خبر مهم:

کد مطلب: ۱۴۸۹۲۳

ورود سرمایه‌گذارهای خارجی برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان

ورود سرمایه‌گذارهای خارجی برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان

برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی علاوه بر ورود سرمایه به کشور، می‌توانند نقش مهمی در انتقال دانش و فناوری به کشور داشته باشند که این مهم باید مدنظر قرار بگیرد و از پتانسیل این شرکت‌ها نیز استفاده کرد.

مرجان محمدی - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دی‌ماه سال 95 بر اساس مصوبه‌ای دولت را مکلف به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت شرکت‌های خارجی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این تصمیم در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 81 این لایحه را با 152 رای موافق، 4 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان اتخاذ شد.

بر اساس مصوبه نمایندگان در بند (الف) این ماده دولت مکلف شد، به منظور افزایش درون‌زایی اقتصاد با رعایت قانون تشویقی و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 1381 و قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب سال 1389 از تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور با مشارکت شرکت‌های خارجی صاحب صلاحیت و دارای دانش برای طراحی، مهندسی، ساخت، نصب تجهیزات و انتقال فناوری در حوزه‌های انرژی شامل بالادستی و پایین‌دستی نفت‌وگاز و تبدیل نیروگاهی و اعطای تسهیلات لازم در این زمینه در قالب بودجه سنواتی حمایت کند.

همچنین نمایندگان ملت در تبصره این بند مصوب کردند شرکت‌هایی که تحت عنوان انتقال فناوری با طرف ایرانی قرارداد منعقد می‌کنند، باید شرکتی دانش‌بنیان با حداقل 51% سهم متخصصان و سرمایه‌گذاران ایرانی در داخل کشور برای این منظور به ثبت برسانند تا از طریق رشد فناوری درگذر تغییرات زمان بومی شود.

حال باگذشت یک سال و اندی از این مصوبه هنوز هیچ سرمایه‌گذار جدی وارد این حوزه نشده است. برخی از کارشناسان معتقدند برخی از قوانین دست و پاگیر و مشخص نبودن ورود و خروج منابع مالی باعث این اتفاق شده است، حال آنکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه کسب‌وکارهای نوپا اعلام کرده بود:‌ ورود سرمایه‌گذار خارجی برای توسعه این نوع کسب‌وکار در کشور ضروری است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌‌آپ‌ها به دلیل نداشتن منابع مالی و حمایت نشدن جدی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی دیگر تمایلی به ادامه کار خود ندارند و این مهم می‌طلبد تا دولت و متولیان این عرصه، اقدام به ارائه راهکارهایی کنند تا ورود سرمایه‌گذارهای خارجی به کشور تسهیل شود.

ایمان سرآبادانی در خصوص ورود سرمایه‌گذارهای خارجی به کشور در حوزه کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان، به خبرنگار تجارت‌‌‌نیوز، گفت: بسیاری از سرمایه‌گذارهای خارجی با قوانین کشورما آشنا نیستند و زمانی که برای سرمایه‌گذاری به کشور دعوت می‌شوند با تعدد قوانین مواجه می‌شوند، برخی از آن‌ها به دلیل وجود بازار رقابتی در ایران می‌مانند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند سرمایه خود را وارد کشور دیگری کنند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذارهای خارجی در صنایعی ورود می‌کنند که رقابت‌پذیر باشد، تصریح کرد: چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در کشور به خوبی رشد کرده‌اند و در حال جذب سرمایه هستند تا به یک شرکت تجاری تبدیل شوند و در این عرصه دولت نیز به کمک آن‌ها آمده است تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند، در صورتی که برخی قوانین دست و پاگیر برای ورود سرمایه‌گذارهای خارجی برداشته و یا تسهیل شود می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی این شرکت‌ها در کسب‌وکارهای نوپا باشیم.

وی در ادامه گفت: برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی علاوه بر ورود سرمایه به کشور می‌توانند نقش مهمی در انتقال دانش و فناوری به کشور داشته باشند که این مهم هم باید مدنظر قرار بگیرد و از پتانسیل این شرکت‌ها نیز استفاده کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.