کد مطلب: ۲۸۴۰۶۸

گمانی‌زنی‌های مطبوعات از بسته جدید ارزی؛ دلار چند می‌شود؟

گمانی‌زنی‌های مطبوعات از بسته جدید ارزی؛ دلار چند می‌شود؟

روزنامه اعتماد احتمال می‌دهد که قیمت جدید ارز رسمی از روز دوشنبه 5500 تومان باشد. جوان نیز اعتقاد دارد که دستگاه‎‌های مختلف دولتی به جای انتشار لیست متخلفان، آن را دست به دست می‌کنند. دنیای اقتصاد از شروط دوازده‌گانه مجلس برای تایید بسته جدید ارزی می‌گوید.

این روزها نه تنها اقتصاد کشور، بلکه زندگی زندگی روزمره و بسیاری از مسائل اجتماعی نیز گویی به نرخ ارز گره خورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نه دلار جهانگیری توانست معجزه‌ای برای بازار پرتلاطم ارز باشد و نه بسته شدن صرافی‌ها، عطش این بازار را فروکش کرد. بنابراین هنوز هم رقص قیمت‌ها در میدان فردوسی و خبرهای ارزی برای مردم کوچه و بازار جذاب است.

روزنامه‌های امروز اما خبر از بسته جدید ارزی داده‌اند. روزنامه اعتماد با تیتر « تصويب در پاستور بررسي در دولت رونمايي در ميرداماد »، اینگونه روایت می‌کند که بسته جدید ارزی توسط رئیس کل جدید بانک مرکزی تهیه و پیش از ریاست تحویل روحانی داده است.

آنگونه که اعتماد روایت کرده قیمت ارز تک نرخی موسوم به 4200 تومانی در آخرین ساعات خود به سر می‌برد و به احتمال زیاد از روز دوشنبه قیمت 5500 قیمت پایه خواهد بود که کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با آن تامین می‌شود.

روزنامه جوان اما تیتر گزارش خود را از میان جملات حسن روحانی انتخاب می‌کند که وی می‌گوید: « نام متخلفان ارزی را درلیست سیاه قرار دهید. »

جوان در همین راستا می‌نویسد: سرانجام پس از هفته‌ها کشمکش برسر تعیین‌تکلیف متخلفان ارزی، رئیس‌جمهور دستور داد تا نام افرادی که از ارز دولتی استفاده کرده و کالای خود را در مهلت مقرر به کشور نیاورده‌اند، در لیست سیاه قرار گیرد. این تنبیه مشمول آن‌هایی نیست که با ارز ارزان وارد کرده‌اند، اما گران فروخته‌اند.

این روزنامه همچنین روایت می‌کند که دستگاه‎‌های مختلف دولتی به جای انتشار لیست متخلفان، آن را دست به دست می‌کنند. جوان از نحوه برخورد با متخلفان ارزی نیز می‌نویسد: رئیس‌جمهور دستور داده‌است: «این افراد را در لیست سیاه قرار دهید».

این روزنامه می‌افزاید: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به منظور برخورد با افرادی که ارز با نرخ رسمی از دولت دریافت کرده‌اند، اما کالای خود را در موعد مقرر، وارد کشور نکرده‌اند، به معاون صادراتی وزارت صنعت دستور داده تا کارت بازرگانی این افراد تعلیق شود، نام آن‌ها در لیست سیاه قرار گیرد و با اتهام قاچاق ارز به مراجع قضایی معرفی شوند.

روزنامه مردم‌سالاری نیز به بررسی بسته جدید ارزی که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رسیده، پرداخته است.

این روزنامه با تیتر « سیاست‌های جدید ارزی »، می‌نویسد: در این جلسه همچنین مقرر شد برای فعالان در بخش‌های صادرات و واردات و کسانی که برای انجام فعالیت‌های ضروری‌شان به ارز نیاز دارند، تسهیلاتی فراهم شود تا بتوانند هم ارز مورد نیازشان را به راحتی در بازار تهیه کنند و هم بتوانند فعالیت‌های شان را با سرعت و اطمینان بیشتری ادامه دهند.

دنیای اقتصاد با تیتر « خط قرمز ارزی مجلس »، از شروط مجلس برای تایید بسته جدید ارزی که توسط محمدرضا پورابراهیمی‌ بیان شده، می‌گوید: بنا به تصمیم مجلس، بازار اول تنها باید مختص به کالاهای وارداتی اساسی همچون دارو، نهاده‌های بخش کشاورزی، نهاده‌های بخش دامی وامثال آن باشد و دلار دولتی در صورت مازاد، وارد بازار دوم شود تا از طریق نرخ توافقی به ریال تبدیل شود.

این روزنامه شروط دیگر مجلس را اینگونه بیان می‌کند: همچنین نرخ ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و پالایشگاه‌ها در بازار دوم به‌صورت توافقی تعیین شود و نظارت بانک مرکزی بر بازار دوم از طریق عملیات بازار باز باشد.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: مجلس معتقد است صرافی‌ها در سیاست جدید ارزی باید محور اصلی فعالیت‌های مبادله ارز در کشور شوند و در این زمینه، صرافی‌های خصوصی بر دولتی اولویت داشته باشند. علاوه‌بر اینها، طبق شروط مجلس بانک مرکزی باید شرایط سپرده‌گذاری ارزی مردم را با سود سپرده ضمانت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.