خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۱۵۵۹

تکیه بر جای بزرگان می‌توان زد

جوان‌ترین گزینه وزارت در انتظار رای‌اعتماد

جوان‌ترین گزینه وزارت در انتظار رای‌اعتماد

این جوان دهه شصتی می‌خواهد راه را برای جوانان دیگر در عرصه‌های بالای مدیریتی باز کند. درحالی‌که بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها از آذری جهرمی حمایت تمام‌قد کرده‌اند ولی برخی از حواشی‌ موجود تا حدودی باعث نگرانی اذهان عمومی شده است.

مرجان محمدی: محمدجواد آذر جهرمی جوان‌ترین گزینه پیشنهادی معرفی شده به مجلس برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان خانه ملت است. گزینه‌ای که به محض اعلام شدن نام وی برای پست وزارت با موافقان و منتقدان زیادی همراه شد.

اما این وزیر پیشنهادی جوان که بسیاری به وزیر شدن آن خوش‌بین هستند کیست؟ محمدجواد آذری جهرمی متولد سال 1360 از شهرستان دارالمؤمنین جهرم و مهندس برق قدرت از دانشگاه صنعت آب و برق است.

وی با 36 سال سن،‌ از سال 1388 تا 1393 مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده و از سال 1393 تا 1395 نیز به مدت دو سال در هیات مدیره غیرموظف شرکت خدمات ارتباطی رایتل و هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت عضویت داشته است.
در سال 1395 و پس از تودیع خسروی،‌ آذری جهرمی به عنوان معاون محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شد و همچنان در این سمت مشغول به کار است. او که به عنوان جوان‌ترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور شناخته می‌شود، در طول فعالیت خود مسئولیت‌های دیگری نیز در حوزه ارتباطات بر عهده داشته است.

حواشی پیرامون جوانترین وزیر پیشنهادی

عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، عضو کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی، عضو ناظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی،‌ عضویت در کمیته ارتباطات ستاد بحران کشور، مجری طرح اجرای وظایف صیانتی و اجتماعی و فرهنگی در خصوص ارتباطات و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و عراق،‌ مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و روسیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس APT،‌ رئیس کمیته ارتباطات اربعین در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ دبیر برگزاری جشنواره ملی کیفیت فاوا و دبیر همایش بین‌المللی کانکت 2016، از جمله مسئولیت‌هایی هستند که در سوابق کاری محمدجواد آذری جهرمی دیده می‌شوند.
حالا این جوان دهه شصتی می‌خواهد راه را برای جوانان دیگر در عرصه‌های بالای مدیریتی باز کند. درحالی‌که بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها از آذری جهرمی حمایت تمام‌قد کرده‌اند ولی برخی از حواشی‌ موجود تا حدودی باعث نگرانی اذهان عمومی شده است.

گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات با تکذیب مسئولیت شنود در وزارت اطلاعات در آخرین اظهار نظر خود پیرامون این موضوع اعلام کرد که حاضر است با کسانیکه ادعا می‌کنند وی از آن‌ها بازجویی کرده است رودررو شود

آنجا که الیاس نادران نماینده اسبق مجلس در توییتی معنادار خطاب به روحانی عنوان می‌کند که «آقای روحانی با نصب معاون فنی وزارت اطلاعات که وظیفه ذاتی‌اش شنود و بگیر و ببند است می‌خواهید فضای مجازی را آزاد کنید؟!» هرچند این توییت بدلیل حواشی‌های بیش از حد بعد از مدتی از صفحه توییتر الیاس نادران حذف شد ولی توانست تاثیر خود را بگذارد.

کاربران در فضای مجازی با راه‌اندازی بحث‌های مختلف به شغل قبلی این کاندید جوان وزارت اعتراض کردند و خواستار بازنگری روحانی برای معرفی وزیر ارتباطات به مجلس شدند.

از سوی دیگر آذری جهرمی با تکذیب مسئولیت شنود در وزارت اطلاعات در آخرین اظهار نظر خود پیرامون این موضوع اعلام کرد که حاضر است با کسانیکه ادعا می‌کنند وی از آن‌ها بازجویی کرده است رودررو شود.

اما محمود واعظی وزیر ارتباطات فعلی در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران حوزه ارتباطات با حمایت تمام‌قد از معاون جوانش اعلام کرد که در هر جا و هر مسندی باشم از آذری جهرمی حمایت می‌کنم و برای موفقیت وی تلاش می‌کنم.

وی با اظهار خرسندی از معرفی جوان‌ترین معاونش به رییس جمهور گفت: «آقای روحانی بدون هیچ اما و اگری فرد معرفی شده را برای پست وزارت قبول کردند و این برای من خوشایند است».

حال در شرایطی که موافقان و مخالفان وزارت آذری جهرمی در حمایت و یا تخریب وی در فضای مجازی و واقعی با یکدیگر در حال مناظره و مباحثه هستند و انواع و اقسام پست‌ها و توییت ها در حمایت یا تخریب این کاندیدای جوان دست به دست می‌شود، الیاس حضرتی نماینده کنونی مجلس در توییتی حمایتی می‌نویسد: «حضور نیروهای تازه‌نفس و جوان در رده وزارت می‌تواند روح تازه‌ای به مدیریت بالادستی نظام وارد کند. مهندس جهرمی را شخصی کاربلد و توانا یافتم».

به نظر می‌رسد مسئولان ترجیح می‌دهند با توجه به اقبال زیاد جوانان به فضای مجازی افکار و نظرات خود را در این فضا منتشر کنند. چراکه این کاندیدای جوان وزارت هم در توییتی که منصوب به وی است؛ نوشته: «مهندس بودم و هستم، در دفاع از حقوق مردم در هر لباسی. اگر روزی در مجموعه‌ای بودم برای مردم تلاش کردم تا علیه آن‌ها».

