کد مطلب: ۳۱۴۶۳۵

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه ۳۰ مهر ماه سال ۱۳۹۷

وصله پینه کابینه و معجزه نفتکش‌های ارواح

وصله پینه کابینه و معجزه نفتکش‌های ارواح

روزنامه‌های دنیای اقتصاد، جوان و آفتاب یزد هر کدام از دید خود به تحلیل اظهارات شریعتمداری و جهانگیری در روز گذشته پرداخته‌اند. روزنامه خراسان نیز به راه‌های دور زدن تحریم‌های نفتی اشاره می‌کند.

روز گذشته و در مراسم روز ملی صادرات، اظهارات دو تن از اعضای کابینه واکنش‌های زیادی را در پی داشت. اسحاق جهانگیری و محمد شریعتمداری افرادی بودند که اظهارات آنها بلافاصله در فضای رسانه‌ای و مجازی مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسحاق جهانگیری روز گذشته در همایش مربوط به روز ملی صادرات گفته بود: من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم.

روزنامه آفتاب یزد با تیتر « اعترافات تلخ اسحاق » به واکنش غلامحسین کرباسچی اشاره می‌کند که وی در واکنش به سخنان جهانگیری گفته بود: اگر جای جهانگیری بودم، نمی‌ماندم.

اما دنیای اقتصاد نیز با تیتر « کنایه‌های پینگ‌پنگی » روایت می‌کند که در مراسم روز گذشته بخش خصوصی از دولتمردان و دولتمردان از یکدیگر انتقاد کرده‌اند.

این روزنامه در مورد بخش دیگری از سخنان جهانگیری، می‌نویسد: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور پیدا کرده بود، اعلام کرد که قصد نداشته است در این مراسم حاضر شود اما به دلیل دامن زده نشدن به برخی شایعات در لحظات آخر در جمع صادرکنندگان نمونه حضور پیدا کرده است.

این روزنامه در مورد انتقادات بخش خصوصی از دولت نیز روایت می‌کند: در بخش دیگری از این مراسم رئیس فعلی و پیشین اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی،برخی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی را مطرح کردند که عمده این دغدغه‌ها بر «مشکلات ارزی»،«پیمان سپاری ارزی» و«صدوربخشنامه‌های ناگهانی» متمرکز بود.

دنیای اقتصاد واکنش جهانگیری به انتقادات بخش خصوصی را اینگونه روایت می‌کند: معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن همراهی با برخی انتقادات بخش خصوصی از جمله پیمان‌سپاری، بخشی از گلایه‌ها و مسائل مطرح شده از سوی بخش خصوصی را قابل اجرا ندانست، چراکه به گفته او دولت هر تصمیمی را که اتخاذ کند باید منافع اقشار مختلف و ۸۰ میلیون نفر را در نظر بگیرد. به گفته او برخی از بخشنامه‌های تجاری و ارزی اخیر، ‌در چارچوب همین نگاه صادر و اجرا شده است.

این روزنامه اظهارات شریعتمداری را نیز اینگونه روایت می‌کند: مدیران خائن باید بترسند اما مدیر خادم نباید ترسی داشته باشد. با این روند درخواستم این است که مرا درهیچ سمت دیگری به کار نگیرید، ‌چون اگر روند فعلی ادامه پیدا کند وجود من کارآیی نخواهد داشت. اگر شجاعت را به مدیران برنگردانیم، کار درست نمی‌شود. او خطاب به جهانگیری گفت امروز که درمیان شما نیستم، اگر این مسیر ادامه پیدا کند، هیچ مدیری جرات امضای سندی ندارد و همه امور به وزرا ختم می‌شود.

اما این اظهارات شریعتمداری در حالی است که حسن روحانی وی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار معرفی کرده است. روزنامه جوان در این زمینه به « وصله پینه کابینه با وزیری که می‌خواهد نباشد! » اشاره می‌کند.

جوان در این خصوصی می‌نویسد: در وزارت صنعت معدن و تجارت، عملکرد غیرقابل دفاع و پراشکالی داشت، حتی تا مرحله استیضاح هم پیش رفت و تنها وزیری است که رئیس‌جمهور از حوزه مسئولیت او به‌خاطر رانت واردات ۶ هزار خودروی غیرمجاز به دستگاه قضا شکایت کرد. اما از آنجا که دکتر روحانی اراده‌ای برای از دست دادن رئیس ستاد انتخاباتی خود ندارد، شریعتمداری در یک تصمیم هماهنگ استعفا داد تا مدیریت ناکارآمد او گرفتار استیضاح نشود و با معرفی به عنوان گزینه پیشنهادی به وزارت کار برود و در واقع هزینه برکناری دوست رئیس‌جمهور به گردن مجلس بیفتد.

روزنامه خراسان نیز صبح امروز در گزارشی نفتی به « دور زدن تحریم با نفتکش های ارواح » اشاره کرده است. خراسان به گزارش فاینشنال تایمز اشاره می‌کند که عنوان می‌کند ایران با روش‌های مختلفی همچون خاموش کردن سیستم سیگنال ردیابی نفتکش‌ها، تعویض محموله‌های کشتی‌ها در نیمه راه و برخی روش‌های دیگر همچنان به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد.

آنگونه که خراسان به نقل از فاینشنال تایمز روایت کرده، صادرات نفت ایران بعد از اعمال تحریم‌ها اندکی کاهش یافته است، اما همچنان بالای 2 میلیون بشکه است.ف اینشنال تایمز از این روش تحت عنوان «نفتکش‌های ارواح» یاد می‌کند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.