کد مطلب: ۸۰۷۰۲۹

بر اساس تازه‌ترین گزارش دیده‌بان؛

فعالان اقتصادی درباره محیط کسب‌وکار چه می‌گویند؟

فعالان اقتصادی درباره محیط کسب‌وکار چه می‌گویند؟

به‌تازگی گزارش دیده‌بانی ریسک‌های کسب‌وکار ایران در سال 1402 منتشر شده که نشان از ادامه بدبینی فعالان اقتصادی به فضای کسب‌وکار کشور دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیده‌بان کسب‌وکار به‌تازگی اقدام به انتشار گزارش دیده‌بانی ریسک‌های کسب‌وکار ایران در سال جاری کرده که 15 ریسک در حوزه کلان و 15 ریسک در بخش صنعت را دربرمی‌گیرد. گردآورندگان این گزارش، سوالات خودشان را برای بیش از 900 فعال اقتصادی، کارآفرین و صاحب نظر ارسال کرده‌اند. نتیجه‌ای که از پاسخ این عده به سوالات نظرسنجی به دست آمده، نشان از ادامه بدبینی به فضای کسب‌وکار کشور دارد. نگاهی به گزارش سال قبل نیز نشان از همین بی‌اعتمادی و بدبینی دارد.

محیط کسب و کار ایران تحت تاثیر عوامل داخلی مانند سوءمدیریت اقتصادی و عوامل خارجی همچون تحریم‌ها بسیار تنگ و تاریک شده است. آمارها هم این ادعا را تایید می‌کنند. هرچند شامخ کل اقتصاد ایران در اسفندماه سال 1401 یک رکورد تاریخی یعنی 56.79 را نشان می‌دهد، اما در سالی که گذشت یک رکود کم‌سابقه بر بازارهای ایران حاکم بود؛ طوری که آغاز آن را می‌توان پاییز و تشدید آن را دی ماه عنوان کرد. بعد از آن، شامخ در بهمن‌ماه به یک نقطه تغییر رسید و در ناحیه بهبود قرار گرفت.

مشارکت‌کنندگان چه کسانی هستند؟

حالا گزارش دیده‌بانی ریسک‌های کسب‌وکار ایران هم نشان می‌دهد وضعیت بی‌اعتمادی حاکم است. اما پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی چه کسانی هستند؟ بررسی دنیای اقتصاد از این گزارش حکایت از این دارد که حوزه فعالیت پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهندگان 61 درصد فعال بخش خصوصی، ۲۰‌‌‌ درصد استخدام دولت، 13 درصد شاغل در بخش نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دولتی، 2 درصد مشغول فعالیت در سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی، یک ‌‌‌درصد استارت‌آپ و چهار درصد در سایر بخش‌‌‌ها مشغول به‌‌‌کار هستند.

نگاهی به نتایج نظرسنجی

نتایجی که از این گزارش به دست آمده، بیانگر این مطلب است که 90 درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی بر این باورند که قدرت خرید مردم در سال 1402 کاهش می‌یابد. 74 درصد معتقدند که بیکاری بالا می‌رود.

65 درصد از فعالان اقتصادی شرکت‌کننده در این نظرسنجی همچنین معتقدند رکود تولید در سالی که در آن قرار داریم، شدت می‌گیرد.

51 درصد از شرکت‌کنندگان هم نگاهی بدبینانه به وضعیت صادرات دارند. آنها بر این باورند که امسال صادرات کاهش خواهد داشت. 62 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز می‌گویند که وضعیت واردات مواد اولیه، تجهیزات و قطعات سخت‌تر می‌شود.

شرکت‌کنندگان نسبت به وضعیت رکود اقتصادی حاکم بر کشور نیز نگاه مثبتی ندارند. 56 درصد رای داده‌اند که رکود اقتصادی تشدید می‌شود.

45 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی فوق معتقدند تحریم‌های بین‌المللی به مانند سال قبل خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است که 59 درصد معتقدند رشد اقتصادی کشور منفی می‌شود. 85 درصد می‌گویند نرخ تورم بالا می‌رود. شرکت‌‌کنندگان نگاه مثبتی به تامین مالی کسب‌وکارها از نظام بانکی ندارند. 60 درصد از این افراد معتقدند تامین مالی روند سخت‌تری را طی خواهد کرد.

82 درصد از پاسخ‌دهندگان نیز می‌گویند فرار سرمایه شدت می‌گیرد.

آنگونه که در این گزارش آمده است، 42 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند در سال 1402 دسترسی به فناوری‌های نو به مانند سال قبل است.

85 درصد می‌گویند مهاجرت نیروی متخصص و تحصیل‌کرده افزایش خواهد یافت. 39 درصد دیگر می‌گویند با احیای احتمالی برجام، کسب‌وکارها رونق خواهند گرفت. البته، 35 درصد این تاثیر را متوسط و 26 درصد آن را کم می‌دانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.