فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۹۱۲۸۴

مروری بر روزنامه‌های ‌یکشنبه ششم مرداد ماه سال ۱۳۹۸

پایان پرونده پدیده / اخبار جدید از بازارهای ارز و مسکن

پایان پرونده پدیده / اخبار جدید از بازارهای ارز و مسکن

امروز (یکشنبه ششم مرداد ماه سال 1398) روزنامه ایران درباره محکوم شدن محسن پهلوان، مدیر عامل شرکت پدیده شاندیز به حبس ابد نوشته است. روزنامه اطلاعات نیز از آغاز به کار شدن بازار متشکل ارزی در آستانه عيد قربان نوشته است. روزنامه جوان هم نوشت که مالباختگان پدیده سهامدار شدند. روزنامه دنیای اقتصاد همچنین در خصوص ترمز تورم مسکن در پایتخت نوشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (یکشنبه ششم مرداد ماه سال 1398) روزنامه ایران درباره محکوم شدن محسن پهلوان، مدیر عامل شرکت پدیده شاندیز به حبس ابد نوشته است. روزنامه اطلاعات نیز از آغاز به کار شدن بازار متشکل ارزی در آستانه عيد قربان نوشته است. روزنامه جوان هم نوشت که مالباختگان پدیده سهامدار شدند. روزنامه دنیای اقتصاد همچنین در خصوص ترمز تورم مسکن در پایتخت نوشته است.

سرنوشت «پدیده»

روزنامه ایران با تیتر «سرنوشت پدیده» نوشته است که پدیده شاندیز، شرکتی بود که سال 88 با هدف توسعه صنعت گردشگری در خراسان رضوی تأسیس شد و با تبلیغات گسترده در رسانه‌ها از جمله در رسانه ملی تا سال 93 به جذب میلیارد‌ها تومان سرمایه مردم پرداخت، اما در نهایت از آن سر پرسودا چیزی جز کسب مال نامشروع، سوداگری و سفته بازی متهمان با سرمایه‌های مردم و بحران حضور مالباختگان معترض در خیابان‌ها چیزی باقی نماند.

وضعیتی که سبب شد دولت یازدهم در آغاز کار خود با میراث شوم پرونده‌های فساد اقتصادی و جمعیت زیان دیدگان از این مفاسد مواجه باشد و ناچار شود سهم قابل توجهی از توان مدیریتی و مالی خود را صرف سامان دادن به تبعات برجای مانده‌شان کند.

اعتراض‌های مردم مالباخته که از اواسط سال 93 آغاز شده بود در دی ماه همان سال به اعلام ممنوعیت فروش و عرضه سهام و تشکیل پرونده کیفری و تعقیب قضایی مدیران شرکت از سوی دادستان عمومی و انقلاب مشهد منتهی و کیفرخواست در اسفند ماه سال ۹۷ به دادگاه ویژه اقتصادی ارجاع شد.

محسن پهلوان البته بعد از کش و قوس های فراوان هفت مرداد ماه سال 95 پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت و روانه زندان شده بود.

افزایش صوری سرمایه شرکت، فروش صوری سهام به نزدیکان در ازای دریافت چک‌های بلامحل، تولید سرمایه بدون آورده، انجام کارشناسی خلاف واقع از سرمایه شرکت، بازارگردانی و تبلیغات واهی که رشد کاذب قیمت سهام را فراهم می‌آورده، مانور متقلبانه به منظور تحریک مردم برای خرید سهام بیشتر و سوء‌استفاده از رسانه در این زمینه، جعل مهر به‌ عنوان کارشناس رسمی دادگستری، افزایش متراژ زمین‌های مورد کارشناسی تا دو برابر و افزایش قیمت آنها تا حدود ۱۷ برابر، افزایش نامتعارف ۱۰۰ برابری نام تجاری پدیده از بازه زمانی مهر ۹۱ تا اسفند ۹۲، افزایش نامتعارف قیمت زمین‌ها و پروژه‌های پدیده در همان بازه زمانی و نهایتا مشارکت در تشکیل و رهبری شبکه کلاهبرداری، اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور، معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع فهرست بلندبالای تخلفاتی است که در پرونده پدیده شاندیز رقم خورده بود.

