کد مطلب: ۱۶۰۳۳۸

وقتی گوگل، فریب می‌خورد

سواستفاده از نام‌هایی که کاربران بر روی آن‌ها تعصب دارند

سواستفاده از نام‌هایی که کاربران بر روی آن‌ها تعصب دارند

در گوگل سایت‌ها دسته‌بندی می‌شوند و سایتی که بازدید بالا داشته باشد از گوگل پول دریافت می‌کند، از همین رو برخی سایت‌ها اقدام به نظرسنجی اینترنتی می‌کنند، نظرسنجی که کاملا واهی و دروغین است و صرفا برای بالارفتن آمار بازدید و رتبه سایت صورت می گیرد.

مرجان محمدی: «برای حذف نام خلیج‌فارس از روی گوگل و جایگزین شدن نام خلیج عربی به سایت …. مراجعه کنید و مخالفت و اعتراض خود را به این عمل نشان دهید، فقط چند روز باقی است، اگر تعصب و غیرت ایرانی دارید نگذارید نام خلیج‌فارس به خلیج عربی تغییر کند».

به گزارش تجارت‌نیوز ، این نمونه پیامکی است که در سال ممکن است چندین بار برای کاربران ارسال شود، بسیاری از کاربران با توجه به تعصب و احساسی که به خلیج‌فارس دارند به سایت موردنظر مراجعه می‌کنند و با اعلام مخالفت خود با تغییر نام خلیج‌فارس به خلیج عربی، چنددقیقه‌ای را در سایت مذکور می‌مانند و با ثبت شدن نظر خود از سایت خارج می‌شوند.

برخی از این کاربران آدرس سایت را برای دیگر دوستان خود ارسال می‌کنند تا آن‌ها هم در این رای گیری ملی حضور داشته باشند و با ثبت رای و نظر خود نگذارند که نام خلیج فارس به خلیج عربی تغییر پیدا کند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته بیش از 4 بار این نظرسنجی صورت گرفت و در تمام نظرسنجی‌ها ایرانی‌ها حضوری فعال و خیره‌کننده‌ای داشتند، این کاربران با توجه به ثبت رای خود و با تصور اینکه با رای گیری صورت گرفته از یک فاجعه ملی جلوگیری کردند با ارسال هر بار این پیام به سایت موردنظر مراجعه کرده و با چرخی در سایت و ثبت نظر و رای سعی کردند که خلیج‌فارس را در نقشه گوگل با همان نام حفظ کنند.

نکته مهم در خصوص این پیامک و پیامک‌های مشابه که درست تعصب و احساسات ایرانی‌ها را هدف می‌گیرد، در این است که این پیامک‌ها صرفا برای بالا رفتن بازدید و رتبه سایت است و طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که سایت مذکور با این ترفند توانسته است رتبه خود را به طرز باورنکردنی افزایش دهد و با افزایش بازدید و ثبت نظر، گوگل به این سایت امتیاز بالایی بدهد. امتیازی که علاوه بر بالا رفتن رتبه سایت پول قابل توجهی را نصیب مسئول سایت می‌کند.

سال گذشته مشخص شد که سایتی که اقدام به جمع‌آوری نظر افراد برای خلیج‌فارس می‌کند متعلق به یک عرب‌زبان است و با این ترفند و شیوه توانست که رتبه سایت خود را بالا ببرد و مبلغ قابل‌توجهی را نیز دریافت کند. این نظرسنجی بارها و بارها تکرار شد و در هر دفعه باوجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده بازهم کاربران به سایت مذکور مراجعه کردند و با افزایش بازدید و ثبت نظر رتبه سایت را ارتقا دادند.

برخی سایت‌ها برای رسیدن به رتبه بالاتر اقدام به نظرسنجی‌های واهی می کنند و چون گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که این مساله برای بالا بردن بازدید صورت گرفته، رتبه سایت را ارتقا می‌دهد

نمونه این نظرسنجی‌ها زیاد است، نظرسنجی که راجع به انتخاب بازیکن سال است و وقتی نام کریمی یا دیگر بازیکنان ایرانی در این گزینه‌ها قرار می‌گیرد افراد برای انتخاب نام علی کریمی یا بازیکن دیگر به سایت مورد نظر مراجعه می‌کنند و با ثبت رای به نفع بازیکنان ایرانی آن‎ها را به عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب می‌کنند. از این دست نظرسنجی‌های اینترنتی که به طور قطع هیچ پایه و اساسی ندارد زیاد هستند.

محمدابراهیم سجادی کارشناس آی‌تی در این خصوص به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: به طور قطع این ترفند فقط و فقط برای افزایش بازدید و بالا بردن رتبه سایت است.

وی با اشاره به اینکه مسائلی به این مهمی هیچ‌گاه از طریق اینترنت و نظرسنجی اینترنتی مطرح نمی‌شود، تصریح کرد: با وجود هشدارها و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که در این خصوص صورت گرفت بازهم کاربران به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند و نظر خود را ثبت می‌کنند.

