کد مطلب: ۱۶۰۵۹۴

مواظب باجگیرهای اینترنتی باشید

درآمدهای کلان از دنیای سایبر

درآمدهای کلان از دنیای سایبر

در حال حاضر باج‌افزارها به یک منبع پردرآمد برای برخی از هکرها و برنامه‌نویس‌ها تبدیل شده است و این افراد می‌توانند با نفوذ به اطلاعات یک‌نهاد، سازمان، ارگان و هر جای مهم دیگر به اطلاعات دست پیدا کنند و در قبال مبالغ هنگفت مانع از ایجاد یک فاجعه شوند.

مرجان محمدی: تعداد باج‌افزارها روز به روز در حال افزایش است، این باج‌افزارها هرروز با ترفندها و مناسبت‌های جدید به سیستم کاربران نفوذ می‌کنند. سال گذشته این باج‌افزارها توانستند با نفوذ به برخی بیمارستان‌ها در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی میلیاردها دلار به جیب بزنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این در حالی است که باج‌افزارها به مراتب خطرناک‌تر از هکرها هستند، باج‌افزارها اطلاعاتی را کدگذار می‌کنند و در قبال دادن کد مبالغ هنگفتی را دریافت می‌کنند، در صورتی که این باج‌ها پرداخت نشود اطلاعات از بین می‌رود.

بسیاری از کارشناسان در این حوزه معتقدند که رمزگشایی از این کدها امکان‌پذیر نیست و فقط شخصی که اقدام به کدگذاری کرده است می‌تواند این کدها را از بین ببرد.

در حال حاضر باج‌افزارها به یک منبع پردرآمد برای برخی از هکرها و برنامه‌نویس‌ها تبدیل شده است و این افراد می‌توانند با نفوذ به اطلاعات یک‌نهاد، سازمان، ارگان و هر جای مهم دیگر به اطلاعات دست پیدا کنند و در قبال مبالغ هنگفت مانع از ایجاد یک فاجعه شوند. حتی ممکن است این اتفاق برای یک کاربر هم رخ بدهد.

کاربران هشیار باشند و بدانند که بسیاری از باجگیران اینترنتی از طریق ایمیل با عنوان‌های وسوسه کننده کاربر را ترغیب می‌کنند.

تا ایمیلی را که نمی‌شناسند باز کنند. به‌محض باز شدن ایمیل اطلاعات کاربر برای باجگیر اینترنتی ارسال می‌شود و کدگذاری صورت می‌گیرد این روش برای باجگیران اینترنتی بسیار مرسوم است و بعد از این اتفاق باید هزینه‌ای که باجگیر اینترنتی می‌گوید پرداخت شود تا اطلاعات بازگردد.

در برخی مواقع باجگیران اینترنتی بعد از دریافت مبلغ درخواستی از اطلاعات کاربران سو استفاده می‌کنند و با ردوبدل شدن برخی اطلاعات محرمانه بازهم کاربر در معرض سواستفاده قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود که انتشار محرمانه برای برخی نهادها و مکان‌های سری اتفاق می‌افتد که نمونه آن رمزگذاری هکرها و باجگیرها بر روی نیروگاه چرنوبیل بود که باجگیران اینترنتی دولت اکراین را تهدید کردند در صورتی که رقم درخواستی آن‌ها پرداخت نشود، این نیروگاه هسته‌ای را فعال می‌کنند و فاجعه رقم می‌زنند، مساله‌ای که باعث شد رقم درخواستی باجگیرها پرداخت شود و این دزدان سایبری کدهای رمزنگاری شده را برای فعال کرده نیروگاه چرنوبیل برداشتند.

باجگیران اینترنتی نیز در ایران فعالیت خود را شروع کرده‌اند و هر از چند گاهی مرکز ماهر و پلیس فتا به کاربران هشدار می‌دهد که با انتخاب پسوردهای سخت و باز نکردن ایمیل‌های ناشناس، درصد مورد حمله قرار گرفتن را کاهش دهند

نمونه این‌گونه باجگیری‌ها در دنیا بسیار زیاد است و روز به روز هم در حال افزایش است، طبق گزارشی که در ماه آوریل سال جاری توسط شرکت امنیت سایبری Symantek در مورد تهدیدات امنیت سایبری اینترنت منتشر شد، تعداد باج افزارهای جدید کشف شده در طول سال ۲۰۱۶، نسبت به قبل به بیش از سه برابر افزایش یافته است و به ۱۰۱ مورد رسیده است.

