خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۱۶۹۷

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۷

پیش‌بینی ارزانی قیمت دلار / اعطای زمین به خانه‌اولی‌ها

پیش‌بینی ارزانی قیمت دلار / اعطای زمین به خانه‌اولی‌ها

اظهارات رئیس بانک مرکزی در خصوص قیمت دلار، اعطای زمین به خانه‌اولی‌ها، بحران پیش‌فروش خودروها و کاهش استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هستند که مطبوعات به آن پرداخته‌اند.

مطبوعات امروز به‌صورت یکپارچه به تحلیل و بررسی حضور مردم در راهپیمایی دیروز 22 بهمن پرداخته‌اند. در کنار این موضوع، برخی مطبوعات به رصد مهم‌ترین اخبار اقتصادی اشاره کرده‌اند که از جمله آنها اخبار مربوط به پیش‌فروش خودرو، قیمت دلار و اعطای زمین به خانه‌اولی‌ها می‌توان اشاره کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه قانون در گزارش امروز خود با عنوان « تعیین تکلیف برای پیش‌خریدها » به وضعیت خودروهای پیش‌فروش‌شده پرداخته است. قانون اظهار می‌کند در حالی که برخی خودروسازان نتوانسته‌اند تعهدات پیش‌فروش قبلی خود را به‌طور کامل انجام دهند، اما باز هم اقدام به پیش‌فروش جدید کرده‌اند.

این روزنامه با انتقاد از اقدام مذکور این سوالات را مطرح می‌کند آیا این پیش‌فروش‌های جدید با توجه به مشکلات موجود قانونی است؟ آیا مردم با وجود بدقولی در تحویل خودروهای قبلی بازهم برای پیش‌خرید خودروها ثبت نام خواهند کرد؟

قانون سپس به نقل از یک کارشناس خودرو عنوان می‌کند که پیش‌فروش‌های جدید خودرو غیرقانونی نیست، اما در حال حاضر بزرگ‌ترین معضل ما در جامعه از همین نقطه آغاز می‌شود که بسیاری از اتفاقاتی که به لحاظ اقتصادی در جامعه رخ می‌دهد، در ظاهر قانونی است اما اثرات آن موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود.

روزنامه خراسان نیز به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرده که وی عنوان می‌کند « برای تعدیل قیمت دلار برنامه داریم. » این روزنامه به پست اینستاگرامی همتی پرداخته است.

خراسان به نقل از رئیس بانک مرکزی می‌نویسد: من معتقدم نرخ فعلی دلار به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را صرف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی با استناد به آمارهای بانک مرکزی به کاهش استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی و به تعبیر خود « توقف پیشروی پول پرقدرت » پرداخته است.

دنیای اقتصاد در این خصوص می‌نویسد: مطابق آمار بانک مرکزی، میزان این بدهی‌ها در اسفند ماه سال قبل ۱۳۲ هزار میلیارد تومان گزارش شده بود که تا مهر ماه سال جاری تا سطح ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نیز افزایش یافت، اما در دو ماه انتهایی پاییز، بدهی‌های بانک‌ها روند کاهشی ثبت کرد تا به سطح کمتر از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: کارشناسان معتقدند دو عامل در این خصوص اثر بیشتری داشته‌اند. نخست اینکه در ماه‌های اخیر، رشد سپرده‌های غیردیداری بانک‌ها افزایش یافته و از این سو، تجهیز منابع بانک‌ها در شرایط مساعدتری قرار دارد؛ درنتیجه نیاز به استقراض از منابع بانک مرکزی کاسته شده است.

دنیای اقتصاد می‌افزاید: نکته دیگر اینکه با کاهش تقاضای تسهیلاتی در ماه‌های اخیر، بانک‌ها نقش فعال‌تری در بازار بین بانکی بازی می‌کنند و تامین منابع از این بازار نیز برای بانک‌ها جایگزین منابع بانک مرکزی شده است. بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، یکی از عوامل غالب رشد پایه پولی در دو سال اخیر بوده که عقبگرد آن باعث توقف پیشروی پول پرقدرت در ماه‌های آتی خواهد شد.

« اعطای زمین به خانه‌اولی‌ها » موضوعی است که روزنامه تعادل به آن اشاره کرده است. اشاره این روزنامه به صحبت‌های وزیر راه و‌ شهرسازی در این خصوص است.

تعادل در این خصوص می‌نویسد: یکی از راهکارهای خانه‌دار کردن مستاجران که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بر آن تاکید دارد، اعطای زمین به خانه‌اولی‌ها است. به گفته او، تخصیص زمین به خانه‌‌اولی‌ها یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: تخصیص زمین به خانه‌اولی‌ها در اولویت قرار دارد و این اولویت در بافت‌های فرسوده مسکن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.