فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۷۱۷۹۳

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸

اعلام ذخایر ارزی ایران و غیرممکن بودن حذف ایران از بازار نفت

اعلام ذخایر ارزی ایران و غیرممکن بودن حذف ایران از بازار نفت

امروز (‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه 1398) روزنامه‌ جمهوری اسلامی به نقل از دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نوشته است که حذف ایران از بازار نفت غیرممکن خواهد بود و همچنین روزنامه جوان از ۱۰۳ میلیارد دلار ذخیره ارزی ایران خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه 1398) روزنامه‌ جمهوری اسلامی به نقل از دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نوشته است که حذف ایران از بازار نفت غیرممکن خواهد بود و همچنین روزنامه جوان از ۱۰۳ میلیارد دلار ذخیره ارزی ایران خبر داده است.

حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است

روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است» نوشته است که دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حذف ایران از بازار نفت را غیرممکن دانست و گفت: در اوپک تک‌روی نداریم.

این روزنامه نوشته است: به گزارش شانا، محمد سانوسی بارکیندو در حاشیه نشست خبری خود در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره تهدیدهایی که به‌تازگی درباره عرضه نفت ایران مطرح شده است، گفت: در خصوص مسئله ایران در سطح وزارت و دبیرخانه اوپک گفت‌وگوهایی داریم تا راهکارهای ممکن را بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در سال‎های گذشته نیز با چالش‎هایی از این دست روبه‌رو بوده است و مطمئنم بر این مسائل فائق می‌آید، تصریح کرد: ما در 60 سال تاسیس اوپک تاکنون با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم، اما همیشه آنچه به ما کمک کرده، اتحاد میان کشورها بوده و اگر این اتحاد را حفظ کنیم باز هم بر مشکلات غلبه می‌کنیم.

بارکیندو در پاسخ به این پرسش که دو عضو اوپک ادعای جایگزینی نفت ایران را کرده‌اند، موضع این سازمان چیست؟ گفت: اوپک تصمیم‌های گروهی می‌گیرد و تک‌روی نداریم، سیاست اوپک بر این است تا با مشورت با کارشناسان دبیرخانه همه اعضا در کنار هم و براساس خرد جمعی تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر فنی امکان حذف نفت ایران از بازار وجود دارد یا نه؟ گفت: لازم به تکرار نیست، امکان حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است.

به گفته دبیرکل اوپک، همه داده‌ها و آمارهای منابع ثانویه در ماه ژوئن بررسی و سپس در این باره تصمیم‌گیری می‌شود. در اوپک فقط نفع کشور خاصی در نظر گرفته نمی‌شود، بطور کلی ما منافع کل گروه را در نظر می‌گیریم تا افزون بر تامین منافع تک تک اعضای عضو، عرضه نفت هم تامین شود.

بارکیندو با یادآوری اینکه پیش‌تر هم گفته‌ام که هر کدام از اعضای اوپک می‌توانند برنامه‎ها و تصمیم‌های خودشان را داشته باشند، اما وقتی در گردهمایی هستیم، کشورها به‌عنوان یک فرد نیستند و هر کدام عضوی از یک گروه هستند و ما منافع گروه و مصرف‌کنندگان را در نظر می‌گیریم، تصریح کرد: البته باید متوجه عواقب تصمیم‌های خود باشیم، در عین‌ حال در اوپک باید به تامین عملیات عرضه فکر کنیم، زیرا نفت منبع انرژی است و تصمیم‌های ما هم باید براساس همین شرایط باشد.

بارکیندو با اشاره به اینکه وزیر نفت توانمند ایران در اوپک سابقه زیادی دارد و از تجربه و خرد بالایی برخوردار است و همه اعضا به حرف ایشان گوش می‌دهند، تصریح کرد: در عین حال چالش ایران تنها برای این کشور نیست و روی کل اوپک تاثیر می‌گذارد و اتفاق‌هایی که در ایران، ونزوئلا یا لیبی رخ می‌دهد روی کل بازار و صنعت نفت تاثیر دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حفظ سقف عرضه اوپک و رفتار نوپک در مقابل اوپک هم گفت: برنامه ما از سال 2017 خیلی خوب پیش رفته و کسی آن را تغییر نداده است. درباره لایحه نوپک هم تاکنون اقدامی در سطح کنگره آمریکا انجام شده که فعلا نمی‌دانیم به نتیجه می‌رسد یا خیر، اما آنچه برای ما مهم و نگران‌کننده است، این است که ما تفرقه داشته باشیم و کشورها پس از 60 سال از هم جدا شوند.

