کد مطلب: ۸۳۱۷۵۶

مرکز پژوهش‌های مجلس پاسخ می‌دهد:

چرا طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی بیشتر شده‌اند؟

چرا طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی بیشتر شده‌اند؟

مجموع اعتبارات عمرانی بودجه دولت نسبت به لایحه به میزان 59 درصد که بالغ بر 68 هزار میلیارد تومان می‌شود، با رشد مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس اقدام به انتشار گزارشی کرده که در خلال آن به بررسی جزئیات تغییرات اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌‌های عمرانی) پرداخته است. تغییرات اعتباری در حین تصویب لایحه بودجه 1400 اعمال شده است.

این گزارش نشان از این دارد که از آنجایی که حجم طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در دست بخش خصوصی و دولتی بسیار زیاد است، آنچه ضرورت دارد تا هر چه زودتر انجام شود آسیب‌شناسی فرآیندهای مربوط به طرح‌های عمرانی دولت است.

البته، بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس حکایت از این دارد که طرح‌های عمرانی در مراحل مختلف از تعریف و تصویب گرفته تا اجرا توسط دولت و نظارت از سوی دولت و مجلس نیازمند آسیب‌شناسی هستند اما گزارش فوق تنها به مرحله تصویب می‌پردازد.

رشد اعتبارات عمرانی بودجه چقدر بوده است؟

در بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است که مجموع اعتبارات عمرانی بودجه دولت نسبت به لایحه به میزان 59 درصد که بالغ بر 68 هزار میلیارد تومان می‌شود، با رشد مواجه شده است. اگر از درآمدها و مخارج اختصاصی دولت صرف نظر کنیم، رشد اعتبارات عمومی عمرانی نسبت به لایحه بودجه دو سال قبل بیش از 60 درصد بوده است.

طرح‌های عمرانی ملی چه تغییراتی داشته‌اند؟

در ادامه این گزارش هم به اعداد و ارقام مهم دیگری اشاره شده است. در ضمن، اعتبارات عمرانی دستگاه‌های اجرایی حدود 11 هزار میلیارد تومان در مجلس افزایش داشته است.

همچنین، افزایش اعتبار حدود 300 طرح، در مجموع 7.6 هزار میلیارد تومان، افزودن 88 طرح جدید با اعتباری حدود یک هزار میلیارد تومان، در نظر گرفتن اعتبار برای هفت طرح متوقف شده با اعتبار 94 میلیارد تومان، تغییر عناوین 66 طرح که عمدتا حجم فعالیت‌های عمرانی طرح را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما توجهی به مطالعات امکان‌سنجی، اخذ مجوز کمیسیون ماده (23) و اعتبارات اضافی مورد نیاز آن نشده است؛ از جمله مهم‌ترین تغییرات مرتبط با طرح‌های عمرانی ملی به شمار می‌روند.

شرط رشد طرح‌های عمرانی چیست؟

در پایان این گزارش تاکید شده که چون طرح‌های عمرانی باید به پشتوانه مطالعات توجیهی پیگیری و انجام شوند، اگر تغییرات گسترده در جزئیات آنها در مجلس اتفاق بیفتد در واقع منجر به بروز اختلالاتی خواهد شد که حجم بالای طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام این ادعا را تایید می‌کند.

در این بین، با تاکید بر این موضوع که افزایش سهم اعتبارات عمرانی از مجموع مصارف بودجه به ایجاد زیرساخت‌های مولد منجر می‌شود، به این نکته مهم اشاره شده که رشد تعداد و اعتبارات طرح‌ها بدون اینکه موانع تامین مالی و تخصیص اعتبار رفع شوند، صرفا به افزایش طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام می‌انجامد. نتیجه نهایی آن هم افت بهره‌وری در اقتصاد ایران خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.