کد مطلب: ۳۴۵۰۳۸

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۷

اکران شبانه قیمت‌های خودرو و قفل صادرات نفت

اکران شبانه قیمت‌های خودرو و قفل صادرات نفت

روزنامه‌های جوان و جام جم به بررسی اکران شبانه قیمت‌های خودرو توسط سایپا می‌پردازند. ابتکار به سخنان نوبخت در مورد قفل صادرت نفت اشاره می‌کند و در نهایت اطلاعات از نقشه دولت برای حمایت از صنعت پرده‌برداری می‌کند.

محمدباقر نوبخت طی روزهای اخیر اظهاراتی را در مورد تحریم‌های نفتی بر زبان آورد که مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفت و بازتاب قابل توجهی داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه ابتکار با تیتر « قفل صادرات نفت با تحریم کشتی‌رانی و بیمه » از این سخنان یاد کرده است. آن‌گونه که این روزنامه روایت کرده، معاون رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به کرمان به بیان برخی مشکلات در زمینه تبادلات مالی و فروش نفت پرداخته است.

ابتکار به نقل از نوبخت می‌نویسد: در حوزه صادرات نفتی به شدت دچار مشکل هستیم به گونه‌ای که از ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت که برای هر روز در سال ۱۳۹۷ که ۴۷ میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود، در حال حاضر به شدت فاصله گرفته‌‏ایم.

معاون رئیس‌جمهور ادامه می‌دهد: در سال جاری فقط توانسته‌ایم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم که نه تنها با مشکل مقدار کم فروش نفت مواجهیم بلکه امکان انتقال ارز حاصل از فروش نفت به داخل کشور را نیز نداشته یا به سختی انجام می‌شود. برای صادرات نفت مجبوریم که از کشتی استفاده کنیم، اما کشتی‌رانی ما نیز تحریم است، این در حالی است اگر کشتی نیز برای صادرات نفت پیدا کنیم، باید کشتی را بیمه کنیم اما بیمه‌های ما نیز تحریم هستند.

نوبخت با بیان اینکه امروز با پدیده شوم آمریکایی (ترامپ) مواجه هستیم، می‌افزاید: متاسفانه در شرایط سختی از لحاظ بین‌المللی قرار گرفته‌ایم، به‌طوری که حتی شاهد هستیم تا با افرادی مذاکره می‌کنیم، دشمنان آنها را فردایش تهدید و آنها را از همکاری با ما منصرف می‌کنند.

روزنامه جام جم نیز به اقدام عجیب سایپا در خصوص افزایش مجدد قیمت برخی محصولات پرداخته است. لازم به ذکر است که پیش‌تر این خودروسازی شنبه هفته گذشته قیمت‌های خودرو را اعلام کرده بود.

جام جم روایت می‌کند که با اعلام نرخ‌های جدید از طرف سایپا، قیمت پراید به 36 میلیون تومان رسیده است. این روزنامه از این اقدام سایپا تحت عنوان « خداحافظی با خودروهای ارزان » یاد کرده است.

روزنامه جوان نیز به اقدام عجیب سایپا برای افزایش شبانه قیمت‌های خودرو پرداخته و از آن تحت عنوان « اکران نرخ ششم خودروها در تاریکی شب » یاد کرده است.

جوان در خصوص این اقدام سایپا می‌نویسد: در حالی که هنوز چشم‌‌ها به قیمت‌های جدید خودروهای تولید داخل که شنبه گذشته اعلام شد عادت نکرده‌اند، سایپا در یک اقدام شبانه بار دیگر قیمت خودروهای پرتیراژ خود را افزایش داد تا شگفتانه خریداران را بیش از هر زمان دیگر کند.

این روزنامه در مورد قیمت‌های جدید می‌نویسد: مطابق اعلام جدید شرکت سایپا قیمت پراید ۱۱۱ از ۲۹ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان به ۳۶ میلیون ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین قیمت پراید ۱۳۲ از ۲۸‌ میلیون و ۷۶۵‌ هزار تومان به ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پراید ۱۵۱ از ۳۰ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان به ۳۴ میلیون و‌ ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

روزنامه اطلاعات نیز در گزارشی به اظهارات وزیر صمت در مورد حمایت از صنایع اشاره کرده است. این روزنامه به نقل از رحمانی روایت می‌کند که « ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به تولید‌کنندگان پرداخت می‌شود. »

آن‌گونه که اطلاعات روایت کرده وزیر صمت همچنین به مشکلات خودروسازان نیز اشاره کرده و می‌گوید: در چند ماه اخیر، قطعه‌سازان با مشکلاتی مواجه شدند و در نتیجه تولید خودرو هم افت کرد؛ اما با حمایت دولت و همت قطعه‌سازان روند نزولی تولید متوقف و روند صعودی شده است.

وی همچنین ادامه می‌دهد: به خودروسازان دستور داده شده که ۸۰ درصد از تولید روزانه خود را به اجرای تعهداتشان اختصاص بدهند. همچنین درباره خودروهایی که به دلیل تحریم، قطعات آنها وارد نمی‌شود، مقرر شد که معادل‌سازی کنند و خودروهایی را که امکان تولید دارند و مشخصات آنها نزدیک به خودروهای ثبت نامی است، تحویل بدهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.