کد مطلب: ۸۲۷۶۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده کاهش تورم در خرداد/ چرا تورم ماهانه نزولی شد؟

پشت پرده کاهش تورم در خرداد/ چرا تورم ماهانه نزولی شد؟

همانطور که انتظار می‌رفت، تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه با افتی قابل توجه همراه شد و و نرخ‌های تورم ماهانه و 12 ماهه نیز همسو با آن، کاهش یافتند. اما علت این موضوع چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با پایان خرداد، مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به تورم در این ماه را منتشر کرد. آماری که نشان می‌دهند نرخ تورم نقطه به نقطه با کاهشی شدید همراه شده است و نرخ‌های تورم ماهانه و 12 ماهه نیز همسو با آن، کاهشی نسبی را تجربه کرده‌اند.

در حالی که ریزش شدید نرخ تورم نقطه به نقطه به دلیل حذف اثر کنار گذاشتن ارز چهار هزار و 200 تومانی در محاسبات تورم، از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، به نظر می‌رسد که دولت و بانک مرکزی قصد دارند این موضوع را به نام خود بزنند و آن را در رزومه خود بگنجانند.

آمار تورم مرکز آمار ایران از ابتدای سال 1401

آمار تورم مرکز آمار ایران از ابتدای سال 1401

آمارهای تورم در خرداد ماه

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در حالی در خرداد ماه سال 1402 به رقم 42.6 درصد سقوط کرد، که این رقم در اردیبهشت ماه معادل 54.6 درصد بود. نرخ تورم سالانه نیز در این ماه با کاهش 0.6 واحد درصدی نسبت به ماه گذشته همراه شد و به 48.5 درصد رسید. به علاوه، نرخ تورم ماهانه در خرداد رقم دو درصد را ثبت کرد؛ رقمی که کمترین میزان ثبت شده از ابتدای سال 1401 به این سو محسوب می‌شود.

چرا تورم نقطه به نقطه کاهش یافت؟

خرداد ماه سال گذشته بود که ارز چهار هزار و 200 تومانی حذف شد اما اثر این اقدام، جهش شدید نرخ تورم بود. به طوری که تورم ماهانه در خرداد ماه به 10.6 درصد رسید و رکورد جدیدی را تجربه کرد. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با گامی بلند از 36.1 درصد در اردیبهشت ماه به 47.5 درصد رسید.

از آنجا که تورم نقطه به نقطه در واقع افزایش قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه از زمان را نسبت به نقطه زمانی مشابه در سال گذشته می‌سنجد، کاهش شدید این نرخ در خرداد ماه سال جاری بدیهی به نظر می‌رسید. زیرا ثبت نرخ تورم بالای 44 درصد در ماه‌های گذشته به این دلیل بود که در محاسبات این نرخ، همواره قیمت‌های پس از حذف ارز ترجیحی با قیمت‌های قبل از آن مقایسه می‌شد.

با این وجود، از خرداد ماه امسال به بعد، هر دو ماهی که برای محاسبه تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شوند، بعد از حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هستند و اثر این جراحی اقتصادی، عملا در محاسبه تورم نقطه به نقطه حذف می‌شود. به همین دلیل تورم نقطه به نقطه در این ماه با کاهش قابل توجه 12 درصدی همراه شده است.

البته ذکر این موضوع نیز ضروری است که این کاهش در نرخ تورم نقطه به نقطه به معنی کاهش قیمت‌ها و بهبود اوضاع معیشتی و رفاهی جامعه نیست و تنها در محاسبات خود را نشان می‌دهد. گواه این موضوع هم مقایسه تورم نقطه به نقطه خرداد 1402 با اردیبهشت و فروردین سال گذشته است که این نرخ در مقایسه با آنها به ترتیب 6.5 واحد درصد و 9.7 واحد درصد افزایش یافته است.

افت قیمت کالاهای بادوام؛ تورم ماهانه را نزولی کرد

یکی دیگر از نکات قابل توجه گزارش مرکز آمار ایران، کاهش نرخ تورم ماهانه به دو درصد در خرداد ماه بود؛ رقمی که در 15 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین دلیل این افت، نرخ تورم منفی 4.7 درصدی کالاهای بادوام بود. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین علت کاهش قیمت این نرخ نیز افت هشت درصدی قیمت خودرو در خرداد ماه بوده است.

البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که بررسی‌ها نشان می‌دهند نرخ تورم ماهانه در خرداد ماه معمولا کمتر از ماه‌های قبل و بعد خود ثبت شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میخواستم نظری بنویسم ولی…
    پارسال همین موقع گاز مایع میزدم لیتری ۱۰۰۰ تومان دیروز زدم لیتری ۲۰۰۰ تومان تازه با کلی منت و خواهش و تمنا
    پارسال همین موقع روغن موتور سر ریز می‌خریدم لیتری ۳۰۰۰۰ تومان امسال میخرم لیتری ۵۵۰۰۰ تومان
    پارسال همین موقع یه قبر خریدم در قبرستان شهرمون امسال دیدم به چند نفر دیگه هم فروختن با چهار برابر برابر قیمت…
    یا من دیوانه شدم و پرت و پلا میگم
    یا مسولین محترم آمار مغازه و بغالی و میوه فروشی سر کوچه شأن را میدهند و بر اساس آن تورم را محاسبه میکنند
    خدایا کشور و مردم را از شر دروغ و خیانت و مسولین بی سواد نجات بده…