فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۳۱۰۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ردپای یارانه معیشتی در رشد بی‌سابقه پایه‌ پولی

ردپای یارانه معیشتی در رشد بی‌سابقه پایه‌ پولی

بررسی روند پایه پولی نشان می‌دهد بیشترین رشد ماهانه مربوط به آبان ماه امسال یعنی همان ماه اجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بوده که پایه پولی به طور بی‌سابقه‌ای ۵٫۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از اجرای سهمیه‌بندی بنزین در اواخر آبان ماه امسال، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: بر اساس تجربه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته مشخص شد افزایش نرخ این حامل‌ها تأثیر آن چنانی بر تورم ندارد.

میزان منابع مورد نیاز از محل فروش بنزین با قیمت‌های جدید که در اولین پرداختی یارانه معیشتی تامین نشده بود به صورت استقراض از تنخواه وزارت نفت تامین شد تا در آینده با فروش بنزین جایگزین شود.(طبق اعلام محمد باقر نوبخت)

همچنین حسین مدرس‌خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با کنترل‌هایی که انجام می‌دهیم، جلوی شوک حاصل از گرانی بنزین را می‌گیریم و پس از مدتی مردم مزایای حاصل از این طرح را می‌بینند.

اما با گذشت حدود سه ماه از سهمیه‌بندی بنزین آمارهای رسمی، افزایش پایه پولی و نرخ تورم ماهانه را نشان می‌دهند.

این درحالیست که پیمان مولوی، اقتصاددان با هشدار درباره این موضوع عنوان کرده بود که «اگر رشد پایه پولی مهار نشود که نشده است بر اساس اصول بنیادین علم اقتصا، فارغ از اینکه اقتصاد خوانده باشید یا نه یا آن را قبول دارید. موجب رشد نقدینگی و رشد نقدینگی در اقتصادی با رشد منفی موجب تورم بالا خواهد شد.»

بر اساس تازه‌ترین گزارش پولی بانکی منتشره از سوی بانک مرکزی پایه پولی در آذر ماه سال جاری به بیش از ۳۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

856 1

میزان رشد پایه پولی با ۲۸٫۳ درصد رشد از ۲۴۴ هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال گذشته به ۳۱۴ هزار میلیارد تومان در آذر ماه امسال رسیده است.

بررسی روند پایه پولی نشان می‌دهد بیشترین رشد ماهانه مربوط به آبان ماه امسال یعنی همان ماه اجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بوده که پایه پولی به طور بی‌سابقه‌ای ۵٫۱ درصد افزایش یافته است. به همین دلیل شاید بتوان فرضیه ردپای پرداخت یارانه معیشتی در رشد بی‌سابقه پایه پولی را مطرح کرد که در اولین ماه پرداخت به صورت استقراض از تنخواه وزارت نفت تامین شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.