کد مطلب: ۵۹۵۸۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهمانان جالب رئیس جمهور / چه کسانی به رئیسی مشورت اقتصادی دادند؟

مهمانان جالب رئیس جمهور / چه کسانی به رئیسی مشورت اقتصادی دادند؟

اولین جلسه مشورتی رئیس جمهور با اقتصاددانان برگزار شد. جلسه‌ای که در آن تنها چهره‌های طرفدار اقتصاد دولتی‌ و اقتصاد اسلامی حضور داشتند. افرادی که همگی موافق کنترل دستوری قیمت ارز و تشدید نظارت دولت بر بازارهاست. اما کدام چهره‌ها به رئیس جمهور مشورت دادند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در نشست تخصصی ابراهیم رئیسی با اقتصاددانان، خبری از اقتصاددانان طرفدار اقتصاد آزاد نبود. در این نشست چهره‌هایی چون احمد توکلی، حسین راغفر، پرویز داودی و غلامحسین مصباحی مقدم حضور داشتند. اما حضور این افراد در جلسه مشورتی با رئیسی به چه معناست؟

برای پاسخ به این سوال باید نگاهی بر رویکرد اقتصادی چهره‌های حاضر در این نشست داشت.

احمد توکلی، نماد تثبیت قیمت‌ها

یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی که در این نشست حضور داشت، احمد توکلی است. توکلی را می‌توان نماد تثبیت در اقتصاد و فریز قیمت‌ها دانست. او طراح طرح معروف تثبیت قیمت‌ها در دهه ۸۰ است. یکی از مدافعان و طراحان اصلی طرح تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم.

جز این احمد توکلی، رئیس دیده‌بان شفافیت عدالت است. نهادی که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت رئیسی عضو هیات مدیره آن است.

همان زمان که خاندوزی به عنوان گزینه وزارت اقتصاد مطرح شد، این سوال پیش آمد که آیا انتخاب یک چهره نزدیک به احمد توکلی و الیاس نادران به این معناست که آیا وزارت اقتصاد دولت سیزدهم قرار است با دیدگاه‌ افرادی چون نادران و توکلی اداره ‌شود؟ یعنی همان دیدگاه اقتصاد دولتی و توجه به قیمت‌گذاری و رشد سازمان‌های تنظیم‌گر و مداخله‌گر در اقتصاد؟

جز احمد توکلی، محمد خوش‌چهره هم در این نشست حضور داشت. یکی دیگر از مدافعان طرح تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم. خوش چهره، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران است و یکی از مدافعان کنترل قیمت‌ها و یکی از افرادی که معتقد است ایران برای رشد اقتصادی باید بر تولید داخل تاکید کند.

حسین راغفر، نماد مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰

حسین راغفر، یکی دیگر از اقتصاددانان حاضر در نشست با ابراهیم رئیسی بود. او را شاید بتوان نماد مخالفت با حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و فردی که معتقد است با کاهش دستوری می‌تون قیمت دلار را ثابت نگه داشت.

همان زمان که مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد، حسین راغفر در اظهارنظری عجیب گفته بود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث فساد می‌شود.

این در حالی است که تمام اقتصاددانان معتقدند دو نرخی بودن هر کالایی باعث فساد می‌شود و هم بانک مرکزی و هم مرکز پژوهش‌ها و هم چهره‌های دولتی تاکنون گزارش‌های بسیاری منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی منشا فساد بوده است.

البته اظهارات عجیب راغفر به این جمله محدود نمی‌شود. او پیش از این هم وعده رسیدن قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان را داده بود. اما کمی بعد او گفته بود «اولین کار دولت بعدی باید این باشد که دلار را به ۱۰ هزار تومان برساند و بیش از این میزان هم کاهش دهد.» احتمالا یکی از مشاوره‌های راغفر در این جلسه چگونگی رساندن قیمت دلار به ۱۰ هزار تومان بوده است.

معاون اول احمدی‌نژاد، مشاور رئیسی؟

پرویز داودی دیگر اقتصاددانی است که در جلسه اقتصادی رئیسی شرکت کرده بود. مشخص نیست که او به واسطه تجربه معاونت اولی دولت نهم به این جلسه دعوت شده بود یا سابقه معاونت در قوه قضاییه. اما دلیل این دعوت هر چه باشد، مهم این است که دیدگاه‌های اقتصادی پرویز داودی با دیگر افراد حاضر در این نشست همسان بود.