حالا محسن پهلوان علاوه بر تحمل حبس ابد (از مجازات تعزیری درجه یک) به استرداد تمامی اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده که من غیر حق توسط او تصاحب یا تصرف یا منتقل شده است به اشخاص (ذی نفعان) و جزای نقدی معادل مجموع آن به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران و محکومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی (استخدام در مشاغل دولتی) محکوم شده است.

آغاز به کار بازار متشکل ارزی در آستانه عيد قربان

روزنامه اطلاعات نیز با تیتر «آغاز به کار بازار متشکل ارزی در آستانه عيد قربان» نوشت: در ديدار رئيس هيات‌مديره و مدير عامل بازار متشکل ارزی با دکتر همتی رئيس کل بانک مرکزی آخرين اقدامات و تست‌های انجام گرفته در مورد عملياتی کردن اين بازار مرور شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در اين جلسه مقرر شد در آستانه عيد قربان فعاليت اين بازار آغاز شود.

رئيس کل بانک مرکزی ابراز اميدواری کرد با شروع به کار اين بازار شاهد شکل‌گيری نرخ واقعی و شفاف اسعار خارجی به صورت اسکناس باشيم.

بانك مركزی تاريخ دقيق آغاز به كار اين بازار را اعلام نكرده است.

مالباختگان پدیده سهامدار شدند

روزنامه جوان هم با تیتر «مالباختگان پدیده سهامدار شدند» نوشته است که طبق آنچه در دادگاه متهمان این پرونده گذشت، تعیین ارزش قیمت سهام توسط «محسن پهلوان» متهم ردیف اول صورت گرفت و رقابت با شرکت‌های مختلف تشدیدکننده تخلفات در زمینه تعیین ارزش سهام بود.

محسنی‌ثانی دیگر متهم این پرونده بود که طبق گفته نماینده دادستان به تبلیغات غیرواقعی برای پدیده جهت افزایش قیمت حبابی سهام، مبادرت می‌کرد و به‌ رغم الزام قانونی به عنوان «سهامی خاص» در تبلیغات هیچ اشاره‌ای نمی‌شده است.

حال آنکه طبق قانون ذکر آن در تبلیغات، الزامی بوده و افزون بر این متهم تعداد زیادی سهام هدیه به صورت رایگان از این شرکت دریافت می‌کرده است.

طبق گفته‌های محمود تورچی، حسابرس ویژه دادگستری از شیوه اتهامات این شرکت، مبلغ اصل، سود، تسهیلات با تسهیلات و وام جدید تسویه می‌شده است.

تورچی نتیجه مادی این اقدامات را تشریح کرد و بیان داشت: اصل و دیرکرد پول‌هایی که پرداخت نشده به طور کلی ۱۷ هزار و ۹۶۶ میلیارد ریال (هزار و هفتصد و ۹۶ میلیارد تومان) بوده است که از این مبلغ سه هزار و ۵۷۷ میلیارد ریال (۳۵۷ میلیارد تومان) پول در شرکت آمده است که این مابه‌التفاوت هزار و ۴۳۸ میلیارد تومان بوده است.

۱۲۶ فقره تسهیلات بانکی به پدیده شاندیز توسط یک مؤسسه مالی و اعتباری، ردپای یک واسطه که از هر وام میلیاردی ۱۰ درصد را به نفع خود برمی‌داشت، کارشناسی ۲۲۳۰۰ درصدی یک زمین، اضافه برابری‌های ۶۱ درصدی، افزایش نرم افزاری قیمت‌ها و در نهایت بازپرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان به جای هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان گوشه‌ای از خروجی ۱۶ جلسه مستمر دادگاه ویژه جرائم اقتصادی است که منجر به صدور رأیی با ۱۵۰ سال حبس برای ۲۲ متهم شد.

آنطور که دادستان مشهد اعلام کرد: متهم ردیف اول محسن پهلوان‌مقدم به حبس ابد و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شد. محمدرضا ریاحی، علیرضا یزدانی هرکدام جداگانه محکوم به تحمل ۲۰ سال حبس و سایر متهمان این پرونده همچون محمدرضا محمدی محکوم به تحمل ۲۵ سال حبس و احسان محسنی‌ثانی به مجازات ۱۵سال حبس و بابت تحصیل مال از طریق نامشروع به دو سال حبس محکوم شدند. سایر متهمان نیز از ۱۵ سال تا دو سال حبس را باید تحمل کنند که مجموعا ۱۵۰ سال خواهد شد.

