کد مطلب: ۱۵۷۵۲۴

یکسان‌سازی نرخ ارز نباید به تاخیر بیافتد

یکسان‌سازی نرخ ارز نباید به تاخیر بیافتد

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: تاخیر در یکسان‌سازی نرخ ارز سبب بروز مشکل در جذب سرمایه خارجی می‌شود.

یک کارشناس بانکی گفت: بازتاب‌ عدم یکسان‌سازی نرخ ارز در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری مشخص است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حیدر مستخدمین حسینی در مورد علت تاخیر در یکسان‌سازی نرخ ارز اظهار داشت: سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند آرامشی را در حوزه ارز و متعاقب آن در حوزه‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی ایجاد کند.

وی افزود: تاخیر در اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز موجب می‌شود که سرمایه‌گذاری‌ها به تاخیر بیفتند. زمانی‌ که در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌شود، آن پروژه نیازمند ارز است و در زمان اقدام به سرمایه‌گذاری مشخص است که برای بازپرداخت آن، نرخ ارز در تلاطم است و این موضوع قابل تعیین تکلیف نیست و موجب اختلاف‌های سرمایه‌گذاری برای بانک مرکزی و دولت می‌شود.

مستخدمین‌ حسینی با بیان‌ این که‌ هم‌اکنون پرونده‌های متعددی در دادگاه‌ها در این خصوص موجود است و مکاتبات مختلفی‌ با رییس‌جمهور و دولت در این‌باره صورت گرفته است، افزود: بازتاب‌ عدم یکسان‌سازی نرخ ارز در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری مشخص است.

وی ادامه داد: نبود یکسان‌سازی نرخ ارز سرمایه‌گذاران خارجی را به تعلل وا می‌دارد. هر چقدر شرایط برای سرمایه‌گذاری مهیا باشد اما نرخ ارز یکسان نباشد سرمایه‌گذار نمی‌داند نرخ سود را چگونه و با چه مکانیسمی محاسبه کند.

این کارشناس بانکی گفت: هر چند شرایط سرمایه گذاری به لحاظ سیاسی نیز فراهم باشد، باز هم سرمایه‌گذار خارجی میلی برای آن ندارد.

مستخدمین حسینی افزود: یکی از علت‌هایی که ارز تاکنون تک‌نرخی نشده تحریم های نظام بانکی و نقل و انتقالات ارزی است که به درستی تعیین تکلیف نشده و منابع حاصل از فعالیت‌های اقتصادی دولت و بازگشت درآمدها همچنان با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

وی خاطر نشان کرد: دولت به دنبال آن است با مذاکراتی که صورت می‌دهد به نحوی این موضوع را مدیریت کند تا زمینه نقل و انتقالات ارزی فراهم شود.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: عدم یکسان‌سازی نرخ ارز برای‌ عده‌ای ایجاد رانت می‌کند. بین ارز مبادله‌ای یا ارز رسمی اختلاف وجود دارد که این اختلاف می‌تواند منشاء درآمد برای انها باشد.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.