کد مطلب: ۳۵۵۷۳۶

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۸ اسفند ماه ۱۳۹۷

وجه اشتراک اکثر مطبوعات؛ ظریف باید بماند

وجه اشتراک اکثر مطبوعات؛ ظریف باید بماند

روزنامه‌های ایران، جمهوری اسلامی، آفتاب یزد و کیهان ضمن بررسی و تحلیل استعفای ظریف از زوایه دید خود، از وی می‌خواهند که در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

با انتشار خبر استعفای وزیر امور خارجه، روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور هر کدام از زاویه دید خود به این رخداد سیاسی واکنش نشان‌ داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه آفتاب یزد لیست موافقان و مخالفان استعفای محمدجواد ظریف را منتشر کرده است و تیتر « آنها که ذوق کردند و آنها که محزون شدند » را برای گزارش خود انتخاب کرده است.

آفتاب یزد در لیست موافقان استعفای ظریف، عکس افرادی همچون بنیامین نتانیاهو، مایک پمپئو، روح‌الله حسینسان، علیرضا زاکانی، جواد کریمی قدوسی، وحید یامین‌پور، حمید رسائی و سیدحسین نقوی حسینی را منتشر کرده است.

این روزنامه در لیست مخالفان استعفای وزیر امور خارجه نیز عکس محمدجواد آذری جهرمی، معصومه ابتکار، محمدرضا عارف، حسام‌الدین آشنا، محسن هاشمی و برخی افراد دیگر را منتشر کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز با تیتر « ظریف باید بماند » واکنش‌های گسترده شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان مجلس به استعفای محمدجواد ظریف را پوشش داده است. این روزنامه به نقل از ظریف می‌نویسد که استعفای بنده صرفا به منظور دفاع از شان و جایگاه وزارت امور خارجه بود و نیاز به دلجویی ندارم.

جمهوری اسلامی در ادامه روایت می‌کند که شخصیت‌های اجرایی و فعالان سیاسی احزاب اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا از این اتفاق ابراز ناخرسندی کرده و خواستار باقی ماندن محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه شده‌اند. این روزنامه نقل می‌کند که برآیند اظهار نظرات در فضای مجازی و رسمی این است که رفتن ظریف از وزارت امور خارجه به‌صلاح نیست.

روزنامه جمهوری اسلامی به واکنش‌های بین‌المللی به استعفای ظریف نیز پرداخته و نقل می‌کند که وزیر امور خارجه ژاپن با ابراز تعجب از استعفای ناگهانی ظریف، از وی خواسته تا در سمت خود بماند.

روزنامه کیهان که پیش‌تر یکی از منتقدان جدی سیاست‌ها و نظرات وزیر امور خارجه بود، در واکنش به استعفای ظریف تیتر خود را اینگونه می‌نویسد که « آقای ظریف! وقت استعفا نبود، دلخوری‌ها را در کابینه حل کنید »

این روزنامه با انتقاد از افرادی که استعفای ظریف را ناشی از فشارهای دولت پنهان می‌دانند، می‌نویسد: برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در کنار رسانه‌های زنجیره‌ای در اقدامی تامل‌برانگیز اینگونه القاء کردند که فشارهای دولت پنهان موجب شد تا ظریف این تصمیم را بگیرد. این ادعای مضحک در حالی است که به عقیده کارشناسان، علت اصلی تصمیم ظریف مبنی بر استعفا، اختلافات داخلی اعضای ارشد دولت است.

کیهان برای اثبات ادعایش به اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی در خصوص ناهماهنگی‌های به وجود آمده در سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران اشاره می‌کند و به نقل از وی می‌نویسد: اگر ناهماهنگی وجود داشته است، در درون دولت بوده است. طبق پروتکل باید آقای ظریف در دیدار بشار اسد با رئیس‌جمهور حضور پیدا می‌کرد که به هر دلیل موضوع بین آقای ظریف و دولت است.

این روزنامه در ادامه با گفتن جمله «از شما بعید بود»، خطاب به ظریف می‌نویسد: انتشار خبر سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور، بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های جهان و افکار عمومی داشت. به محض انتشار این خبر، رسانه‌های مطرح جهان و منطقه به آن پرداختند و تحلیل‌های مختلفی در این زمینه ارائه کردند. هنوز زمان انتشار این خبر به دو ساعت نرسیده بود که خبر استعفای ظریف، این اتفاق بسیار مهم را تحت‌الشعاع قرار داده و به حاشیه برد! این انتظار از آقای ظریف وجود داشت که در جایگاه وزیر امور خارجه و با سابقه سی و‌ چند سال در حوزه دیپلماسی، زمان‌شناسی انجام تصمیم استعفا را مدنظر قرار می‌داد.

اما روزنامه ایران نیز با تیتر « نه به استعفا » به استعفای ظریف واکنش نشان داده است. این روزنامه روایت می‌کند که شماری از اعضای دولت به‌طور ویژه رایزنی‌هایی را برای انصراف ظریف از استعفا و عدم پذیرش آن از سوی رئیس‌جمهوری انجام داده‌اند.

ایران در ادامه می‌نویسد: گفته می‌شود امروز در جلسه هیات دولت رئیس‌جمهوری درباره استعفا سخن خواهد گفت. مردم در صفحات مجازی با اعلام نگرانی از رفتن ظریف پشتیبانی خود را صریحا بیان کردند: #ظريف_بمان.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.