کد مطلب: ۲۴۳۳۹۸

پیمان‌های پولی دو‌جانبه به شفافیت اقتصادی کمک می‌کند

پیمان‌های پولی دو‌جانبه به شفافیت اقتصادی کمک می‌کند

کارشناس ارشد اقتصادی گفت: باید فارغ از شرایط تحریم به پیمان‌های پولی توجه کنیم زیرا پیمان‌های پولی دو‌جانبه موجب شفافیت اقتصادی و عدم ایجاد رانت می‌شود.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی و کارشناس ارشد اقتصادی، در خصوص پیمان‌های پولی دو جانبه در اقتصاد ایران، اظهار کرد: قبل از انقلاب، تمام تبادلاتمان با کشور چین به ریال ایران بود و مجموعه داده و گرفته‌ها در پایان سال در بانک مرکزی ایران و چین تهاتر می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: بعد از بحران اقتصادی که در سال ۲۰۰۸ در آمریکا به وجود آمد و آثار تغییر نرخ ارز بر تولید و اشتغال داخل کشورها و ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی موجب شد که مجدد بحث پیمان‌های پولی دو جانبه مطرح شود.

این کارشناس ارشد اقتصادی گفت: کشورهای آسه آن به فکر افتادند که آثار تغییرات ناشی از اقتصاد آمریکا و اروپا را کاهش دهند و در سال ۲۰۰۰ مبنای استفاده از پیمان پولی دو جانبه را برای خودشان به وجود آوردند.

دانشمند بیان کرد: بعد از سال ۲۰۱۰ بانک مرکزی ما نیز کارگروه پیمان‌های پولی دوجانبه تشکیل شد و در همان حد ماند و پیشرفتی حاصل نشد.
عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: باید به روشی از سلطه دلار خارج شویم که این امر باید با تدبیر صورت بگیرد و باید از متغییرهایی که در جای دیگری برای آنها تصمیم گیری می‌شود دوری کنیم.

وی تصریح کرد: ضروری است که از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم به عنوان مثال ما یک پیمان اکو داریم که در آن ۱۰ کشور با ظرفیت ۳۵۰ میلیون نفری عضویت دارند، می‌بایست در اینجا یک پیمان پولی مشترک ایجاد کنیم که کشورهای عضو در این بازار پولی مبادلاتشان را انجام دهند پس از آن سران بازار پولی اکو با سران آسه آن به توافق برسند که می‌توان مجموعه عظیمی از صادرات را این گونه ساماندهی کرد.

این کارشناس ارشد اقتصادی توضیح داد: باید فارغ از شرایط تحریم به پیمان‌های پولی توجه کنیم به عنوان مثال آمریکایی‌های با توجه به شرایط اقتصادی کشورشان با ابزارهای پولی تصمیم به کاهش یا افزایش ارزش پولشان می‌گیرند که ما در کشورمان تابع تصمیمات آن‌ها می‌شویم لذا ما باید برای برنامه ریزی در خصوص تولید ملی به سمت استقلال عمل پیش برویم.

دانشمند تاکید کرد: پیمان‌های پولی دو جانبه به شفافیت اقتصادی، عدم ایجاد رانت، افزایش یا کاهش قیمت، دریافت ارز بیشتر و ورود ارز کمتر در صادرات به میزان زیادی جلوگیری می‌کند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.