وی تصریح کرد: گردانندگان این سایت‌ها به‌درستی می‌دانند که چه مساله و موضوعی را مطرح کنند تا کاربران ایرانی تحریک شوند و به سایت مراجعه کنند.

سجادی خاطرنشان کرد: هرچند این مساله و این‌گونه رفتارها برای افزایش بازدید و بالا رفتن رتبه حرکتی نادرست است، اما برخی سایت‌ها برای رسیدن به رتبه بالاتر دست به این اقدام می‌زنند و چون گوگل هم نمی‌تواند تشخیص دهد که این مساله برای بالا بردن بازدید صورت گرفته، رتبه سایت را ارتقا می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در گوگل سایت‌ها دسته‌بندی می‌شوند و سایتی که بازدید بالا داشته باشد از گوگل پول دریافت می‌کند، از همین رو برخی سایت‌ها اقدام به نظرسنجی اینترنتی می‌کنند، نظرسنجی که کاملا واهی و دروغین است و صرفا برای بالارفتن آمار بازدید و رتبه سایت صورت می گیرد. این ترفند برای گوگل نامفهوم و نامشخص است و با این روش می‌توان گوگل را فریب داد.

hack knock

وی افزود: در رصدی که از سوی گوگل صورت می‌گیرد فقط ثبت نظر آمار بازدید درج می‌شود و مهم نیست که بازدیدکنندگان برای چه مطلب یا موضوعی به سایت مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: در داخل ایران نیز برخی سایت‌ها اقدام به انجام این نظرسنجی کردند که همانند سایت‌های خارجی با اقبال مواجه نشده است. چرا که مردم به سایت‌های خارجی بیش از سایت‌های ایرانی اعتماد دارند.

سجادی در ادامه با اشاره به اینکه مسائلی به این مهمی که بازخورد جهانی دارد و مجامع جهانی نیز به آن حساس هستند، هیچ‌وقت از طریق فضای مجازی برای آن‌ها تصمیم‌گیری نمی‌شود پس کاربران نباید فریب این‌گونه موضوع‌ها و نظرسنجی‌ها را بخورند.

از سوی دیگر مشاهده شده است که برخی شرکت‌های فعال در حوزه بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، برای بالا بردن رتبه پورتال‌ و وب‌سایت مشتری‌های خود، از نام و اعتبار سایت‌های پربازدید سواستفاده می‌کنند که این موضوع با اعتراض جدی این سایت‌ها مواجه شده است و کار به‌جایی رسیده است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این خصوص و سو استفاده از سایت‌های پربازدید واکنش نشان داده است.

مهرداد سیجانی مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: چندی است برخی شرکت‌های فعال در حوزه بهینه‌سازی موتور جستجو(SEO)، برای بالا بردن رتبه پورتال‌ و وب‌سایت مشتری‌های خود، از نام و اعتبار سایت‌های پربازدید سواستفاده می‌کنند که این موضوع با اعتراض شرکت‌‌های معتبر عضو سازمان روبه‌رو شده است.

سیجانی در خصوص موضوع SEO گفت: بهینه‌سازی موتور جستجو که تحت نام Search Engine Optimization در میان فعالان فضای مجازی شناخته می‌شود، فعالیتی است که بر اساس آن، رتبه پورتال‌ها و وب‌سایت‌های مختلف از طریق بهینه‌سازی ساختاری در موتورهای جستجو همچون گوگل و یاهو ارتقا می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه این تخلفات در تمام کشورها جرائم سنگینی دارد، ادامه داد: براساس شکایات رسیده به کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، برخی فعالان SEO بدون اطلاع شرکت‌های معتبر و پربازدید، از نام سایت آن‌ها سواستفاده کرده و صفحاتی با نام این شرکت‌ها در وب‌سایت مشتریان خود ایجاد می‌کنند، تا از این طریق رتبه پورتال مشتریان را افزایش دهند.

به گفته سیجانی، در مواردی دیگر این متخلفان از کلمات کلیدی وب‌سایت‌های معتبر سواستفاده می‌کنند تا رتبه پورتال‌های مشتری را افزایش دهند.

وی در این رابطه ادامه داد: سازمان برای حمایت از فعالیت قانونی، حفظ حقوق و اعتبار شرکت‌هایی که در این زمینه آسیب‌ دیده‌اند، با متخلفان برخورد خواهد کرد.

به نظر می‌رسد برخی از سایت‌ها برای دستیابی به بازدیدکننده بیشتر و بالا رفتن رتبه خود دست به هر کاری می‌زنند؛ از ارسال پیامک‌هایی که اعتبار قانونی برای نظرسنجی ندارد تا سواستفاده از نام سایت‌ها و شرکت‌های معتبر، روش‌های منسوخ شده‌ای نه تنها اعتباری به سایت نمی‌دهد بلکه بعد از مشخص شدن موضوع باعث بی‌اعتباری نیز می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.