کد مطلب: ۳۰۰۵۹۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

همتی از بانک مرکزی می‌رود؟

همتی از بانک مرکزی می‌رود؟

رئیس کل بانک مرکزی دارای 61 سال سن است که به نظر می‌رسد سن قانونی بازنشستگی را رد کرده است. از طرفی قانون منع به کارگیری بازنشستان دارای استثنائاتی است که گویا همتی از آنها مستثنی نیست.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان چند وقتی است که به محل بحث نمایندگان مجلس و عموم مردم تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با اینکه نفس این قانون مثبت بوده و به دنبال جوانگرایی در بدنه اجرایی کشور است، اما برخی از منتقدان استثنائات این قانون را بیش از حد می‌دانند.

با آنکه این قانون به تصویب شورای نگهبان رسیده و برای اجرا به بدنه اجرایی حاکمیت ابلاغ شده، اما همچنان ابهامات بر سر آن باقی است.

یکی از افرادی که در این خصوص ابهام در مورد آن وجود دارد، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی است که به تازگی در میرداماد مشغول به کار شده است. همتی متولد سال 1336 است و اکنون در سن 61 سالگی به سر می‌برد.

سن بازنشستگی، بر اساس بند ۱ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان است که در این حالت فرد بیمه شده با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می تواند بازنشسته شود.

بر این اساس رئیس کل بانک مرکزی دارای 61 سال سن است که به نظر می‌رسد سن قانونی بازنشستگی را رد کرده است. از طرفی قانون منع به کارگیری بازنشستگی دارای استثنائاتی است که گویا همتی از آنها مستثنی نیست.

تبصره یک قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌گوید: به‌کارگیری مقامات مذکور در بندهای الف-ب-ج- ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها؛ ایثارگران و فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر در سمت های مذکور در بندهای الف- ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و دارندگان اختیارات خاصه مقام معظم رهبری و نیروهای مسلح و وزرات اطلاعات در دستگاه متبوع خود بلامانع است.

براساس قانون خدمات کشوری، افراد شامل بندهای الف، ب و ج ماده 71 شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضا شورای نگهبان و وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور است.

همچنین آنگونه که روزنامه ایران به نقل از عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روایت کرده، استثنائات این قانون شامل افراد زیر است: استثنائات این قانون شامل رؤسای سه قوه، وزرا، نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای ۳ سال و فرزندان شهدا خواهد بود.

همچنین کدخدایی درباره دیگر استثنائات قانون هم افزوده است که «نیرو‌های مسلح تابع قوانین دیگری هستند.»

پروانه مافی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با تجارت‌نیوز، گفت: این قانون کاملا مشخص است و شرایط آن نیز اعلام شده، همچنین به تازگی نیز شورای نگهبان نیز این قانون را ابلاغ کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این قانون در مورد رئیس کل بانک مرکزی نیست صدق می‌کند، گفت: این قانون در مود همه صدق خواهد کرد جزء افرادی که در این قانون در بندهای الف، ب و ح که مشخص شده است.

وی همچنین در مورد بازنشستگان در شهرداری نیز اظهار کرد که این قانون در این مورد نیز صدق خواهد کرد.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که آیا رئیس جدید بانک مرکزی نیز باید با ساختمان میرداماد به زودی خداحافظی کند یا خیر؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.