کد مطلب: ۲۴۳۶۵۶

تاکید کرباسیان بر اولویت همکاری بانکی ایران و گرجستان

تاکید کرباسیان بر اولویت همکاری بانکی ایران و گرجستان

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان ظهر امروز در دیدار با معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار جمهوری گرجستان بر اولویت قراردادن همکاری‌های بانکی بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان ظهر امروز در دیدار با معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار جمهوری گرجستان بر اولویت قراردادن همکاری‌های بانکی بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از وزارت اقتصاد؛ مسعود کرباسیان در دیدار با «کومسیشویلی» معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار جمهوری گرجستان، گفت: اصلی‌ترین موضوع همکاری‌های دو کشور که باید در اولویت قرار بگیرد، مسائل بانکی است و ایران آمادگی تاسیس شعبه بانکی در جمهوری گرجستان را دارد.

وی با بیان اینکه حل مسایل بانکی، به توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور کمک بسیار زیادی خواهد کرد، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری‌های اقتصادی دوجانبه گفت: ایران در زمینه‌های تبادل الکترونیکی گمرکی، بیمه‌های اتکایی، توریسم، تبادل انرژی برق و کشت فراسرزمینی آمادگی همکاری با گرجستان را دارد.

وی همچنین با بیان اینکه با برخی کشورها در زمینه کشت فراسرزمینی همکاری داریم، گفت: ما در برخی محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده و تراز غذایی‌مان مثبت است اما در خصوص کشت فراسرزمینی در گرجستان آمادگی داریم.

وزیر اقتصاد کشورمان خاطرنشان کرد: در طرح توسعه خط آهن شمال-جنوب، اتصال کل کشور به این خط از جمله برنامه‌های دولت بود که با تکمیل قطعه ۱۶۰ کیلومتری رشت-آستارا، کل کشور به راه‌آهن شمال-جنوب متصل خواهد شد.

کرباسیان در ادامه با اشاره به درآمد یکصد میلیارد دلاری کشور از محل صادرات در سال گذشته گفت: بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، ذخایر ارزی کشور ۱۰۸ میلیارد دلار است.

وی همچنین میزان خصوصی‌سازی از آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید را معادل خصوصی‌سازی انجام شده طی ۱۰ سال گذشته اعلام کرد و افزود: ۹۰۰ واحد صنعتی در اختیار دولت را امسال واگذار خواهیم کرد.

در ادامه این دیدار، «کومسیشویلی» معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار جمهوری گرجستان با ارائه اطلاعاتی در خصوص همکاری‌های مشترک اقتصادی با کشورمان، آمادگی گرجستان را برای توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه اعلام کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار گفت: از سال ۲۰۱۵ ملاقات‌های مهمی بین مسوولان دو کشور از جمله دیدار نخست‌وزیر گرجستان با رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور ایران صورت گرفته است که این موضوع حکایت از اراده جدی سیاسی تهران-تفلیس برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها دارد.

«کومسیشویلی» با اشاره به پیشرفت بسیار مطلوب مناسبات تجاری دو کشور ایران و جمهوری گرجستان اظهار داشت: انجام ۳۱ پرواز هفتگی بین دو کشور در سال گذشته حاکی از پتانسیل بالای اقتصاد گردشگردی و همکاری‌های تجاری دو کشور است.

وی افزود: بازار سرمایه و فعالیت بورس گرجستان در مقایسه با بورس ایران بسیار کوچک است و ما خواستار انتقال تجربیات ایران و استفاده از آن در توسعه ظرفیت‌های بازار در سرمایه کشورمان هستیم.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان ۱۵۶ میلیون و ۶۶۵ هزار دلار بود که از این رقم ۹۰ میلیون و ۸۵ هزار دلار شامل صادرات ایران به گرجستان و ۶۵ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار مربوط به واردات ایران از جمهوری گرجستان بود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.