خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۴۴۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

احتمال افزایش یارانه‌ معیشتی/ اصلاح ارز ترجیحی تغییر می‌کند؟

احتمال افزایش یارانه‌ معیشتی/ اصلاح ارز ترجیحی تغییر می‌کند؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه از احتمال افزایش مبلغ یارانه‌ معیشتی خبر داد. استناد مسعود میرکاظمی به قانونی است که سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. به موجب این قانون دولت به شرط آنکه قیمت اقلام ضروری و مصرفی خانوارها را به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ ثابت نگهدارد مجاز به اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان برنامه و بودجه از احتمال افزایش مبلغ یارانه‌ معیشتی خبر داد. استناد مسعود میرکاظمی به قانونی است که سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

به موجب این قانون دولت به شرط آنکه قیمت اقلام ضروری و مصرفی خانوارها را به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ ثابت نگهدارد مجاز به اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی می‌شود.

برنامه اصلاح ارز ترجیحی از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در دو بخش مستقل از هم عملیاتی شد، در فاز نخست نانوایی‌های سراسر کشور به شبکه جدیدی از دستگاه‌های کارتخوان مجهز شدند تا از عرضه و قاچاق آرد یارانه‌ای به خارج از چرخه نانوایی‌های سنتی جلوگیری شود.

در همین رابطه بنابر اظهارات رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ، نتیجه این اقدامات تاکنون شناسایی و پلمپ بیش از سه هزار نانوایی متخلف بوده است.

نحوه اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی

طرح هوشمند سازی توزیع یارانه آرد و نان عنوان این بخش از برنامه اصلاحات ارزی دولت سیزدهم است و فاز نخست آن تا انتهای شهریور ماه اجرا شده است، دولت وعده داده است که فاز دوم این طرح نیز بدون تغییر قیمت بهای مصرفی نان از شهریور ماه عملیاتی خواهد شد.

در فاز دوم نیز قرار است انظباط و شفافیت بیشتری بر فعالیت نانوایی‌های سنتی حاکم شود و فعالیت این واحدهای صنفی بیشتر معطوف به رقابت بر سز پخت و عرضه نان روزانه شود.

در بخش اول از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، قرار است علاوه تغییر الگوی توزیع یارانه نان، برنامه مشابهی در خصوص توزیع بنزین و دارو اجرایی شود.

بخش دوم اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی نیز معطوف به پرداخت یارانه ماهانه به خانواده‌هایی است که در ۹ دهک درآمدی قرار دارند.

این بخش از برنامه اصلاحات ارزی نیز از شامگاه اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ عملیاتی شد و در مقابل برداشته شدن یارانه اقلام ضروری دولت به هر شهروند مشمول به صورت ماهانه از سیصد تا چهارصد هزار تومان پرداخت می‌کند.

در حال حاضر این یارانه معیشتی برای چهار نوبت پرداخت شده است، در ماه‌های تیر و مرداد جمعیت یارانه بگیران در نتیجه بررسی درخواست متقاضیان و معترضان تغییر کرد و افزایش یافت.

هرچند دولت تا به امروز رقم دقیق شهروندان یارانه بگیر را اعلام نکرده است اما بنابر اعلام وزیر سابق رفاه نزدیک به نود درصد از جمعیت هشتاد و پنج میلیون نفری کشور مشمول دریافت این یارانه هستند.

در شرایطی که هنوز تعداد دقیق شهروندان یارانه بگیر نامشخص است و وضعیت پرداخت معوقات یارانه‌ای متقاضیان جدید به دقیق روشن نیست، صحبت رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در مورد احتمال افزایش مبالغ یارانه عجیب به نظر می‌رسد.

با این حال نگاهی به وضعیت نزولی نرخ تورم مرداد ماه نشان می‌دهد که در حال حاضر دولت نسبت به افزایش سطح عمومی درآمدها چندان بی میل نیست.

می توان گفت موافقت با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، ترمیم حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته دولت و در نهایت زمزمه کردن احتمال افزایش مبالغ یارانه‌ها بخشی از برنامه دولت برای تحریک تقاضا در بازارهای کالا و خدمات باشد، برنامه‌ای که به احتمال بیشتر در رابطه با دو قسمت نخست یعنی افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته عملیاتی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یارانه بهتره

  • امید خوزستان

    یارانه فقط نقدی باشه ماهانه یا سالانه که کالاها گران می‌شود یارانه راهم افزایش دهید

  • م

    ما خانواده معلولان از سال ۹۹ فروختیم ۶۰درصد همه امیدمان اون بود واریز نشده دولت انقلابی لطفا پول فروش از سال ۹۹ فروختیم واریز کنید ممنونمعلولان شدید پول دکتر دارو درمان و بدون خونه پول اجاره خونه نقدی از کجا بیاریم بدیم اگه غیر نقدی باشه بایدجوری باشه همه جا تونست خرج‌کرد مثلا پول دکتر دارو درمان بیماران شدید چند کانه‌یا باهاش بتونیم گرایه خونه‌بدیم و پول تو‌جیبی بچه هامون‌ خواهشا کاری نگنید غیر نقدی جوری باشه همه جا شرمنده بشیم ما معلولان پیش دکتر دارو خونه و گرایه خونه کاری کنید غیر نقدی هم باشه بتونیم همه چیز خرج‌کنیم‌ما معلولان شدید چند کانه قدرت کارکردنم نداریم در نظر بگیرید ممنون

  • ناشناس

    تو رو خدا همون یارانه نقدی بدید ما کالابرگ نمی‌خواهیم حداقل هرماه با این یارانه نقدی میتونیم دوتا قسط بدیم به جز خرج های دیگمون😔😔

  • ناشناس

    دولت همان یارانه نقدبهتربرای ما کلابرگ بدرمانمی خورد مابانقد هرچه بخام می توانم خریدکنم کلابرگ نه همان نقد بهتر

  • علی ناصری مطلق

    یارانه نقدی بهتر است حداقل داروی بچمون بگیریم

  • ناشناس

    ب نطر یارانه نقدی بهتره