خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۴۸۳۲۰

تهران کماکان معضل رشد جمعیت دارد

تهران کماکان معضل رشد جمعیت دارد

جمعیت شهر تهران نسبت به 5 سال گذشته، رشد داشته است که نشانگر تمایل مردم به مهاجرت به این کلان‌شهر را دارد.

نعمت‌الله ترکی در حاشیه جلسه کارگروه توسعه روستایی استان تهران افزود: پیرامون شهر تهران ۱۵ شهرستان با جمعیت بیش از ۵.۵ میلیون نفر وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی گفت: همچنین روستاهای استان تهران تراکم بسیار بالای جمعیتی دارند و در برخی از موارد جمعیت یک روستا بیش از ۵۰ هزار نفر یعنی معادل جمعیت برخی از شهرستان‌های کشور است. هر چقدر که شهرستان‌های پیرامونی شهر تهران پیشرفته‌تر شود و شاخص‌های خدماتی، تولیدی، اشتغال و اقتصادی آن افزایش یابد، فشار بر کلان‌شهر تهران کمتر خواهد شد.

وی از تلاش برای تهیه سند توسعه و سند آمایش استان تهران خبر داد و گفت: اگر این دو سند با مطالعات کافی تهیه و سپس با قدرت اجرایی شود شاهد ارتقا شاخص‌های کلان رفاهی و اقتصادی در سطح استان تهران خواهیم بود و به تدریج مهاجرت معکوس شکل می‌گیرد.

تهیه سند توسعه و اشتغال روستاهای استان تهران

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان تهران گفت: تا پایان برنامه ششم ملزم هستیم برای ۵۰ درصد روستاهای استان سند توسعه و اشتغال؛ تهیه و اجرایی کنیم. یکی از مهم‌ترین بخش‌های مورد نظر در این سند گردشگری در روستاهای استان و استفاده از این ظرفیت بالقوه برای اشتغال روستائیان است.

وی با اشاره به اینکه استان تهران در تولید ۱۰ محصول کشاورزی مقام اول تا سوم را دارد، گفت: در این سند بر صادرات این محصولات به کشورهای دیگر تاکید شده است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان تهران به توسعه صادرات گیاهان دارویی، احداث گلخانه‌ها در روستاها و ساماندهی آب‌رسانی به روستاهای استان تهران اشاره کرد و گفت : در سال جاری آب‌رسانی به ۶۷ روستا در دست انجام است و تا پایان برنامه ششم ۵۰ درصد روستاهای استان تهران از آب شرب و سالم بهره‌مند می‌شوند. تفکیک آب شرب و مصرفی خانوارهای روستایی نیز در این سند در دستور کار قرار دارد.

ترکی با بیان اینکه ۸۰۰ روستا با ۹۰۰ هزار نفر جمعیت در استان تهران وجود دارد، گفت: شاخص‌های توسعه‌یافتگی و خدمات‌رسانی به روستائیان در استان تهران از شاخص‌های اصلی کشور پایین‌تر است که باید کار ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی از آغاز به کار فاز اول پایانه صادرات گل و گیاه استان در اول شهریور امسال خبر داد و گفت: ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان نیز در دستور کار قرار دارد و به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

وی گفت: باید از صادرات به‌عنوان یکی از محورهای اصلی کمک به تولید و اشتغال در روستاهای استان تهران نام ببریم و در این سند تاکید کنیم.

منبع: کسب‌وکار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.