داودی هم مانند راغفر و توکلی، موافق کنترل دستوری قیمت‌هاست. به خصوص نرخ ارز. سال ۹۷ و همزمان با افزایش قیمت دلار، او گفته بود که قیمت اصلی دلار ۴ هزار و ۳۱۳ تومان است! او به دولت پیشنهاد داده بود که عرضه و تقاضای ارز را کنترل کند چون تنها با این کار می‌توان قیمت دلار را مهار کرد.

او گفته بود «در شرایط فعلی اقتصاد جهانی، دولت‌ها باید در کنترل نرخ ارز در کشورهایشان دخالت داشته باشند. اما در کشور ما متعصبانه بر الگوهای قدیمی در نظام سرمایه‌داری اصرار داشته و گویی ما کاسه داغ‌تر از آش شده‌ایم.» رویکردی که نشان می‌دهد او طرفدار کنترل قیمت ارز توسط دولت است.

رویز داودی از چهره‌های مخالف FATF است و پیش از این گفته بود تصویب FATF باعث تشدید تحریم‌ها می‌شود. دیدگاهی که احتمالا در جلسه اقتصادی رئیس جمهور موافقان زیادی داشته. این دیدگاه داودی درباره FATF با دیدگاه محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیسی احتمالا انطباق زیادی دارد.

از طرفی مروری بر مقالات داودی نشان می‌دهد که بخش مهمی از مقالات او حول محور اقتصاد اسلامی است.

مصباحی مقدم، نماد اقتصاد اسلامی

چهره دیگری که به جلسه اقتصادی رئیسی دعوت شده بود، غلامحسین مصباحی مقدم است. نماینده پیشین مجلس، استاد دانشگاه امام صادق و فردی که به داشتن دیدگاه‌های اقتصاد اسلامی معروف است.

مصباحی مقدم هم مانند دیگر اقتصاددانان حاضر در این نشست بر کنترل دستوری قیمت‌ها و تشدید نظارت‌ها تاکید دارد. او پیش از این گفته بود برای کنترل قیمت‌ها تشدید نظارت‌ها ضروری است. او حتی به دولت روحانی پیشنهاد داده بود که در سال آخر فعالیت خود فقط بر کنترل قیمت‌ها تمرکز کند.

یکی دیگر از اظهارنظرهای جالب مصباحی مقدم این بود که او گفته بود «قیمت ارز نباید نقشی در تامین بودجه کشور داشته باشد.» دیدگاه او درباره FATF هم مانند دیگر حاضران جمع بود. او پیش از این گفته بود «همکاری با FATF در مقطع فعلی کاملاً به معنای خودتحریمی کشور است.»

مهدی زریباف هم دیگر چهره اقتصادی دعوت شده به این نشست بود. مهدی زریباف، رئیس موسسه مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی است. او یکی از اقتصاددانانی است که در نامه‌ای از حضور رئیسی در انتخابات حمایت کرده بود. زریباف هم یکی از مدافعان اقتصاد اقتصادی است و از نام موسسه‌اش پیداست که چه دیدگاهی به اقتصاد دارد.

جز این افراد، چهره‌های دیگری هم در جلسه اقتصادی رئیسی حضور داشتند. ابراهیم شیبانی، رئیس پیشین بانک مرکزی، داود دانش جعفری، وزیر پیشین اقتصاد، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مجلس، علی اکبر کمیجانی، قائم مقام پیشین بانک مرکزی و شاپور محمدی، رئیس پیشین بورس و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده حضور داشتند.

واکنش محمد طبیبیان به جلسه رئیسی

بعد از برگزاری نشست ابراهیم رئیسی با اقتصاددانان، محمد طبیبیان، اقتصاددان با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای رییسی اقتصاددانان را جمع کرده که لابد برای دولت نظر کارساز بدهند. اولاً این آقایان اکثراً از مسئولین سابق هستند. اگر کاری بلد بودند در زمان مسئولیت خودشان صورت داده بودند. دوماً همیشه بلندگو در اختیار داشته‌اند. اگر حرفی کارساز داشته‌اند بایستی قبلاً مطرح کرده باشند.»

طبیبیان در این مطلب به نکته دیگری هم اشاره کرده و گفته این مهمانان رئیسی «به جز آنچه خوشایند شما باشد یا آنچه رقبایشان را تخطئه کند مطلبی بر زبان نمی‌رانند. اما هرکس در رده مسئولیت بالا است باید به دنبال کسانی باشد که حقایق ناخوشایند را با جرات برایش بیان کنند.»

او در نهایت پیشنهاد داده که رئیسی از این اقتصاددانان بخواهد که هر کدام در ۱۰ صفحه به صورت مستدل و با اتکا به اعداد و ارقام بگویند چه راهکاری برای اقتصاد دارند و البته رئیسی این راهکارها منتشر کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.