برنامه‌های پیشنهادی وزارت

نرخ های جدید اینترنت داخلی مشخص شد «ما در مرز يک انقلاب فناوری ایستاده‌ایم که روش زندگی، کار و پيوند ما با ديگران را از بنيان دگرگون می‌سازد». این جمله‌ای است که در ابتدای برنامه آذری جهرمی برای تکیه زدن به مسند وزارت نوشته شده است.

وزیر احتمالی بعدی، در پی انقلاب دیجیتالی و توانمندسازی مردم با استفاده از تکنولوژی‌های نوین است، به شکلی که چشم‌انداز چهارساله وزارت ارتباطات را نیز به این شکل تنظیم کرده است: توانمندسازی کشور و مردم با افزايش آگاهی جمعی و اخلاقی مبتنی بر خلاقیت، همدلی و مسئولیت‌پذیری برای بهره‌مندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زيست محيطی از انقلاب ديجيتالی.

افزایش سرعت و کیفیت،‌ در کنار کاهش قیمت خدمات پهن باند اولین هدف کلان استراتژیک جهرمی است. او در برنامه‌اش می‌نویسد که به دنبال هوشمند سازی دولت بوده و در کنار آن، در پی شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات و حمایت از کسب‌وکارهای نوین (استارت‌آپ‌ها) است.

در میان استراتژی‌های او، می‌توان تبدیل کردن ایران به مرکز تبادلات پستی و ترافیکی ارتباطات و اطلاعات منطقه را نیز مشاهده کرد.
در بخش راهبردها، کلیدواژه‌های مربوط به جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا زیاد به چشم می‌خورد و این سوال پیش می‌آید که آیا او می‌تواند ایران را در لبه تکنولوژی و همگام با دیگر کشورهای پیشرفته قرار دهد؟

وی در برنامه خود از حمایتش از تحقیقات، مقررات گذاری و شفاف‌سازی مناسبات بازار برای توسعه اینترنت اشیا، کلان داده، رایانش ابری و همچنین نسل پنجم شبکه موبایل می‌گوید.

جهرمی مایل است فضایی رقابتی و حمایتی ایجاد کند تا اپراتورهای غیردولتی به وجود آیند که ارائه‌دهنده خدمات دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، کسب‌وکار الکترونیکی باشند.

از سوی دیگر اگرچه دولت یازدهم انحصارهای زیادی را در حوزه ICT شکست، ولی جهرمی باز هم در راهبردهایش بر این موضوع تاکید کرده و از رفع انحصار به عنوان یکی از راه‌های شکل‌گیری بازار رقابتی در توسعه شبکه یاد کرده است.

جهرمی خبر می‌دهد که مایل است فضایی رقابتی و حمایتی ایجاد کند تا اپراتورهای غیردولتی به وجود آیند که ارائه‌دهنده خدمات دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، کسب‌وکار الکترونیکی و همچنین یادگیری الکترونیکی باشند.

اما در بخش اهداف خرد استراتژیک، می‌توان تلاش‌هایی را دید که نقش کاملاً ملموس‌تری در زندگی کاربران خواهند داشت. جهرمی در این بخش تشریح می‌کند که وزارت ارتباطات می‌خواهد در چهار سال آینده دسترسی به پهن باند را به ۸۰ درصد خانوارهای ایرانی ارتقا دهد و سرعت دسترسی مشترکین به اینترنت را نیز به حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه برساند.

او همچنین از حداقل کردن هزینه پهنای باند اتصال شبکه‌های توزیع محتوای بومی و پژوهش در تکنولوژی‌های نوین مثل نسل پنجم شبکه موبایل خبر می‌دهد. از سوی دیگر در این برنامه، به مناطق محروم و روستا‌ها هم اهمیت داده‌شده است.

همانطور که در چهار سال وزارت واعظی، به روستاها اهمیت داده شد. حال جهرمی می‌گوید که در این چهار سال ۹۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا خواهند کرد در حالی که ۸۰ درصد از همین نوع روستاها، زیرساخت‌های لازم جهت دریافت خدمات الکترونیکی دولت را دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر وی گزارش می‌دهد که ظرفیت ترانزيت ترافیک شبکه به ۳۰ ترابیت بر ثانیه خواهد رسید. فناوری‌های فضایی هم در گوشه و کنار برنامه پیشنهادی او برای وزارت ارتباطات دیده می‌شوند. جهرمی می‌خواهد رصد و پژوهش فناوری‌های نوین فضایی به منظور استفاده اقتصادی و صلح آميز از فضای ماورا جو را دنبال کند.

جهرمی در بخش سیاست‌های اجرایی، عنوان می‌کند مایل است استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی را داشته باشد. وی همچنین از استفاده حداکثری از ظرفيت پتانسيل‌های جوان کشور برای شکل‌گیری اقتصاد ديجيتالی و توسعه فضای مجازی بومی می‌گوید.

اما نکته جالب در بخش سیاست‌های اجرایی، مربوط به تلاش جهرمی برای ايجاد نظام حقوقی و مقرراتی شفاف برای رعايت «مالكيت معنوی در فضای مجازی» است. او همچنین در این قسمت می‌گوید که برای ورود شبکه‌های جهانی تحویل محتوا (CDN) و شبکه‌های اجتماعی به داخل کشور تلاش خواهد کرد.
جهرمی از بهبود فضای محیط کسب‌وکار برای ارائه‌دهندگان خدمات نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفته است.

حال باید دید که این گزینه پیشنهادی وزارت می تواند از نمایندگان خانه ملت رای اعتماد بگیرد تا به برنامه های خود در این چهارسال جامه عمل بپوشاند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.