دبیرکل اوپک گفت: اوپک تنها یک سازمان نیست، بلکه کل صنعت نفت دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، بطور میانگین روزانه 100 میلیون بشکه نفت در دنیا مصرف می‌شود و اوپک نقش زیادی در تامین نیاز بازارهای جهانی و ثبات آن دارد و همیشه توانسته ظرفیت خود را متناسب با نیاز بازار پیش ببرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بحث پایداری انرژی اظهار کرد: این موضوع نه‌تنها در سطح اوپک، بلکه در گفتگوهای بین اعضای غیر عضو اوپک مورد بحث و گفتگو است. ما همچنان حامی تصمیم‌هایی هستیم که در توافق تغییرات اقلمی پاریس اتخاذ شده است، می‌خواهیم با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه کنیم.

وزیر نفت پس از دیدار با محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: ایران در اوپک به دلیل منافعش عضو است و اگر اعضایی از اوپک بخواهند ایران را تهدید و گرفتار خطر کنند ایران هم آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

بیژن زنگنه درباره محور این دیدار گفت: مذاکراتی درباره بازار نفت، مشکلات و شکنندگی بازار داشته‌ایم که بیشتر تبادل نظر بود تا تصمیم‌گیری.

وی، صحبت درباره نشست آینده اوپک را محور دیگر این مذاکره عنوان کرد و افزود: به آقای بارکیندو گفتم که اوپک به دلیل یکجانبه‌گرایی ازسوی برخی اعضا در خطر است و احتمال فروپاشی این سازمان وجود دارد.

همچنین دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: تصمیم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران کارآیی ندارد.

محمدسانوسی بارکیندو با اشاره به پربار بودن این دیدار و تبادل‌ دیدگاه‌ها، اظهار کرد: آقای زنگنه در نشست‌های وزیران نفت و انرژی اوپک با سابقه‌ترین وزیر بوده و توجه به سخنان ایشان به‌ویژه در شرایط حساس رویارویی دوباره با چالش‌های ژئوپولیتیک و تاثیر آن بر شرایط کشورهای عضو اوپک، همواره با ارزش است.

وی افزود: امروز با آمدن به نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران و مشاهده استقبال از این رویداد و همچینین دیدار با آقای زنگنه با یک تیر دو نشان زدم و در دیدار امشب با وزیر نفت از مشاوره ایشان استفاده کردم.

دبیرکل اوپک تصریح کرد: شکی نیست که ما امروز با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم، اما اطمینان دارم با حضور دولتمردانی همچون آقای زنگنه، این کشتی غرق نخواهد شد.

بارکیندو در پاسخ به این پرسش که اقدام‌های یکجانبه برخی اعضای اوپک علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اوپک همیشه به صورت جمعی تصمیم گرفته است و ما در گذشته بارها شاهد بوده‌ایم زمانی که کشورهای عضو اقدام‌های یکجانبه داشتند این رویه کارایی نداشته است و این بار هم همین‌طور خواهد بود.

وی با یادآوری برگزاری نشست وزیران نفت و انرژی اوپک در ماه ژوئن (خرداد) امسال اظهار کرد: ما در این نشست مانند یک خانواده دور هم می‌نشینیم.

ایران با ۱۰۳ میلیارد دلار ذخیره ارزی در جایگاه سوم منطقه!

روزنامه جوان با تیتر «ایران با ۱۰۳ میلیارد دلار ذخیره ارزی در جایگاه سوم منطقه!» نوشته است که صندوق بین‌المللی پول با بررسی چشم‌انداز شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال‌جاری از صادرات ۷۴ میلیارد دلاری و عدم موفقیت آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران طی این سال خبر داده است.

این روزنامه نوشته است: صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود شاخص‌های اقتصاد کشور را بررسی کرده که در برخی از شاخص‌ها مانند بهبود نرخ رشد غیرنفتی، افزایش ۳۲ میلیارد دلاری تولید ناخالص ملی، ثبات در صادرات گاز و وجود ذخایر ۱۰۳ میلیارد دلاری نشانه‌های خوبی دید می‌شود.

