کد مطلب: ۸۲۹۴۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بدهی دولت در پایان برنامه ششم به ۳۶۶ هزار میلیارد تومان رسید/ ارزیابی روند بازپرداخت بدهی به تامین اجتماعی

بدهی دولت در پایان برنامه ششم به 366 هزار میلیارد تومان رسید/ ارزیابی روند بازپرداخت بدهی به تامین اجتماعی

بدهی دولت در سال 1400 به حدود 366 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالیست که بدهی این نهاد به سازمان در سال 1396 حدود 282 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که نشان از افزایش به طور تقریبی 84 هزار میلیارد تومانی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی گزارشی تحت عنوان «ارزیابی قانون برنامه ششم توسعه از نگاه صندوق‌های بازنشستگی» تهیه کرده است. بخشی از این گزارش به میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در سال‌های مختلف اختصاص دارد. از میان سطور این گزارش می‌توان دریافت که بدهی دولت در پایان برنامه ششم توسعه به حدود 366 هزار میلیارد تومان رسیده است. در عین حال، این گزارش به ما می‌گوید که عملکرد دولت در بازپرداخت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی در مقابل ایجاد تعهدات جدید، قابل توجه نبوده است.

بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی

آنگونه که در جدول بالا نمایش داده شده، بدهی دولت در سال 1400 به حدود 366 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالیست که بدهی این نهاد به سازمان در سال 1396 حدود 282 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که نشان از افزایش به طور تقریبی 84 هزار میلیارد تومانی دارد.

آنگونه که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده، از همان ابتدای تشکیل نظام بیمه‌های اجتماعی در ایران، دولت‌ها هم به دلیل نوع رابطه با صندوق‌های بازنشستگی با آنها وارد رابطه مالی شده‌اند. نتیجه‌ای که این رابطه دو طرفه میان دولت و سازمان تامین اجتماعی به دنبال داشته، انباشت بدهی دولت به این سازمان بوده است.

ریشه بدهی دولت کجاست؟

این پژوهش مجلس همچنین بیانگر این مطلب است که ریشه بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی، همان اعطای یارانه‌های بیمه‌ای بوده است. برای مثال، دولت با هدف تسهیل فضای کسب و کار برای بنگاه‌های نوپا با اعطای یارانه‌های بیمه‌ای از آنها حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، روند رشد فزاینده بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و انباشت بدهی در سال‌های گذشته، به دلیل تصویب قوانین تکلیفی بوده است که از مهم‌ترین چالش‌های بیمه اجتماعی در حوزه قانونگذاری به حساب می‌آید.

راه تسویه بدهی بیمه‌شدگان چیست؟

در حالی که بر این نکته مهم تاکید می‌شود که بی‌توجهی به مطالبات سازمان تامین اجتماعی در لایحه بودجه، در نهایت به افزایش نرخ تورم در اقتصاد ایران که حالا چهار سال است به طور متوالی بالای 40 درصد برآورد می‌شود، دامن می‌زند؛ یکی از خواسته‌های فعالان حوزه تامین اجتماعی این است که تا بحث مولدسازی داغ است، دولت بدهی‌های معوقه و سنواتی 50 ساله خود به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان را از این محل تسویه کند تا بخشی از دغدغه‌های این بخش رفع شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.