کد مطلب: ۵۲۲۶۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در سال انتخابات نرخ رشد اقتصادی چه می‌شود؟

در سال انتخابات نرخ رشد اقتصادی چه می‌شود؟

آیا در سال انتخابات، نرخ رشد اقتصادی بهبود پیدا می‌کند؟ بررسی نرخ رشد اقتصادی در چهار دوره انتخابات قبلی نشان می‌دهد که در دو دوره وضعیت این شاخص بهبود پیدا کرده، در یک دوره ثابت بوده و در دوره قبلی افت حدود پنج پله‌ای داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی نرخ رشد اقتصادی در چهار سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایران، از بهبود این شاخص در دو دوره خبر می‌دهد. نرخ رشد اقتصادی در یک سال تغییر قابل توجه‌ای نداشته و در یک سال، نرخ رشد اقتصادی در سال منتهی به انتخابات افت پنج پله‌ای داشته است.

سال ۸۴

در سال ۸۴ که محمود احمدی‌نژاد برای دوره اول به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، نرخ رشد اقتصادی بدون تغییر بود. این شاخص اقتصادی در سال ۸۳ معادل ۶٫۵ درصد و در سال ۸۴ معادل ۶٫۲ درصد ثبت شده است.

سال ۸۸

در این سال وضعیت اقتصاد رشد حدود سه پله‌ای داشت و از رقم ۰٫۸ درصدی در سال ۸۷ به نرخ ۳٫۲ درصدی در سال ۸۸ رسید.

سال ۹۲

از سال ۸۳ تا کنون پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۱ رخ داد که این شاخص منفی پنج درصد ثبت شد و تا پایان سال ۹۱ با بهبود سه پله‌ای منفی ۱٫۸ درصد شد.

سال ۹۶

در بازه زمانی ذکر شده بالاترین نرخ رشد با رقم ۸٫۳ درصدی در سال ۹۵ به ثبت رسید اما در سال ۹۶ حدود پنج پله افت کرد. در دوره انتخابات قبلی نرخ رشد ۳٫۷ درصدی ثبت شد.

پیش‌بینی‌ها برای آینده نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده مثبت است، بانک جهانی نرخ رشد ۱٫۵ درصدی، صندوق بین‌المللی پول رشد سه درصدی و اکونومیست رشد ۲ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

گزارش‌های داخلی نیز از بهبود این شاخص در ماه‌های اخیر خبر می‌دهد، برخی از اقتصاددانان کشور نیز نسبت به آینده این شاخص خوش‌بین هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.