با این حال رشد منفی ۲۳ درصدی با احتساب صادرات ۹۵۰ هزار بشکه نفت در روز در این گزارش از نشانه‌هایی است که به سیاستگذاران این هشدار را می‌دهد که روی نفت و درآمدهایش حساب باز نکنید و به فکر تولید داخل و رفع موانع تولید و کسب و کار در داخل باشید.

همچنین صندوق بین‌المللی پول با بررسی چشم‌انداز شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال‌جاری از صادرات ۷۴ میلیارد دلاری و عدم موفقیت امریکا برای توقف صادرات نفت ایران طی این سال خبر داده است.

این صندوق اعلام کرد: ایران به لحاظ ذخایر ارزی در رتبه سوم منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی قرار دارد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۹ به 103.2 میلیارد دلار برسد که در میان ۳۱ کشور منطقه فقط دو کشور عربستان و امارات ذخایر ارزی بیشتری نسبت به ایران خواهند داشت.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی موسوم به «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ای: خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی چشم‌انداز وضعیت اقتصادی ۳۱ کشور منطقه از جمله ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی پرداخته است و بر‌اساس آن اقتصاد ایران که در سال ۲۰۱۸ رشد منفی 3.9 درصد را تجربه کرده بود امسال نیز رشد منفی ۶ درصدی خواهد داشت.

با این وجود ارزش تولید ناخالص داخلی ایران که در سال ۲۰۱۸ به 452.3 میلیارد دلار رسیده بود در سال جاری با افزایش 32.4 میلیارد دلاری به 484.7 میلیارد دلار خواهد رسید. صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۸ را 31.2 درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است این رقم در سال جاری به 37.2 درصد برسد.

پیش‌بینی شده است وضعیت بخش غیرنفتی ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل بهتر شود و در حالی که در سال ۲۰۱۸ رشد منفی 3.2 درصدی را تجربه کرده بود، در سال‌جاری با رشد منفی 1.5 درصدی مواجه شود.

اما بخش نفتی ایران با اجرایی شدن تحریم‌های امریکا رشد منفی 22.3 درصدی را در سال ۲۰۱۹ تجربه خواهد کرد. در سال پیش از آن نیز این بخش رشد منفی 6.7 درصدی داشته است.

با وجود تلاش‌های امریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است، ایران در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط روزانه ۹۵۰ هزار بشکه نفت صادر کند. ایران در سال پیش از آن 1.86 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

صادرات گاز ایران نیز که در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۶۰ هزار بشکه در روز بوده در سال‌جاری نیز بدون تأثیرپذیری از تحریم‌ها در همین رقم باقی می‌ماند. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۹ به 2.55 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد. ایران در سال پیش از آن 3.49 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

تولید گاز ایران که در سال ۲۰۱۸ معادل 5.03 میلیون بشکه در روز نفت بوده است در سال‌جاری نیز در همین رقم باقی می‌ماند.

بر‌اساس این گزارش در حالی که رشد نقدینگی در ایران طی سال گذشته میلادی بالغ بر 23.8 درصد بود امسال این رقم به 32.2 درصد افزایش می‌یابد. متوسط رشد نقدینگی در ایران طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ بالغ بر 26.2 درصد بوده است.

رشد حقیقی اقتصاد بدون نفت نیز از منفی 3.2 درصد در سال قبل میلادی، به منفی 1.5 درصد در سال‌جاری میلادی افزایش پیدا کرده است.

البته در این گزارش رشد حقیقی ارزش افزوده نفت برای سال‌جاری منفی 22.3 درصد پیش‌بینی شده که نسبت به منفی 6.7 درصد سال‌جاری، فاصله زیادی دارد. این صندوق تولید ناخالص داخلی ایران را 484.7 میلیارد دلار برای سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده است که 32.4 میلیارد دلار بیشتر است. صندوق بین‌المللی پول، صادرات نفت خام ایران را برای سال‌جاری، ۹۵۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده است.

این رقم برای سال قبل از آن یک میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه بود که دلیل این امر نیز تحریم‌های امریکاست. با این حال، براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، صادرات گاز ایران در سال ۲۰۱۹ بدون تغییر نسبت به سال قبل 0.16 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود نرخ تورم در ایران را 37.2 درصد پیش‌بینی کرده است که ۶ درصد نسبت به سال قبل از آن بیشتر است. براین اساس نرخ تورم هسته (بدون غذا و انرژی) 39.6 درصد است.

