کد مطلب: ۸۳۴۲۲۰

یادداشت رضا پاکدامن، کارشناس حقوق صنعت و توسعه در تجارت‌نیوز:

نگاهی به وضعیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان

نگاهی به وضعیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان

سرمایه‌گذاری خارجی در کل به عللی همچون جنگ اوکراین، افزایش قیمت انرژی و غیره، نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود 12 درصد کاهش داشته، اما برخی مناطق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق‌تر عمل کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق جدیدترین گزارش آنکتاد، طی سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱.۳ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دنیا صورت گرفته است. اما کدام کشورها در جذب سرمایه موفق عمل کرده‌اند؟

سرمایه‌گذاری خارجی در کل به عللی همچون جنگ اوکراین، افزایش قیمت انرژی و غیره، نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود 12 درصد کاهش داشته، اما برخی مناطق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق‌تر عمل کرده‌اند.

ارزش سرمایه گذاری خارجی طی سال ۲۰۲۲ به شرح ذیل بوده است.

سرمایه گذاری خارجی

این ارقام نشان می‌دهد به دلیل جنگ اوکراین و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در سایر کشورهای اروپایی، شاهد خروج بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی از این قاره بوده‌ایم و سرمایه‌گذاران ترجیح دادند مناطق باثبات‌تری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

دو کشور آمریکا و کانادا به تنهایی طی سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۳۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کردند.

بین قاره‌ها، بعد از اروپا، آفریقا کمترین جاذبه و قاره آسیا با رقم 662 میلیارد دلار که مانند سال قبل ثابت مانده است، بیشترین جاذبه برای سرمایه‌گذاران خارجی را داشته‌اند.

همچنین ظرفیت‌های بسیار بالای کشورهای در حال توسعه، عمدتا در بخش معدن و نفت و گاز، این گروه از کشورها را برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جذاب کرده؛ به‌طوری که تنها طی سال ۲۰۲۲، این کشورها میزبان ۹۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بوده‌اند.

از ارقام نجومی فوق برداشت می‌شود که «کشورهای در حال توسعه آسیایی» بیشترین مقصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی طی سال گذشته بوده‌اند.

در این بین متاسفانه کشور ما به‌رغم قرار داشتن در گروه «کشورهای در حال توسعه آسیایی» و دارا بودن ظرفیت‌های زیاد برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، مسکن، خودرو و ….، سهم بسیار ناچیزی از صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در جهان را داراست.

نباید با امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد که اکثراً عملیاتی نمی‌شوند، تصور کنیم در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی عملکرد مطلوبی داشته‌ایم، با نگاه به آمارهای جهانی و مقایسه کشورهای رقیب، میزان موفقیت‌ها بهتر مشخص می‌شود.

به موازات جذب اندک سرمایه‌گذاری خارجی، پدیده خروج سرمایه از کشور (اعم از سرمایه‌های خرد و کلان مردم) نیز به مرز بسیار نگران‌کننده‌ای رسیده است.

ضرورت دارد برای توسعه اقتصادی و افزایش رفاه عمومی، ابتدا با تفکر «سرمایه‌گذارخارجی هراسی» در کشور مقابله شود.

همچنین لازم است با عزم جدی برای تامین پیش‌نیازهای جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی اعم از داخلی و خارجی در کشور که شامل ثبات در قوانین، حمایت از بخش خصوصی با کاهش مداخلات بخش‌های دولتی و عمومی و در اقتصاد، کاهش ریسک سياسی بحران‌های بین‌المللی و مبارزه قاطع با فساد در نظام اجرایی تحقق یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.