کد مطلب: ۱۹۹۵۰۳

۱۲هزار مشاور تغذیه در طرح تحول سلامت

۱۲هزار مشاور تغذیه در طرح تحول سلامت

معاون وزیر بهداشت با اشاره به نرخ بیماری‌‎های غیرواگیر گفت: در ۷ استان ۲۹ هزار خانوار را شناسایی کردیم که ۷۳۲۲ خانوار از آنها با ناامنی غذایی در سطح متوسط و شدید مواجه بودند.

دکتر علیرضا رئیسی در همایش بهبود تغذیه سالم جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایر گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که امروزه با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم به الگوهای غذایی بر می گردد. در حال حاضر همه خانواده‌ها به موضوع تغذیه حساس شده‌اند و از طرفی اگر ما این مطالبه‌گری را به خوبی پاسخگو نباشیم، فرصتی برای سودجویی فراهم خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: نپرداختن به الگوی غذایی سالم عواقب جدی در پی دارد. در سطح کشور شاهدیم سودجویان زیادی در زمینه تغذیه، دمنوش و داروهای لاغری فعالیت می‌کنند که باعث می شود آسیب جدی به جامعه بزنند.

وی گفت: سوء تغذیه صرفا کمبود غذا نیست. بعضی اوقات پرخوری نیز سوء تغذیه می‌آورد. ما در حوزه تغذیه دو نکته را مورد توجه قرار می‌دهیم. اول غذایی که فرد تهیه می کند تا صرفا سیر شود و دوم غذایی که فراهم می‌شود تا سیری سلولی ایجاد شود که مورد دوم بسیار مهمتر از اولی است.

وی ادامه داد: معمولا فرماندهان غذایی در خانواده‌ها زنان هستند. انتخاب مواد غذایی درست و به جا توسط مادران سبب بهبود وضعیت تغذیه می‌شود.

رئیسی گفت: در طرح تحول سلامت بیش از ۱۲ هزار مشاور تغذیه در سراسر کشور مستقر کرده‌ایم که وظیفه شان فرهنگ‌سازی تغذیه صحیح به خانواده‌ها است.

وی افزود: تامین غذای سالم و کافی، توان اقتصادی خانواده به تامین غذا و انتخاب غذا مبنی بر دانش و فرهنگ صحیح تغذیه از عوامل موثر بر امنیت غذا و تغذیه هستند. در سیاست‌های کلی سلامت نیز به تامین مواد غذایی و بهره مندی آحاد جامعه از تغذیه نیز اشاره شده است.

رئیسی گفت: از عواقب ناامنی غذایی می توان به سوء تغذیه ناشی از کمبود دریافت غذا و سوء تغذیه ناشی از بیش خوری اشاره کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: در سال ۱۳۸۰ حدود ۲۶.۸ درصد از بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های واگیردار و ۵۷.۲ مربوط به بیماری‌های غیرواگیر می‌شد و در آخرین آمار نرخ بیماری‌های غیرواگیر به ۷۶.۴ افزایش یافته است که همه اینها به نوع تغذیه مناسب بر می‌گردد.

وی ادامه داد: رژیم غذایی ناسالم، فشارخون بالا، چاقی، تحرک بدنی کم، دخانیات، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول خون، حوادث شغلی و اعتیاد، ۱۰ عامل خطرناک بیماری‌های غیرواگیر هستند.

رئیسی گفت: از هر ۱۰ روستایی ۲ نفر چربی خون بالا دارند و در شهر این آمار بالاتر است. بیش از نیمی از جمعیت ما کم‌تحرک هستند. در روستاها حدود ۵۰ درصد جمعیت دچار اضافه وزن و چاقی و در شهرها بیش از ۶۲ درصد مبتلا هستند.

وی افزود: ما از میان استان‌های ناامن غذایی ۷ استان را انتخاب کردیم که در آنها از مجموع ۲۹ هزار خانواری که شناسایی شد ۷۳۲۲ خانوار با ناامنی غذایی متوسط و شدید مواجه بودند که از این بین ۱۲۸۹ خانوار برای اشتغالزایی معرفی شدند. ۳۵۹۳ خانوار نیز برای چتر حمایتی معرفی شدند.

رئیسی در پایان گفت: آموزش و توانمندسازی زنان به خصوص زنان روستایی از برنامه‌های پیش‌رو در این زمینه است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.