صندوق بین‌المللی پول صادرات کالا و خدمات ایران در سال ۲۰۱۹ را 74.8 میلیارد پیش‌بینی کرده است که این رقم 31.1 میلیارد دلار از سال قبل کمتر است. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات ایران نیز برای سال جاری میلادی 77.6 میلیارد دلار پیش‌بینی شده که 10.4 میلیارد دلار از سال قبل کمتر است.

براساس این گزارش، تراز حساب جاری ایران از 19.5 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به منفی 1.8 میلیارد دلار در سال‌جاری میلادی کاهش یافته است. نسبت تراز حساب جاری به GDP نیز در مدت زمان مشابه منفی 0.4 درصد، پیش‌بینی شده است.

خلأ قانونی هیزم گرانی در «شیپور» و «دیوار»

همچنین روزنامه خراسان با تیتر خلأ قانونی هیزم گرانی در «شیپور» و «دیوار» نوشته است که همزمان با آشکار شدن نقش مخرب فضای مجازی و به ویژه سایت دیوار و شیپور در قیمت سازی‌های کاذب و افزایشی بازار خودرو و مسکن، پلیس فتا از برخورد با دلالان و سودجویان این دو حوزه و همچنین ابلاغ حذف قیمت‍‌های بازار این دو محصول به مدیران سایت‌های واسط خبر داد.

این روزنامه نوشته است: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پلیس فتا اعلام کرده است: به منظور ارتقای امنیت کاربران در بازارهای آنلاین و سایت‌های درج آگهی در فضای مجازی و همچنین به دستور سرپرست محترم دادسرای ناحیه ۳۱ تهران، حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شد.

در پی این خبر، خبرگزاری فارس نیز گزارش داد که سایت‌های خرید و فروش دیوار و شیپور و باما تمامی آگاهی‌های خودروی دارای قیمت را حذف کردند و اکنون فقط آگهی خودروهای دارای قیمت توافقی را نمایش می‌دهند.

در این باره، گفتگوی ویژه خبری دو شب قبل نیز به رسیدگی تعزیراتی به تخلفات صورت گرفته در بازارهایی از قبیل خودرو و مسکن در فضای مجازی اختصاص داشت.

در این برنامه، رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید پایگاه‌های اینترنتی خرید و فروش کالا در فضای مجازی را کنترل و مدیریت کند تا راه دور زدن قانون بسته و با احراز هویت ثبت کنندگان آگهی از آنها مالیات دریافت شود.

وی گرانی 20 درصدی (قیمت) خودرو را در شرایطی که تولید خودرو در یک ماه اخیر در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده و در عین حال نرخ دلار و شرایط اقتصادی ثابت مانده است، بی معنا خواند.

وی افزود: در سایت دیوار یک خودرو با چهار آگهی و قیمت‌های مختلف ثبت شده است و چون انتشار آگهی در این گونه سایت‌ها بدون نیاز به ثبت شناسه است، هر کسی با هر نیتی آگهی خود را منتشر می‌کند.

سخنگوی سازمان تعزیرات همچنین با بیان اینکه بنگاه‌های مسکن در افزایش قیمت‌ها مقصرند و آگهی‌ها را این بنگاه‌ها در فضای مجازی منتشر می‌کنند، افزود: همه آگهی‌های مسکن در فضای مجازی به بنگاه‌های املاک ختم می‌شود.

وی با اشاره به نوسان و افزایش قیمت مسکن در فضای مجازی گفت: این افزایش قیمت پذیرفته نیست زیرا همه معاملات مسکن در بنگاه‌های املاک انجام می‌شود و آنها از قیمت‌ها اطلاع دارند. البته این اظهارات رایگانی با واکنش مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک مواجه شد.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود قیمت گذاری‌ها و آگهی‌ها در فضای مجازی به وسیله بنگاه‌های معاملات املاک منتشر می‌شود درست نیست، افزود: به عنوان نمونه در تهران از میدان انقلاب اسلامی به سمت پایین هیچ کدام از بنگاه‌ها در سایت‌های اینترنتی آگهی نمی‌دهند.

اعلام قیمت خودرو و خانه ممنوع شد

همچنین روزنامه هفت صبح با تیتر «اعلام قیمت خودرو و خانه ممنوع شد» از تصمیم دادستانی برای مقابله با قیمت‌های نجومی و هدایت شده در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اینترنتی خبر داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.