کد مطلب: ۲۵۲۱۹۹

مجلسی‌های هر کشور بعد از نمایندگی چه می‌کنند؟

مجلسی‌های هر کشور بعد از نمایندگی چه می‌کنند؟

آنگونه که پیداست تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان سابق دو کشور آمریکا و انگلیس بعد از اتمام دوره نمایندگی بیشتر در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و مشاوره مشغول به فعالیت می‌شوند. موضوعی که به نظر نمی‌رسد برای نمایندگان سابق مجلس اینگونه باشد.

میلاد مرادی: راهیابی به مجلس برای بسیاری از افراد در ایران آرزویی بزرگ است که البته برخی‌ با وجود چندین دوره شرکت در انتخابات به آن نمی‌رسند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همواره این انتقاد وجود دارد که برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس به دنبال رسیدن به پست از طریق این نهاد قانون‌گذاری هستند.

تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس بعد از اتمام دوره نمایندگی، در پست‌های مختلف سیاسی مشغول به فعالیت می‌شوند. اما جای سوال است که نمایندگان سایر کشورها بعد از اتمام دوره نمایندگی به چه کاری مشغول می‌شوند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدید خود به بررسی وضعیت شغلی نمایندگان مجلس در چند کشور مختلف از جمله آمریکا پرداخته است. گزارش مذکور حاکی از آن است که معادل 37.5 درصد از سناتورها بعد از اتمام دوره نمایندگی به فعالیت‌های تحقیقاتی و آکادمیک مشغول شده‌اند.

از بین 40 سناتوری که از بازه زمانی سال 2011 تا سال 2018 بازنشسته یا شکست خورده‌اند، تعداد قابل‌توجهی به فعالیت در اندیشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی مشغول شده‌اند. همچنین ارائه مشاوره به احزاب و شرکت‌ها یکی دیگر از مشاغل پرطرفدار سناتورها بعد از اتمام دوره نمایندگی آنها است. حضور در رسانه‌ها به عنوان مجری، کارشناس و تهیه‌کننده نیز بعد از اتمام دوره نمایندگی در بین آنان مرسوم است.

نمایندگان سنا

اما برای نمایندگان سابق کنگره آمریکا فعالیت در یک انجمن بسیار متداول است. انجمن نمایندگان سابق آمریکا جایی است که در آنجا نمایندگان سابق کنگره در راستای لابی‌گری، کمک به نمایندگان کنگره، سخنرانی، فعالیت‌های آموزشی و… می‌پردازند. با این ححال، نمایندگان برای عضویت در این انجمن باید حق عضویت بپردازند.

نکته جالب توجه آن است که نمایندگان سابق کنگره مشمول دریافت حقوق بازنشستگی بوده و با توجه به نوع بیمه تحت پوشش، سوابق و خدمات، سالانه حقوقی بین 45 تا 75 هزار دلار می‌گیرند. اما وضعیت شغلی نمایندگان مجلس عوام انگلیس بعد از بازنشستگی نسبت به آمریکا تا حدودی در برخی موارد متفاوت بود.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس برخلاف نمایندگان آمریکایی که در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی دستی بر آتش دارند، بیشتر در مشاور سیاسی و حقوقی هستند. نزدیک به 39 درصد از نمایندگان مجلس عوام انگلیس که از سال 2015 مجلس این کشور را ترک کرده‌اند، در حوزه مشاور حقوقی و سیاسی فعالیت می‌کنند.

مجلس انگلیس

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه حجم قابل‌توجه فعالیت نمایندگان سابق انگلیس فعالیت آنها در زمینه بنگاه‌داری و فعالیت اقتصادی نسبت به نمایندگان آمریکا است. فعالیت حزبی، عضویت در انجمن نمایندگان سابق انگلیس از دیگر فعالیت‌های آنان است. همچنین نمایندگان سابق این کشور مشمول دریافت حقوق بازنشستگی بوده و با توجه به امتیازات مختلف و سوابق خدماتی حداقل حقوقی نزدیک به 32 پوند در سال دریافت می‌کنند.

آنگونه که پیداست تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان سابق دو کشور آمریکا و انگلیس بعد از اتمام دوره نمایندگی بیشتر در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و مشاوره مشغول به فعالیت می‌شوند. موضوعی که به نظر نمی‌رسد برای نمایندگان پیشین مجلس کشور ما اینگونه باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.