کد مطلب: ۲۸۴۷۲۹

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

بسته جدید ارزی به روایت مطبوعات

بسته جدید ارزی به روایت مطبوعات

روزنامه‌های وطن امروز و ایران به بیان جزئیات بسته ارزی جدید پرداخته‌اند. مردم‌سالاری به اثرگذاری مثبت بسته جدید بر بازارها اشاره کرده اما به تداوم این اثرگذاری با دید تردید نگاه می‌کند. با این حال دنیای اقتصاد سالم‌سازی و حذف رانت در بازار ارز را دو اثر مثبت این بسته می‌داند.

همتی شب گذشته در رسانه ملی از بسته جدید ارزی رونمایی کرد. رونمایی که بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی غیراقتصادی منتظر آن بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطبوعات کشور صبح امروز به پوشش این خبر و تحلیل آن پرداخته‌اند. روزنامه ایران با تیتر « تصمیم‌های مهم ارزی دولت » به بیان جنبه‌های مهم این بسته ارزی پرداخته است.

بنا به روایت ایران: ارز کالاهای اساسی و دارو به نرخ رسمی تأمین می‌شود، صرافی‌های مجاز می‌توانند ارز خریداری و فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی امکان‌پذیر خواهد بود

این روزنامه همچنین می‌افزاید: معاملات در بازارثانویه بین صادرکنندگان و واردکنندگان از طریق بانک‌ها، صرافی‌های مجاز صورت می‌گیرد و نرخ ارز در بازار ثانویه براساس عرضه و تقاضا به دست می‌آید.

دنیای اقتصاد با تیتر « بسته ارزی سرانجام باز شد » در تحلیل این بسته می‌نویسد: سته طراحی‌شده حکایت از آن دارد که دولت با اجرای آن در فکر ساماندهی بازار ارز و حذف رانت ناشی از شکاف قیمتی میان نرخ رسمی و نرخ بازار است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای دقیق بسته ارزی و تعمیق بازار دوم از طریق عرضه ارز صادراتی با نرخ توافقی، انگیزه بازگشت منابع صادراتی و احتکار کالا از بین برود. با این اقدام، شانس رانت ارزی به حداقل خواهد رسید و به‌نظر می‌رسد دولت می‌تواند هدف ساماندهی بازار ارز را تامین کند.

مردم‌سالاری با تیتر « واکنش بازار به سیاست‌های جدید ارزی » به کاهش قیمت‌‌ها در روز گذشته اشاره می‌کند و اینگونه تحلیل می‌کند که این کاهش قیمت‌ها در واکنش به خبر رونمایی از بسته جدید ارزی رخ داده است.

این روزنامه در تحلیل خود در مورد واکنش بورس می‌نویسد: واکنش مثبت بورس به بسته جدید ارزی از آن‌جا ناشی می‌شود که سرمایه‌گذاران انتظار دارند ارز پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت‌های معدنی در بازار ثانویه و با قیمت توافقی به فروش برسد. از آن‌جا که قیمت بازار ثانویه بسیار بالاتر از قیمت دولتی ارز است و به قیمت بازار آزاد بسیار نزدیک است، بورس با این امید که سود شرکت‌های دارنده ارز صادراتی بیشتر خواهد شد، در حال طی کردن مسیر صعودی است.

مردم‌سالاری در ادامه می‌افزاید: واکنش مثبت بازار ارز و سکه نیز از آن جهت است که فعالان بازار انتظار دارند با پمپاژ بیشتر ارز در بازار ثانویه، قیمت ارز در بازار آزاد پایین‌تر بیاید و این انتظار از بسته جدید ارزی، کاهش قیمت‌ها در این دو بازار را رقم زده است. بنابراین، تمام تأثیراتی که بسته جدیدی ارز فعلاً بر بازار داشته است به دلیل انتظارات افراد در مورد گسترش بازار ثانویه ارز بوده است.

با این حال این روزنامه در تحلیل خود، با دید تردید به ثبات پایدار در بازارها و کاهش نرخ ارز نگاه می‌کند و می‌نویسد: ممکن است با رونمایی از جزئیات بسته جدید ارزی، انتظاراتی که بازار به آن دامن زده است، برآورده نشود و میزان گسترش بازار ثانویه ارز، انتظارات ایجادشده را برآورده نسازد.

مردم‌سالاری ادامه می‌دهد: برخی از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که در درازمدت تعمیق بازار ثانویه ارز می‌تواند اثرات مخربی را به دنبال داشته باشد. آن‌ها می‌گویند افزایش نرخ ارز که در نتیجه این سیاست به وجود می‌آید ممکن است باعث شکل‌گیری تورم بسیار بزرگ و ایجاد رکود در بسیاری از واحدهای تولیدی شود.

اما وطن امروز نیز با تیتر « رونمایی از بسته جدید ارزی »، می‌نویسد: در بسته جدید ارزی خرید و فروش ارز رسما آزاد شد تا دولت از موضع چند ماه گذشته خود که خرید و فروش ارز را به مثابه خرید و فروش موادمخدر می‌دانست عقب‌نشینی کرده باشد. اعتراف به اشتباه بزرگ در حالی است که فقط در چند ماه اخیر شاهد رانت‌خواری‌های بزرگ و سوءاستفاده‌های بسیار بودیم که نتیجه همه اینها افزایش نرخ ارز و هرج و مرج در اقتصاد بود.

این روزنامه در مورد سپرده ارزی نیز می‌گوید: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین مجاز است نسبت به دریافت سپرده ارزی (به صورت اسکناس) از اشخاص حقیقی و حقوقی به واسطه بانک‌های عامل اقدام کند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن جذب سپرده‌های فوق‌الذکر، مجاز خواهد بود حسب تشخیص خود نسبت به تعیین نرخ سود ارزی و پرداخت سود متعلقه به سپرده‌های مزبور و همچنین کارمزد به بانک‌های عامل عمل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.