کد مطلب: ۸۲۲۳۸۱

به دنبال نابودی هزاران کسب و کار در اثر قطعی اینترنت:

هزینه ایجاد شغل در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه ایجاد شغل در سال 1402 چقدر است؟

با وجود اینکه قطعی اینترنت مرگ هزاران شغل را به دنبال داشته، دولت می‌گوید امسال هم قصد دارد یک میلیون شغل ایجاد کند. اما هزینه ایجاد شغل چقدر است و دولت رئیسی برای این کار چقدر بودجه کنار گذاشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که همگان انتظار داشتند بعد از مهار کرونا، مشاغل حیات دوباره‌ای بگیرند اینبار بلای دیگری به جان آنها افتاد؛ قطعی و فیلترینگ اینترنت. قربانیان آن هم کم نبودند، هرچند آمارهایی که سخن گفته‌اند متفاوند؛ از 300 هزار تا 800 هزار شغل. اما برخی نمایندگان مجلس هم آنگونه که تعدادی از رسانه‌ها می‌گویند لب به اعتراف زده‌ و از نابودی هفت میلیون شغل اینترنتی خبر داده‌اند. این خبر سال قبل از زبان جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد، شنیده شد.

با وجود اینکه قطعی اینترنت مرگ هزاران شغل را به دنبال داشته، دولت می‌گوید امسال هم قصد دارد یک میلیون شغل ایجاد کند. اما هزینه ایجاد شغل چقدر است و دولت رئیسی برای این کار چقدر بودجه کنار گذاشته است؟

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهند که حدود 30 تا 40 درصد کسب و کارهای کوچک وارد فضای مجازی شده‌اند، اما قطعی اینترنت آسیب 60 درصدی برای آنها به دنبال داشته است.

با شروع قطعی و فیلترینگ اینترنت هم، دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی پیش‌بینی کرده بود که اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، 300 هزار کسب و کار خرد و خانگی آسیب می‌بیند. اگر فرض کنیم به طور میانگین سه نفر هر کدام از این کسب وکار‌ها را می‌گردانند، با فیلترینگ گسترده تا ۹۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند.

با این وجود دولت تنها به بیان آمار از میزان آسیب و نابودی مشاغل اکتفا می‌کند و بر آنچه که دستاور خود می‌نامد مانور می‌دهد؛ ایجاد یک میلیون شغل.

هرچند اعلام تحقق همین یک میلیون شغل نیز صدای بسیاری را بلند کرد. یکی از منتقدان عبدالناصر همتی- رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی بود. او در توئیتی نوشت: «در واقع به جای ایجاد یک میلیون شغل وعده داده شده برای یک‌سال، صرفا 26 درصد آن محقق شده است، یعنی 263 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده که کمتر از افراد جویای کار جدید محسوب می‌شود.»

جدای از این انتقاد، پیشتر مجلس هم نسبت به پرداخت نشدن سهم اشتغال در بودجه اعتراض کرد؛ اعتراضی که به احضار دولت به مجلس منجر شد.

با اینحال دولت گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و می‌گوید امسال حتی بیشتر از یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم. قالیباف، رئیس مجلس نیز خبر داده که 140 هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی در تبصره 18 قانون بودجه 1402 پیش‌بینی شده است. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد از سال 98 این رقم جهش نامتوازن داشته و نشان می‌دهد هزینه ایجاد هر شغل 10 برابر شده است.

هزینه ایجاد شغل چند برابر شده است

در عین حال، نمای کلی اقتصاد ایران از تورم گرفته تا گرانی اجاره و خرید مسکن حکایت از این دارد که هزینه ایجاد شغل به شدت بالا رفته است. همین موضوع را از یک کارشناس حوزه کار پرسیدیم. حمید حاج‌اسماعیلی به تجارت‌نیوز می‌گوید: هزینه ایجاد شغل در بخش‌های مختلف اقتصادی متفاوت است.

وی افزود: هزینه ایجاد مشاغل معمولی خانگی حداقل 20 میلیون تومان است. برای مشاغل خدماتی 100 میلیون تومان و برای بخش کشاورزی بیش از 300 میلیون تومان.

حاج‌اسماعیلی هزینه ایجاد شغل در بخش صنعت را به مراتب بالاتر می‌داند و می‌گوید برای کارهای صنعتی به چند میلیارد تومان نیاز است.

حالا باید منتظر ماند و دید بودجه‌ای که دولتمردان از آن دم می‌زنند، امسال برای ایجاد مشاغل جدید و احیای کسب و کارهای آسیب‌دیده خواهد شد یا تنها روی کاغذ چشم‌نوازی خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.