کد مطلب: ۳۷۰۶۹۱

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

نگرانی‌های پس از کاهش درآمدهای نفتی ایران

نگرانی‌های پس از کاهش درآمدهای نفتی ایران

هدایت‌الله خادمی عنوان کرد: وقتی درآمد نفتی ایران کاهش پیدا کند با کسری شدید بودجه مواجه خواهیم شد که این کسری بودجه باعث افزایش نرخ تورم، رکود شدید اقتصادی، تعطیلی واحدهای تولیدی و افزایش نرخ بیکاری و فقر خواهد شد.

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با « تجارت‌نیوز » در پاسخ به این سوال که پایان معافیت هشت خریدار نفت ایران از تحریم‌ها، چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی به ویژه درآمدهای نفتی کشور می‌گذارد؟ گفت: زمینه‌ساز تحریم خود مسئولان کشوری هستند. متاسفانه دولتمردان با تک محصولی نگه‌داشتن اقتصاد ایران به نوعی خودتحریمی ایجاد کردند، زیرا اگر ایران ده‌ها قلم کالا برای صادرات داشت آمریکا به هیچ عنوان نمی‌توانست ایران را تحریم کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: همچنین در دوران تحریم‌ گذشته برخی کشورهای آسیای شرقی مانند چین و هند دوست استراتژیک ایران بودند و هر چقدر که آمریکا ایران را تحریم می‌کرد، این کشورها به هیچ عنوان از موضع خود کوتاه نیامده و همچنان نفت ایران را به صورت سنتی خریداری می‌کردند، اما متاسفانه در این دوران سیاست و تصمیمات برخی مسئولان کشوری به نحوی بود که علاوه بر تداوم خام فروشی نفت، ارتباطی که ایران با این کشورهای شرقی داشت را هم برهم زدند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: همچنین در خصوص صادرات نفت باید متذکر شد که کشورهای عربستان ، امارات و کویت می‌توانند تا حدی جایگزین ایران شوند، زیرا ایران روزانه فقط دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کند که این کشورها ممکن است بتوانند این میزان نفت را تولید کنند، بنابراین عربستان، امارات و کویت از روی کاغذ شاید بتوانند میزان صادرات نفت ایران را جبران کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: پر واضح است که وقتی درآمد نفتی ایران کاهش پیدا کند با کسری شدید بودجه مواجه خواهیم شد که این کسری بودجه باعث افزایش نرخ تورم، رکود شدید اقتصادی، تعطیلی واحدهای تولیدی و افزایش نرخ بیکاری و فقر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در مذاکرات گذشته دنیا هنوز آمادگی جایگزینی نفت ایران را نداشت، اگر آن زمان مسئولان کشوری اعلام می‌کردند که اقدام به صادرات نفت نمی‌کنند اقتصاد دنیا برهم می‌ریخت و از این طریق می‌توانستند امتیازاتی کسب کنند، زیرا چین نیازمند به واردات نفت خام ایران بود، اما متاسفانه مسئولان تنها به خام فروشی نفت بسنده کرده و فرصت را به عربستان، امارات و کویت برای توسعه زیرساخت‌های نفتی دادند تا اکنون این کشورها به آمریکا بگویند که جایگزین ایران خواهیم شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.