خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۹۱۹۲

زمزمه حضور دوباره مشاوران خارجی در فضای اقتصادی ایران

پرایس‌واترهاوس‌کوپرز در ایران دفتر می‌زند

پرایس‌واترهاوس‌کوپرز در ایران دفتر می‌زند

پرایس‌‌واترهاوس‌‌کوپرز، یک موسسه مشاوره بین‌المللیِ فعال در زمینه مدیریت و اقتصاد، قرار است در ایران دفتر تاسیس کند تا برقراری مجدد ارتباط اقتصاد ایران با جهان، تسهیل شود.

محمد‌مهدی حاتمی: تلفظ نام سه‎بخشی «پرایس‌‌واترهاوس‌‌کوپرز» (PricewaterhouseCoopers) حتی برای انگلیسی‌ها هم دشوار است، چه برسد به ایرانی‌ها. با این همه، این موسسه بین المللی که مشاوره‌های مالی و مدیریتی خود را به بیش از 156 کشور جهان ارائه می‌دهد و در این کشورها حدود 230 هزار نفر کارمند دارد، تصمیم گرفته به بازار ایران هم ورود کند. بنابراین، شاید از این به بعد این نام دشوار را بیشتر بشنوید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پرایس‌‌واترهاوس‌‌کوپرز از ادغام دو موسسه «پرایس‌واترهاوس» و «کوپرز» ایجاد شده است. از طرفی، حالا که دولت ایران به اتاق‌های بازرگانی اختیار تام داده تا با اقتصادها، موسسات و تجار خارجی روابط مستقیم برقرار کنند، احتمال اینکه این موسسه هم مشاوره دادن به بخش‌های مختلف اقتصاد ایران را آغاز کند، بیش از همیشه است.

همه جا پای «صورت‌های مالی» در میان است

شریک ارشد و مسئول بازار ایران در موسسه پرایس ‌واترهاوس‌‌کوپرز که سخنران اصلی نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بود، گفت: «شرکت‌های ایرانی باید در قدم نخست، صورت‌های مالی خود را اصلاح کنند و به سمت شفافیت مالی بروند تا بعد سرمایه‌‌گذاران خارجی بتوانند به بازار ایران اعتماد کنند.»

«ینس روئنبرگ»، متولد شیلی است و می‌گوید صحبت کردن به زبان اسپانیایی برای او آسان‌تر است تا انگلیسی.

او ادامه می‌دهد: «شفافیت مهم‌ترین الزام برای شرکت‌های ایرانی به طور خاص و اقتصاد ایران به طور عام است. تنها پس از آن است که ایران باید به موضوع قوانین و مقررات دست و پاگیری توجه کند که اقتصاد این کشور را محدود کرده‌اند.»

روئنبرگ می‌گوید:«بسیاری از بانک‌های خارجی و به ویژه بانک‌های آلمانی تمایل دارند به بازار ایران ورود کنند اما به دلیل سال‌ها تحریم، اقتصاد ایران تطابق چندانی با قوانین بین‌المللی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: «از سال 2002 میلادی بدین سو، استاندارد مالی IFRS ابتدا در آمریکا و سپس آلمان ایجاد شد و بعد به سایر موسسات و کشورهای جهان رسید. تطابق با این استانداردها در ابتدا حتی برای آلمانی‌ها هم سخت بود، اما آنها در نهایت موفق شدند خودشان را تطبیق بدهند. بنابراین این موضوع برای شما هم چندان سخت نخواهد بود.»

قوانینتان را اصلاح کنید تا خارجی‌ها بیایند

روئنبرگ می‌گوید: «بسیاری از بانک‌های خارجی و به ویژه بانک‌های آلمانی تمایل دارند به بازار ایران ورود کنند اما به دلیل سال‌ها تحریم، اقتصاد ایران تطابق چندانی با قوانین بین‌المللی ندارد. به همین دلیل من فکر می‌کنم تا شما قوانین خود را در این زمینه اصلاح نکنید، نمی‌‍‌توانید منتظر بانک‌های خارجی باشید.»

روئنبرگ می‌گوید اصلاح قوانین به این شکل، موجب شفافیت در مورد ریسک‌های موجود در اقتصاد ایران خواهند شد و به این ترتیب، ایران می‌تواند چشم انتظار سرمایه‌گذاری خارجی باشد.

پرایس‌واترهاوس‌کوپرز

نماینده موسسه پرایس‌واترهاوس‌کوپرز می گوید اقتصاد ایران به دلیل چند دهه تحریم، قابلیت پیوستن به اقتصاد جهان را از دست داده است

روئنبرگ که یکی از چهره‌های کلیدی در ایجاد بانک مرکزی اروپا هم هست ادامه می‌دهد: «موسسه پرایس‌واترهاوس‌کوپرز، بزرگ‌ترین موسسه مالی آلمان و اروپا است که در حوزه‌های مالیات و بیمه فعالیت دارد و تقریبا همه انواع صنایع، به ویژه حوزه‌های دارویی، اتومبیل، نفت و گاز را پوشش می‌دهد.»

از طرفی، حالا که دولت ایران به اتاق‌های بازرگانی اختیار تام داده تا با اقتصادها، موسسات و تجار خارجی روابط مستقیم برقرار کنند، احتمال اینکه موسسه پرایس‌واترهاوس‌کوپرز هم مشاوره دادن به بخش‌های مختلف اقتصاد ایران را آغاز کند، بیش از همیشه است.

او از احتمال راه‌اندازی دفتر این موسسه در تهران می‌گوید و ادامه می‌دهد: «موضوع مهم دیگری که اهمیت دارد این است که موسسه ما باید بتواند در ایران دفتر داشته باشد، چرا که نمی‌توان با دفتری که برای مثال در فرانکفورت آلمان واقع شده است، اقتصاد ایران و مختصات آن را از نزدیک مورد پایش قرار داد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.