کد مطلب: ۳۱۰۳۱۳

یارانه‌ای که نصیب پردرآمدهای جامعه می‌شود

یارانه‌ای که نصیب پردرآمدهای جامعه می‌شود

نیمی از یارانه بنزین به دهک‎های پردرآمد جامعه تعلق می‌گیرد که اگر روند مصرف به‌همین شکل ادامه یابد، طی چند سال آینده، بخش عمده‎ بودجه کشور باید به پرداخت یارانه سوخت اختصاص یابد.

«نیمی از یارانه بنزین به دهک‎های پردرآمد جامعه تعلق می‌گیرد که اگر روند مصرف به‌همین شکل ادامه یابد، طی چند سال آینده، بخش عمده‎ بودجه کشور باید به پرداخت یارانه سوخت اختصاص یابد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، این موضوع را مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت روز گذشته در کنفرانس بین‎المللی انرژی‎های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: «هم‎اکنون روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص می‎یابد و در مجموع در ۶ ماه نخست امسال، بیش از 5/5 میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است که چنین رقمی، آن هم در شرایط اقتصادی فعلی کشور به هیچ وجه توجیه‎پذیر نیست.»

بررسی‌ها نشان می دهد که قیمت پایین بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، به قاچاق آن دامن زده است. بواسطه قاچاق، سود عجیبی نصیب عده‌ای خاص می‎شود؛ آن هم از جیب مردم.

محسن دلاویز با بیان این‎که پرداخت ارقام هنگفت به‌عنوان یارانه بنزین و همین‌طور قاچاق بنزین با قیمت یارانه‎ای، هر دو از نمودهای بی‎عدالتی است، گفت: «بی‌شک اگر برای مردم تبیین شود که قیمت کنونی بنزین، چگونه در ترویج این بی‎عدالتی نقش داشته است، ملت فهیم ایران در اصلاح قیمت‎گذاری‎ سوخت همراهی خواهند کرد و از این چالش که تبعات منفی آن رو به افزایش است، عبور می‌کنیم.»

سرانه پایین مالکیت خودرو و مصرف بالای سوخت

شنیده‌ها حاکی از آن است که بزودی استفاده از کارت سوخت شخصی برای خودروسواران اجباری می‌شود تا به مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت کمک کند. برای درک شرایط فعلی به این موضوع توجه کنید: «در ترکیه با جمعیت تقریبا مشابه ایران، روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین مصرف می‎شود اما ایران در حال رسیدن به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف روزانه است.

از سوی دیگر میانگین مصرف بنزین خودروها در اروپا حدود ۵ لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) است و قرار است تا سال ۲۰۲۱ به 1/4 لیتر برسد، در حالی که خودروهای داخلی 7/7 لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) بنزین مصرف می‎کنند و برخی خودروهای داخلی آشکارا مصداق اتلاف سوخت هستند.

خودروهای فاقد استاندارد سهم مهمی را در افزایش مصرف سوخت کشور و هدررفت یارانه بخش انرژی دارد؛ به طوری که با رعایت استانداردهای خودرویی در این زمینه و استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان حدود 30 درصد از مصرف بنزین کاست.

آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته 22 میلیون و 90 هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تردد می‌کردند که شامل 18 میلیون و 640 هزار خودرو سواری و سه میلیون و 450 هزار وانت بودند. شمار موتورسیکلت‌های فعال نیز 11 میلیون و 200 هزار دستگاه بود.»

با نگاهی به این آمار لزوم مدیریت مصرف بنزین، جلوگیری از پدیده قاچاق و اصلاح صنعت خودروسازی کشور به خوبی لمس می‌شود. آن هم در شرایطی که شمارش معکوس برای رسیدن تولید بنزین داخلی به مرز 100 میلیون لیتر در روز آغاز شده و احتمالا آذرماه فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار تولید خواهد شد؛ حال با احیای کارت سوخت یا کوپنی شدن بنزین.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.