فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۶۸۹۳۹

اتحادیه اروپا به دنبال خنثی کردن جنگ اقتصادی امریکا

اتحادیه اروپا به دنبال خنثی کردن جنگ اقتصادی امریکا

پنج کشور آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین هفته آینده در وین دیدار خواهند کرد تا در مورد ادامه توافق هسته‌ای مذاکره‌ کنند. در این نشست که به رهبری یک دیپلمات آلمانی انجام می‌شود، محافظت از شرکت‌های اروپایی در ایران و حمایت از تجارت با این کشور از مهم‌ترین محورهای مورد بحث خواهد بود.

الهام میرمحمدی: پنج کشور آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین هفته آینده در وین دیدار خواهند کرد تا در مورد ادامه توافق هسته‌ای مذاکره‌ کنند. این در حالی است که یکی از بازیگران کلیدی برجام در این نشست حضور نخواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از دویچه‌وله، این در حالی که است فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل نیز اعلام کرده که اتحادیه اروپا با 28 رای مثبت، بسته حمایتی از ایران را در راستای حفظ برجام و تقویت تجارت با ایران تصویب کرده است. فرانسه، انگلستان و آلمان تدوین‌کنندگان این بسته حمایتی بودند و بلغارستان تنها مخالف جلسه بود که در نهایت رای مثبت داد.

پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، جامعه بین‎‌المللی در تلاش است تا توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد.

دیدار هفته آینده از سوی هلگا ماریا اشمید، دیپلمات آلمانی رهبری می‌شود. امریکا در این جلسه نماینده‌ای نخواهد داشت و هنوز اخباری مبنی بر اینکه ایران در این مذاکرات شرکت خواهد کرد، شنیده نشده است.

این نمایندگان و دیپلمات‌ها نشستی مشابه توافق 2015 خواهند داشت. محدود کردن برنامه موشکی تهران از یک‌سو و فراهم آوردن کمک مالی برای ایران از سوی دیگر، از جمله محورهای مورد بحث در این نشست خواهد بود.

چگونگی روند تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران برای دفاع از این کشور در برابر تحریم‌ها که تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران دارد هم از دیگر مباحث نشست وین است.

به نوشته روزنامه آلمانی «ولت ام زونتگ»، اتنظار می‌رود با اضافه کردن چند بند جدید به توافق پیشین، امریکا متقاعد شود که بار دیگر به برجام بپیوندد و تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

وزارت امور خارجه آلمان هنوز هیچ نظری در این زمینه نداده است.

این نشستِ از پیش برنامه‌ریزی شده، به خوبی نشان می‌دهد که اروپا حتی در شرایطی که ناچار شود از امریکا دور شده و با تهران، مسکو و پکن همکاری کند، به تعهدات خود در قبال برجام پایبند است. اتحادیه اروپا پیش‌تر متذکر شده که از بین رفتن توافق هسته‌ای فاجعه‌آمیز خواهد بود.

توافق هسته‌ای در سال 2015 میان سران 1+5 امضا شد و طی آن ایران متعهد شد تا در ازای برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، برنامه موشکی و غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند. به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها، صادرات نفت ایران دو برابر شد که این مساله تاثیر مثبتی بر اقتصاد این کشور داشته است.

بر اساس حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل که شب گذشته انجام شد، کمیسیون اروپا تلاش خود برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در ایران و حمایت از تجارت با این کشور را در راس برنامه‌های خود قرار داد. اتحادیه اروپا امیدوار است تا از طریق انتقال پول به تهران بتواند تحریم‌های امریکا را خنثی کرده و توافق هسته‌ای را نجات دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.