ترمز تورم مسکن در پایتخت

روزنامه دنیای اقتصاد هم با تیتر «ترمز تورم مسکن در پایتخت» نوشت: انتظار غالب در بازار مسکن شهر تهران برای تغییر مسیر حرکت قیمت آپارتمان باعث شد شیب تورم ماهانه ملکی در تیر ماه تا مرز صفر کاهش پیدا کند.

این میزان نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن از اردیبهشت ماه سال ۹۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

بررسی‌ها حاکی است کمای معاملاتی در بازار مسکن شهر تهران در تیر ماه به کاهش دسته‌ جمعی تقاضای ملکی در بازار معاملات مسکن اولین ماه از فصل اوج نقل و انتقالات ملکی مربوط می‌شود؛ این کمای معاملاتی عمق رکود در بازار مسکن را به نحو بی‌سابقه‌ای در مقایسه با ماه‌های گذشته، سنگین‌تر کرده است.

اولین آمار رسمی از وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در تیر ماه ۹۸ حاکی از رسیدن شیب تورم ملکی به کمترین حد خود از ابتدای سال تاکنون است. این آمار روز گذشته از سوی دفتر اقتصاد مسکن منتشر شد. تورم ماهانه مسکن در ادامه مسیر کاهشی خود که از ابتدای امسال تا پایان اولین ماه از فصل تابستان طی کرده بود، با سقوط آزاد در تیر ماه به 1.4 درصد رسید که این آمار نشان دهنده رسیدن تورم ماهانه ملکی به مرز صفر است.

تیر ماه امسال، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با یک ماه قبل -خرداد ماه- 1.4 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تورم نقطه‌ای مسکن نیز برای اولین بار در سال ۹۸ به کمتر از ۱۰۰ درصد رسیده است.

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران تیر ماه امسال در مقایسه با تیر ماه سال گذشته 95.6 درصد افزایش یافته است.

بررسی آمارهای مربوط به تغییرات قیمتی بازار مسکن در ماه‌های سپری شده از سال جاری نشان می‌دهد اردیبهشت ماه امسال تورم ماهانه مسکن در بالاترین حد خود در مقایسه با سایر ماه‌های سپری شده از سال ۹۸ قرار داشت.

میانگین قیمت مسکن در این ماه در مقایسه با فروردین ماه 11.4 درصد افزایش یافت.

همچنین تورم نقطه‌ای مسکن در این ماه -اردیبهشت ماه- معادل ۱۱۲ درصد به ثبت رسید.

این در حالی است که همزمان با کاهش شیب رشد قیمت مسکن در خرداد ماه، تورم ماهانه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در این ماه -تغییرات قیمت مسکن در خرداد در مقایسه با اردیبهشت ماه- معادل 5.6 درصد بود.

خرداد ماه امسال همچنین میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با ماه مشابه سال قبل -خرداد سال ۹۷- معادل ۱۰۶ درصد افزایش یافت.

در ادامه کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در تیر ماه، تورم ماهانه و نقطه‌ای املاک مسکونی شهر تهران در اولین ماه از فصل اوج جابه‌جایی‌ها در بازار ملک به کمترین حد خود در سال ۹۸ رسید.

این موضوع نشان دهنده عمیق‌تر شدن رکود معاملاتی در بازار مسکن است.

بازار معاملات مسکن که با ثبت کمتر از شش هزار معامله خرید مسکن در خرداد ماه امسال، عملا به کف رکود رسیده بود در تیر ماه شرایط رکودی به مراتب سنگین‌تر از ماه قبل را تجربه کرد و همین موضوع یکی از مهم‌ترین عوامل سقوط آزاد شیب رشد قیمت مسکن در این ماه محسوب می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد تیر ماه امسال به دنبال گسترش دامنه رکود در بازار معاملات خرید مسکن عملا این بازار به کمای معاملاتی رفت و تعداد معاملات خرید آپارتمان به‌طور بی‌سابقه افت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.