‌ای ایجاد شود.

به گزارش تجارت نیوز،

طی ماه جاری میانگین تولید روزانه برق با گاز در آلمان به ۳.۸ گیگاوات کاهش یافته است، در حالی که این میزان در ماه­های سپتامبر و آگوست ۴.۲ گیگاوات و در جولای ۴.۱ گیگاوات بوده است. این در حالی است که طی همین دوره زمانی، تولید برق با لیگنیت از 7.2 گیگاوات در سپتامبر و آگوست و 7.4 گیگاوات در جولای به 9 گیگاوات افزایش یافته است. تولید برق با زغال‌سنگ (Coal) نیز از 3 گیگاوات در سپتامبر به 2.9 گیگاوات در ماه اکتبر کاهش یافته است، اما همچنان بالاتر از 2.3 گیگاوات در آگوست و 1.4 گیگاوات در ماه جولای است.

متأثر از تغییرات تولید برق بادی طی ماه­های گذشته و نظر به ضرورت حفظ پایداری شبکه با برق حرارتی، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در آلمان از ابتدای اکتبر تا نیمه این ماه به ۳۰.۳ گیگاوات کاهش یافته است که از ۳۲ گیگاوات تولید تجدیدپذیر در سپتامبر کمتر است، اما همچنان کمی بالاتر از ۲۹.۵ گیگاوات در آگوست است.

تقاضای باقی‌مانده برای برق در آلمان طی هفته‌های اخیر از طریق واردات تأمین شده است که تاکنون به طور خالص ۳.۸ گیگاوات افزایش یافته است؛ این در حالی است که این رقم در سپتامبر ۳.۴ گیگاوات بود. واردات برق از کشورهای همسایه مانند فرانسه گاهی اوقات ارزان‌تر از تولید داخلی است و می‌تواند به پر کردن شکاف‌های بین تقاضا و عرضه برق در آلمان کمک کند.

تغییرات تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش قیمت‌های گاز، ثبات قیمت‌های لیگنیت و کاهش قیمت‌های انتشار آلاینده‌ها مجموعه عواملی است که باعث ایجاد تغییراتی در ترکیب انرژی آلمان شده است. قیمت‌های روزانه برق آلمان از اواخر جولای به شدت افزایش یافته و در هفته‌های اخیر با توجه به افزایش تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه رشد کرده است. همچنین، نیروگاه‌های لیگنیت آلمان معمولاً سوخت خود را از معادن نزدیک تأمین می‌کنند، که قیمت‌های داخلی لیگنیت را به طور قابل توجهی از عوامل مؤثر برای بازار خارجی مستقل می‌کند. تغییرات قیمتی اخیر باعث شده‌اند که خروجی نیروگاه‌های لیگنیت با نرخ راندمان ۳۶ درصد نسبت به نیروگاه‌های گازی با نرخ ۵۵ درصد و همچنین نیروگاه‌های زغال‌سنگ با نرخ ۴۰ درصد سودآوری بیشتری داشته باشد.

بنا بر آخرین آماره منتشره نیز طی هشت ماه نخست سال جاری، و حتی در مقاطعی که قیمت‌های گاز به پایین‌ترین حد خود رسیده بودند نیز نیروگاه‌های لیگنیت با راندمان ۳۶ درصد رقابت بسیار نزدیکی با نیروگاه‌های گازی با نرخ ۵۵ درصد داشته‌اند.

منبع : بورس انرژی ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار