خبر مهم:

کد مطلب: ۱۴۹۱۶۸

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز تاکید کرد:

اولویت با کابینه ماموریت‌محور     

اولویت با کابینه ماموریت‌محور     

محمودی اصل اعتقاد دارد: برای مسائل موجود در هر وزارتخانه بایستی ماموریتی برای وزیر آینده توسط رئیس‌جمهور در نظر گرفته شود و بر اساس ماموریت‌های در نظر گرفته‌شده از کاندیدهای وزارت برنامه اخذ شود.

این روزها گمانه‌زنی بر سر انتخاب وزرا از جناح‌های مختلف پر‌رنگ‌تر از هر زمان دیگری است. برخی اعتقاد دارند کابینه باید یکدست باشد و برخی می‌گویند که جناح‌ مخالف که در انتخابات شرکت کرده و درصدی از رای جامعه را به خود اختصاص داده‌استباید در کابینه حضور داشته باشد.

یک کارشناس اقتصادی اما فارغ از این سهم ‌خواهی‌ها و رنگ‌ها اعتقاد دارد اعضای کابینه باید بر‌اساس ماموریت مشخص انتخاب شده و در پایان در مورد عملکردشان پاسخگو باشند.

حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: برای مسائل موجود در هر وزارت‌خانه بایستی ماموریتی برای وزیر آینده توسط رئیس‌جمهور در نظر گرفته شود و بر اساس ماموریت‌های در نظر گرفته‌شده و در راستای اجرایی شدن این ماموریت‌ها از کاندیدهای وزارت برنامه اخذ شود.

وی افزود: تشکیل کابینه به‌عنوان مهم‌ترین مساله پس از انتخابات از اهمیت بسزایی برخوردار است. تجارب گذشته نشان داده برای هر وزارت خانه عموما به تعهد و تخصص بیشتر توجه می‌شود و در ادامه گزینش‌های مختلف عمومی لحاظ می‌شود.

محمودی تصریح کرد: گاه صرفا داشتن تجربه و تا حدودی تخصص و آشنایی با رویکردهای سیاسی و هم‌سوی با رئیس‌جمهور به انتخاب یک وزیر یا مدیران در لایحه‌های پایین‌تر می‌انجامد.

وی خاطر نشان کرد: شاید در شرایط ثبات و در شرایط معمولی چنین گزینش‌هایی مشکلی نداشته باشد اما در شرایط سخت اقتصادی کشور، شرایط منطقه، لابی سخت صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و رویکرد دولت امریکا بایستی بیشتر به فکر تعریف مسائل موجود در هر وزارت خانه و هر سازمان و ماموریت وزیر یا مسئول انتخابی بود.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: به‌عبارتی‌دیگر ارائه برنامه‌های آن‌چنانی که در آن فقط لیست برنامه‌ها موجود است و هیچ برنامه عملیاتی بر اساس ورودی منابع و یا خودگردانی طرح‌ها و برنامه‌ها دیده نمی‌شود، کفایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده است برنامه‌های ارائه‌شده وزرا در مدت‌زمان محدود و بیشتر با کپی از برنامه‌ها و رویکردهای جامع بر طبق برنامه ششم و چشم‌انداز ۲۰ ساله است ممکن است وزیر برنامه‌ای ارائه دهد و خود نقش چندانی در تدوین آن نداشته باشد. در کنار هم قرار دادن برنامه‌های مختلف و ارائه یک بسته صرفا حجیم، به‌هیچ‌وجه مفید نخواهد بود.

محمودی اصل گفت: مروری به کابینه‌های گذشته نشان می‌دهد هر وزیری در بدو ورود برنامه ارائه می‌دهد اما نه خود دولت و خود مجلس در میانه راه یا در پایان دولت، مکانیزم مناسب و عملیاتی جهت ارزیابی عملکرد او و جهت بررسی میزان اجرایی شدن برنامه‌های ارائه‌شده را ندارند.

به اعتقاد وی: در هر دوره در انتخاب کابینه وزرا با خیال آسوده برنامه‌های آرمانی ارائه می‌دهد چراکه در خصوص برنامه اعلامی به هیچ کجا پاسخگو نیستند، و رئوس برنامه‌ها چنان پرتعداد و کلی است که شاید اجرایی شدن این برنامه‌ها ده‌ها سال زمان و بودجه‌های کلان نیاز داشته باشد.

این مشاور پارلمانی تاکید کرد: انتخاب وزرا کار بسیار سخت و دشواری است و مسائل مختلف و فشارهای گوناگون کار را به لحظات آخر می‌رساند و فرصت ارائه برنامه برای وزرای پیشنهادی گاه کمتر از چند روز است.

این اقتصاد‌دان گفت: در شرایط حساس کنونی در کنار هم قرار دادن مدیران باسابقه شاید چندان کمکی نکند. بیشتر به نظر می‌رسد انتخاب بایستی بر اساس توانایی در حل مسائل و مشکلات موجود و الویت دار باشد.

وی افزود: برای مسائل موجود در هر وزارت خانه بایستی مأموریتی برای وزیر آینده توسط رئیس‌جمهور در نظر گرفته شود و بر اساس مأموریت‌های در نظر گرفته‌شده و در راستای اجرایی شدن این مأموریت‌ها از کاندیدهای وزارت برنامه اخذ شود و در ادامه با بررسی درجه تحقق و پختگی برنامه‌ها در راستای انجام مأموریت موردنظر وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود. در دولت یازدهم وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه، وزیر نفت و وزیر امور خارجه بر اساس ماموریت محوری انتخاب شد.

وی ادامه داد: ماموریت هرکدام مشخص‌شده و وزیر اقتصاد باسابقه بررسی علمی مقابله با تورم برای مهار تورم به‌عنوان محور اصلی انتخاب شد و ایشان در انجام این ماموریت بسیار موفق ظاهر شدند.

محمودی اصل بیان کرد: هرچند به دلیل حجم مشکلات اقتصادی به ارث رسیده در ماأموریت‌های دیگر انتقاداتی هم بر ایشان وارد بود اما ماموریت اصلی انجام شد.

وی تاکید کرد: وزیر نفت با ماموریت افزایش سهم ایران از بازار و بهره‌برداری از میدان‌های مشترک شروع به کارکرد و نتایج خیره‌کننده اقدامات این وزیر نیز دیده شد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: وزیر بهداشت بر اساس محوریت بخش سلامت شروع به کارکرد و ماموریت خود را در شرایط نامناسب اقتصادی تا حدود زیادی با موفقیت انجام داد.

او گفت: وزیر امور خارجه نیز ماموریت برجام و ارتقا سطح روابط را به‌خوبی به سرانجام رساند. در لایحه‌های پایین‌تر نیز ماموریت محوری نتیجه‌بخش بوده است.

محمودی یک مثال برای سخنانش آورد و ادامه داد: به یک مثال به یک سازمان اکتفا می‌کنم؛ انتخاب رئیس سازمان امور مالیاتی بر اساس ماموریت مشخص و منطبق بر توانایی‌هایی ها باعث شد بدون افزایش پایه مالیاتی و ارزش‌افزوده، در شرایط رکودی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درامد نصیب کشور شود و گام موثری در کاهش وابستگی به نفت بر اساس اقتصاد مقاومتی انجام پذیرد.

به اعتقاد وی: اگر در هر سطح مرور کارشناسی انجام شود زمانی که بر اساس ماموریت و مسئله به دنبال گزینه بوده‌ایم با انتخاب درست و رسیدن به گزینه مناسب ماموریت‌ها به‌خوبی انجام‌گرفته است.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت کار و تامین اجتماعی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم بر اساس ماموریت به دنبال گزینه مناسب حرکت انجام نگرفته است و بنابراین خروجی مناسب نیز نباید از آنها انتظار داشت.

وی ادامه داد: بی‌تردید رئیس‌جمهور محترم که در4 سال گذشته علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی و سیاسی مهر تائید دوباره را از ملت ایران جهت تشکیل کابینه دوازدهم اخذ کرد و نسبت به دولت قبلی کابینه‌ بسیار بهتری را در کنار هم قرارداد. اما حجم مشکلات و نیاز کشور ایجاب می‌کند که کابینه جدید بسیار قوی‌تر و بر اساس ماموریت و هدف‌گذاری‌های مشخص چیده شود.

او خاطر نشان کرد: ضمن احترام به تمام تلاش‌های دولتمردان و توجه به موفقیت‌ها، باید گفت به‌صرف داشتن تجربه و یا تخصص نمی‌توان بر مشکلات موجود غلبه کرد.

وی گفت: انتخاب وزرا برای مدیریت کافی نیست چراکه کشور به دنبال حفظ وضعیت موجود نیست و حفظ وضعیت موجود شرایط اقتصادی و سیاسی را بدتر خواهد کرد.

وزرای تحول‌آفرین و جهادی که تعهد و تخصص دارند و ماموریت شناس و مسئله محور هستند ضرورتی برای رشد و توسعه مناسب هستند.

او یادآوری کرد: حق رئیس‌جمهور انتخاب و فرماندهی دولت است این انتخاب رنگی باشد یا بی‌رنگ حق ایشان است. اما پس از تشکیل باید یکرنگ و یک‌صدا در تعامل با سایر قوا مسیر تعالی کشور را بپیمایند. موفقیت دولت، موفقیتی ملی خواهد بود و همه باید برای موفقیت آن گام برداریم.

محمودی در پایان گفت: تشکیل کابینه فراجناحی و یا جناحی را چاره کار نمی‌داند. وزرای توانمند و تحول‌آفرین و ماموریت محور که تعامل متناسبی را با رئیس‌جمهور و رویکرد منتخب مردم دارند، می‌توانند در دایره انتخاب رئیس‌جمهور قرار بگیرند و مجلس با نکته‌سنجی خاص خود وزرای همسو، هم‌افزا و ماموریت محور را بارأی حداکثری روانه پاستور کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.