کد مطلب: ۶۹۶۴۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ثبت ۳ هزار گزارش فرار مالیاتی برای پزشکان

ثبت ۳ هزار گزارش فرار مالیاتی برای پزشکان

از نظر سازمان امورمالیاتی، پزشکان یکی از مظنونان به فرار مالیاتی محسوب می‌شوند. علت این بدگمانی اختصاص یک سوم از گزارش‌های مردمی مربوط به تخلفات مالیاتی به صنف پزشکان است.

به گزارش ت جارت‌نیوز ، از نظر سازمان امورمالیاتی، پزشکان یکی از مظنونان به فرار مالیاتی محسوب می‌شوند. علت این بدگمانی اختصاص یک سوم از گزارش‌های مردمی مربوط به تخلفات مالیاتی به صنف پزشکان است.

در همین رابطه وحید عزیزی ، مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از ابتدای امسال حدود ۹ هزار گزارش اطلاعاتی در سامانه سوت زنی (گزارش فرار مالیاتی) ثبت شده که بخش بزرگی از آن مربوط به فرار مالیاتی به دلیل عدم استفاده از دستگاه پرداخت بانکی (پوز) است.

وی ادامه داد: از حدود ۹ هزار گزارش ثبت شده که در سامانه سوت زنی، حدود سه هزار گزارش مربوط به فرار مالیاتی پزشکان و دندانپزشکان بوده است و از این تعداد، برای نیمی از آنها علاوه بر پیامک هشدار، درخواست درج در پرونده مالیاتی و بررسی‌های بیشتر برای ادارات ارسال شده است.

وی ادامه می‌دهد: برای پزشکان و دندانپزشکانی که مردم برای آنها گزارش فرار مالیاتی ثبت کرده‌اند، پیامک اخطار ارسال شده است و تمامی پزشکان و دندانپزشکان مطابق قانون مکلف به استفاده از دستگاه پرداخت بانکی (پوز) هستند. سازمان امور مالیاتی در صورت لزوم، تمامی حساب‌های متعلق به پزشکان و دندانپزشکان را بررسی می‌کند و فقط این‌گونه نیست که حساب‌های متصل به پوز بررسی شود. بر این اساس مبالغ کارت به کارت و واریز به حساب‌های دیگر مودیان نیز مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

مبلغ فرارهای مالیاتی چقدر است؟

پیش از این داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی ارزش فرارهای مالیاتی که در کشور اتفاق افتاده است تا ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

فرار مالیاتی از نظر قوانین کیفری، عملی مجرمانه محسوب می‌شود که برای مرتکبین آن علاوه بر محکوم شدن به پرداخت اصل و جریمه مالیات، مجازات حبس را نیز به دنبال دارد.

هرچند سازمان امور مالیاتی عمده فرارهای مالیاتی اتفاق افتاده را ناشی از شرکت‌های صوری می‌داند که با اوراق هویتی اشخاص نیازمند به امور بانکی و بازرگانی مشغولند اما در مقابل این سازمان کتمان نمی‌کند که برخی اصناف و صاحبان مشاغل نیز قابلیت حضور در فهرست مظنونان احتمالی فرار مالیاتی قرار دارند.

از جمله این صاحبان مشاغل و اصناف پزشکان، وکلا، طلا فروشان و … هستند.

داوود منظور در صحبت‌های اخیر خود اینطور به این موضوع اشاره کرد: از پزشکان انتظار داریم که بیش از سایرین قانون را مراعات کنند، مطب پزشکان باید به مجهز به دستگاه‌های کارتخوان فعال باشد و بیماران از این دستگاه‌ها برای پرداخت هزینه ویزیت استفاده کنند.

وی در عین حال افزود: برخی صنوف هم هستند که مالیات ابرازی آنها با کسب و کارشان تناسبی ندارد، مثلا در گذشته یک طلا فروشی و یا ابزار فروشی بابت یک سال مالی مدعی پرداخت مالیاتی ۶ میلیون تومانی بودند.

به نظر می‌رسد که شرایط نامناسب اقتصادی و در وهله نخست فاصله گرفت اقتصاد ایران از درآمدهای سابق نفتی، بیش از هرزمان دیگری دولت را به اخذ مالیات بیشتر از شهروندان سوق داده‌است.

در راستا عملکرد سازمان امورمالیاتی طی سه گذشته فراتر از حد انتظار پیش بینی شده در قوانین بودجه بوده است، نتیجه این وضعیت خیز دولت برای افزایش ۳۸۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال جاری است، اتفاقی که نتیجه آن سخت‌تر شدن عرصه فعالیت برای فراریان مالیاتی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.