خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۵۷۲۹۹

لغو قرارداد همکاری گوگل با وزارت دفاع آمریکا بر سر هوش مصنوعی

لغو قرارداد همکاری گوگل با وزارت دفاع آمریکا بر سر هوش مصنوعی

شرکت اینترنتی گوگل اعلام کرد قراردادی را که در زمینه‌ طراحی و توسعه‌ هوش مصنوعی با وزارت دفاع آمریکا امضا کرده بود فسخ می‌کند.

شرکت اینترنتی گوگل اعلام کرد قراردادی را که در زمینه‌ی طراحی و توسعه‌ی هوش مصنوعی با وزارت دفاع آمریکا امضا کرده بود فسخ می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علت لغو این قرارداد، مخالفت شدید کارکنان شرکت گوگل بیان شده است. آنان در توضیح این تصمیم گفته‌اند، همکاری و تعامل بر سر پروژه‌ای با نام میدن (Maiden) به گفته‌ی برخی از محققان و کارشناسان شرکت گوگل، نخستین گام در جهت کاربرد هوش مصنوعی برای اهداف مرگبار به شمار می‌آید.

استاد هوش مصنوعی در دانشگاه نیو ساوث ولز با اشاره به تصمیم گوگل برای توقف همکاری با وزارت دفاع آمریکا گفت: این تصمیم بسیار مهم است و فکر می‌کند برای دیگر صنایع فناوری تجربه بدی باشد و این در حالی است گوگل تصمیم گیری کرده و دارد کار دستی انجام می‌دهد.

توبی والش درباره‌ی میل باطنی کارکنان گوگل برای همکاری در طرح وزارت دفاع آمریکا نیز گفت: بسیاری از کارکنان شرکت گوگل چه پنهانی و چه آشکارا مخالفت خود را بیان می‌کنند و در تماس‌هایی که با من دارند درباره‌ی ناخرسندی از مشارکت گوگل در برنامه‌های هوش مصنوعی سخن می‌گویند که می‌تواند تصمیم بگیرد چه کسی زنده بماند و چه کسی بمیرد.

والش در پاسخ به این پرسش که آیا هوش مصنوعی برای اهداف دفاعی کاربردی ندارد گفت: مدیریت گوگل اینگونه استدلال می‌کنند که از این علم باید برای نجات جان انسان‌ها بهره گرفت.

هوش مصنوعی با هدف تجزیه و تحلیل اطلاعات بروز و ظهور پیدا کرد و نیز برای بررسی حجم گسترده‌ای از تصاویری که از هواپیما‌های بدون سرنشین بدست می‌آید کاربرد دارد. مشکل اینجاست که می‌توان این فناوری را به گونه‌ای تغییر داد که هواپیما‌های بدون سرنشین برای خودشان تصمیم بگیرند.

کارشناس ارشد هوش مصنوعی گفت: نگرانی ویژه‌ای در زمینه‌ی سرکش و یاغی شدن هوش مصنوعی وجود ندارد بلکه این نگرانی هست که با کمک هوش مصنوعی جنگ‌ها شتاب بیشتری می‌گیرند و ما داریم حق تصمیم گیری را به ماشین‌هایی می‌دهیم که در واقع نمی‌توانند برای اتخاذ تصمیم درست و اخلاقی اقدام کنند یا از قانون بشردوستانه‌ی بین المللی پیروی نمایند.

والش افزود اینگونه نیست که هوش مصنوعی بتواند در گرفتن تصمیم مشروع و قانونی راه درست را در پیش بگیرد.

وی گفت: هوش مصنوعی هم اکنون در میدان‌های نبرد کاربرد بسیار محدودی دارد، اما رقابتی تسلیحاتی با هدف طراحی و ساخت این فناوری در جریان است از سوی دیگر ارتش آمریکا در مقایسه با شرکت‌های بزرگ فناوری توانمندی کمتری دارد و به همین علت است که برای این شرکت‌ها پاپوش می‌سازند و برای کارکنان خود نیز ابهام و تردید برجا می‌گذارند.

نگرانی درباره‌ی استفاده از فناوری پیشرفته در میدان نبرد در آن است که نمی‌تواند تصمیم بگیرد چه کسی را بکشد و چه کسانی زنده بمانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.