کد مطلب: ۸۲۲۵۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد اقتصادی در توییتر اعلام شد!/ ۴.۸ درصد؛ رشد اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱

رشد اقتصادی در توییتر اعلام شد!/ 4.8 درصد؛ رشد اقتصاد ایران در سال 1401

به نظر می‌رسد حواشی مربوط به اعلام آمار رسمی از شاخص‌های اقتصادی پایان ندارد؛ گاهی تاخیر اتفاق می‌افتد، گاهی آمار ناقص منتشر می‌شود و بار دیگر یک مسئول اقدام به انتشار آمار در فضای مجازی می‌کند. حالا هم منظور اقدام به انتشار نرخ رشد اقتصادی در صفحه شخصی خود کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که آخرین داده‌های آماری درباره نرخ رشد اقتصادی مربوط به 9 ماهه سال 1401 است که در وبسایت مرکز آمار ایران منتشر شده، داوود منظور- رئیس سازمان برنامه و بودجه- در صفحه شخصی خود در توئیتر رشد اقتصادی کل سال گذشته را به استناد گزارش مقدماتی مرکز آمار اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد حواشی مربوط به اعلام آمار رسمی از شاخص‌های اقتصادی پایان ندارد؛ گاهی تاخیر اتفاق می‌افتد، گاهی آمار ناقص منتشر می‌شود و بار دیگر یک مسئول اقدام به انتشار آمار در فضای مجازی می‌کند.

آنگونه که پیشتر در اخبار آمده بود، مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع اصلی اعلام نرخ رشد اقتصادی و تورم معرفی شده بود، اما چندی‌ست مقامات اقتصادی در دولت سیزدهم به داده‌های آماری بانک مرکزی استناد می‌کنند؛ احتمالا از آنجایی که نرخ‌های اعلامی توسط بانک مرکزی نرخ کمتری هستند. البته این امر مسبوق به سابقه است و دولت‌های دیگر هم برای بهتر نشان دادن کارنامه اقتصادی خود به مرکز یا نهادی که نرخ کمتری را اعلام می‌کردند، پناه می‌بردند. جدای از این موضوع، به نظر می‌رسد اینبار مرجع اعلام آمار از مرکز آمار به سازمان برنامه و بودجه تغییر یافته است. چرا که داوود منظور- رئیس این سازمان در توئیتر خود اقدام به انتشار رشد اقتصادی سال 1401 کرده است.

رشد اقتصادی 1401 چقدر بود؟

بر اساس آنچه منظور در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: رشد اقتصادی زمستان 1401 با نفت برابر 5.6 درصد و بدون نفت برابر با 4.8 درصد بوده است. همچنین، این اعداد برای کل سال به ترتیب برابر با 4.8 و 4.5 درصد بوده است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در وبسایت مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلي (GDP) به قيمت ثابت سال ١٣٩٠ در 9 ماهه سال ١٤٠١ به رقم ٥٨٢٥ هزار ميليارد ريال با نفت و ٥٠٠١ هزار ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حالي‌كه رقم مذكور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٦٤١ هزار ميليارد ريال و بدون نفت ٤٨٦٠ هزار ميليارد ريال بوده كه نشان از رشد ٣,٣ درصدي محصول ناخالص داخلي با نفت و ٢.٩ درصدي محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه سال ١٤٠١ دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دروغ محض