تعداد سازمان‌های قربانی این بدافزار نیز به ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که در جدیدترین گزارش سال 2017 مشخص شد که 72 درصد از حملات بدافزارها و باجگیران اینترنتی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بوده است، مراکزی که به طور مستقیم با جان افراد سرو کار دارد.

در حال حاضر باجگیران اینترنتی در ایران نیز فعالیت خود را شروع کرده‌اند و هر از چند گاهی مرکز ماهر و پلیس فتا به کاربران هشدار می‌دهد که با انتخاب پسوردهای سخت و باز نکردن ایمیل‌های ناشناس درصد مورد حمله قرار گرفتن را کاهش دهند.

کیوان برهان نجفی کارشناس امنیتی ارتباطات در این خصوص به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: کاربران باید از سیستم‌های خود محافظت کنند، کاربران باید هرلحظه این احتمال را بدهند که مورد حمله باج افزارها قرار بگیرند در نتیجه باید سیستم خود را با باج افزار یاب مجهز کنند.

وی افزود: مراکز بزرگ اطلاعاتی از قبیل بانک‌ها، مراکز درمانی و بیمارستانی و هر مرکزی که با اطلاعات مردم سرو کار دارد باید از نرم‌افزارهای باج‌یاب استفاده کنند تا مورد تهدید واقع نشوند.

برهان نجفی با اشاره به اینکه چندی پیش بسیاری از اطلاعات و اسناد در وزارت نفت مورد حمله سایبری قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بعد از این اتفاق برخی از نهادها و وزارتخانه‌ها سیستم‌های اطلاعاتی خود را به باج‌افزار یاب مجهز کردند ولی هنوز هستند نهادها و دستگاه‌هایی که این مساله را جدی نگرفته‌اند.

وی گفت: باجگیران اینترنتی بسیار دقیق و هوشمند عمل می‌کنند به طوری که در برخی مواقع با انتشار یک ویروس اینترنتی در یک سیستم به اهداف خود می‌رسند و میلیون‌ها دلار باجگیری می‌کنند.

این کارشناس امنیتی ارتباطات افزود: کاربران از ورود به سایت‌هایی که دارای تصاویر و فیلم های غیراخلاقی است جدا خودداری کنند چرا که بسیاری از ویروس‌های باج‌افزار در این سایت‌ها در انتظار ورود کاربر جدید هستند و سریعا سیستم را آلوده می‌کنند.

وی گفت: اتصال یک یو‌اس‌پی به سیستم آلوده به راحتی ویروس را به آن منتقل می‌کند و این یو‌اس‌پی به هر سیستمی که متصل شود سیستم را آلوده و ویروس را گسترش می‌دهد.

وی گفت: در ایام خاص مانند ماه محرم از باز کردن فایل‌هایی با عنوان تصاویری از صحنه عاشورا یا نوحه‌های خاص و… جدا خودداری کنند، چرا که چندی پیش پلیس فتا این هشدار را داد تا برخی از این فایل‌ها آلوده به ویروس‌های اینترنتی است و تاکنون گزارش‌هایی نیز در این خصوص اعلام شده است.

وی در خاتمه گفت: ممکن است برخی از این باجگیران اینترنتی نتوانند به مقاصد خود برسند ولی به طور مشخص سیستم را آلوده می‌کنند و با دریافت اطلاعات شخصی و تمام محتویاتی که بر روی سیتم کاربر وجود دارد از جمله عکس و فیلم و… وی را مورد اخاذی قرار دهد. کاربران در صورت این اتفاق سریعا آن را به مراجع انتظامی گزارش دهند و از اتخاذ تصمیم‌های عجولانه جدا خودداری کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار