کد مطلب: ۱۳۹۹۹۷

رئیس بانک مرکزی نسبت به ادغام موسسات مالی واکنش نشان داد:

سامان‌دهی بازار غیرمتشکل، همراهی مردم و نقش رسانه‌ها

سامان‌دهی بازار غیرمتشکل، همراهی مردم و نقش رسانه‌ها

رئیس بانک مرکزی کشورمان نسبت به شایعه‌های مطرح‌شده در ارتباط با ادغام موسسات مالی، واکنش نشان داد.

چند روزی است که خبری مبنی‌بر ادغام برخی موسسات مالی و اعتباری منتشر شده است. انتشار چنین خبری در شرایط فعلی که برخی مقامات، از ورشکستگی بانک‌ها سخن می‌گویند و در سویی دیگر شایعاتی درباره برخی بانک‌های خصوصی منتشر می‌شود، ظاهرا سپرده‌گذاران را بیش از آنکه مطمئن کند، نگران کرده است.

درحالی بازار شایعات ادغام بانک ها و موسسات اعتباری داغ شده است که بانک مرکزی با سکوت خود، زمینه را برای ترویج این شایعات مهیا کرده است. در نهایت دکتر ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در یادداشتی نسبت به شایعات اخیر واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز ، متن این یادداشت به شرح زیر است:

بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحیم

در پی طرح اخباری درباره سامان‌دهی و ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری در برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و بازنشر انبوه و همراه با حاشیه آن در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر به آگاهی هم‌وطنان گرامی می‌رساند؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر با هدف انتظام‌بخشی و ایجاد شفافیت هرچه بیشتر عملکرد نظام پولی و بانکی با نگاه کارشناسی و به‌طورجدی، سامان‌دهی بازار غیرمتشکل پولی را دنبال کرده است.

رسالت اصلی این بانک صیانت از اعتماد و اطمینان مردم به شبکه پولی و بانکی کشور و افزايش آن در سایه استمرار اصلاح و به‌سامان‌آوردن نظام بانکی است و در این مسیر، به استناد قوانین‎ومقررات و با هماهنگی و همکاری سایر مراجع، برخورد جدی با موسسات غیرمجاز فعال در بازار پول را در دستور کار قرار داده است. این سیاست قطعی بانک مرکزی است و عزم مسئولان و مجریان امر جزم و به فضل الهی تحت فشارها و تنگناهای ایجادشده، از پیگیری این سیاست منصرف نخواهند شد.

بر این اساس، در طول سال‌های اخیر اقدامات بسیاری به‌منظور ساماندهی موسسات غیرمجاز انجام شده که بسته به مورد، به صدور مجوز، انحلال یا ادغام آن‌ها منجر شده است و در این مسیرِ سخت و کار صعب، صیانت از سپرده‌های هم‌وطنان گرامي به‌عنوان ماموریت اصلی بانک مرکزی مدنظر قرار داشته است.

بدیهی است برنامه جامع انتظام بخشی، از رهگذر بررسی پیشنهادها، مذاکرات و جلسات متعدد کارشناسی در بخش‌های مختلف و پس از طی مراحل قانونی اجرایی می‌شود و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار پس از کسب اطمینان از حفظ منافع و حقوق همه سپرده‌گذاران و تامین منابع لازم از سوی موسسات و تعاونی‌ها و مسئولین آن‌ها، اقدامات بعدی را در دستور کار قرار خواهد داد.

بدون تردید در این راهِ سخت و ماموریت دشوار، بعد از لطف و فضل الهی نقش بی‌بدیل رسانه‌های جمعی و ارباب و اصحاب خبر برای تعاطی افکار و تبادل‌نظر در خصوص چرایی معضلات کهنه نظام پولی و بانکی کشور، و چگونگی رفع و حل‌وفصل آن‌ها یاری‌گر و مددکار اصلی مدیران و مسئولین کاربلدی است که به روش دیرین، این مشکلات را به بعد از خود واگذار نکردند و باشهامت درصدد حل‌وفصل قطعي آن‌ها برآمده‌اند.

در کنار طلب این همراهی از رسانه‌ها، از مردم عزيزمان حفظ آرامش و دوری از اقدامات هیجانی که می‌تواند مشکلات جدیدی را ایجاد، و ضرر و زیان تمام عوامل مرتبط در کشور را سبب شود و از هم‌کاران سخت‌کوش خود در نظام بانکی کشور، پرهيز از رقابت‌های غیرسازنده و مدیریت امور بانکی، به‌نحوی‌که به حفظ اعتماد عمومی به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه نظام بانکی منجر گردد را تقاضا دارم.

بدیهی است اخبار اقدامات مربوط به ساماندهی موسسات غیرمجاز پس از طی مراحل کارشناسی و قانونی، از طریق اطلاعیه‌های رسمی بانک مرکزی و یا مصاحبه‌های مسئولان این بانک به استحضار مردم شریف و سپرده‌گذاران عزيز خواهد رسيد.

ولی‌الله سيف

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.