کد مطلب: ۸۳۵۳۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صدور مجوز برای ۲۵ کسب‌وکار ممنوع شد/ وزارت اقتصاد: شرمنده‌ایم!

صدور مجوز برای 25 کسب‌وکار ممنوع شد/ وزارت اقتصاد: شرمنده‌ایم!

درگاه ملی مجوزها با انتشار فهرستی از 25 کسب‌وکار، اعلام کرد مجوزی برای شروع این فعالیت‌ها صادر نخواهد شد. با وجود اظهار شرمندگی از سوی رئیس مرکز محیط کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد، خاندوزی واکنشی به این موضوع نداشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در شرایطی که دولت سیزدهم همواره از تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار به‌عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای خود یاد کرده است، درگاه ملی مجوزها با انتشار فهرستی از 25 کسب‌وکار، اعلام کرد که علاقه‌مندان ورود به این کسب‌وکارها نمی‌توانند برای شروع فعالیت مجوز قانونی دریافت کنند. درگاه ملی مجوزها همچنین با اظهار شرمندگی و عذرخواهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری و علاقه‌مندان این فعالیت‌های اقتصادی، وعده داده است که در اسرع وقت، دستگاه‌های بی‌مبالات و قانون‌شکن را مجبور به تمکین قانون و صدور مجوز، طبق شرایط اعلام‌شده کند.

اسامی 25 فعالیتی که صدور مجوز برای آنها متوقف شده، در جدول زیر نمایش داده شده است.

کسب‌وکارهایی که صدور مجوز برای فعالیت در آنها ممنوع شده است.

کسب‌وکارهایی که صدور مجوز برای فعالیت در آنها ممنوع شده است.

واکنش رئیس مرکز محیط کسب‌و‌کار به توقف صدور مجوز

پس از اعلام این خبر، امیر سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد، با انتشار توئیتی در صفحه رسمی خود به این موضوع واکنش داد: «ورود به 25 کسب‌وکار در ایران ممنوع است و نمی‌توان به‌طور قانونی برای آنها مجوز گرفت. از جمله: هتل، معدن، آموزشگاه زبان، مدرسه، دانشگاه غیردولتی، کانون آگهی تبلیغاتی، شهرک گلخانه‌ای، ساخت‌وساز خارج از شهر و… شرمنده از روی متقاضیان سرمایه‌گذاری. شرم بر مسئولان تحریم داخلی.»

بی‌اعتنایی خاندوزی به ممنوعیت صدور مجوز

این اتفاق در حالی رخ داد که تنها چند روز بعد از انتشار این لیست، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در آنتن صداوسیما، بدون اشاره به ممنوعیت صدور مجوز برای این 25 فعالیت اقتصادی، به موضوع تسهیل اعطای مجوز به کسب‌وکارها پرداخت و گفت: «در مساله مجوز‌ها هدف این بود که همه مردم ایران بتوانند راحت به کسب‌وکار خود بپردازند و راحت فعالیت اقتصادی داشته باشند و راحت سرمایه‌گذاری کنند و اساسا فقط با این نوع راحتی است که اقتصاد بر شانه‌های مردم رشد می‌کند. اما قبلا روند‌ها اینگونه نبود و حتی کسانی که خودشان سرمایه‌گذاری می‌کردند، نمی‌توانستند کسب و کار خود را راه بیاندازند.»

البته این فقط اظهار نظر وزیر اقتصاد درباره تسهیل صدور مجوزها نبوده و وی پیش از این، بارها با تاکید بر این موضوع، از آن به‌عنوان یک دستاورد بزرگ برای دولت سیزدهم یاد کرده است. این در حالیست که عملا عکس این موضوع رخ داده و مردم و فعالان اقتصادی اساسا از آغاز 25 فعالیت اقتصادی منع شده‌اند.

رتبه ایران در شاخص سهولت کسب‌وکار؛ 127 از 190

مسیر سخت دریافت مجوز کسب‌وکار، همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصاد ایران شناخته می‌شود. شاید مهم‌ترین علت این موضوع نیز رانت‌ها و منافع ناشی از موانع موجود بر سر راه کسب‌وکار‌ها، برای دستگاه‌های مربوطه بوده است. این شرایط باعث شده که رتبه ایران در شاخص سهولت کسب‌وکار از میان 190 کشور مورد بررسی، 127 باشد.

در پایان باید گفت با وجود اینکه از اردیبهشت ماه سال گذشته، طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» به قانون تبدیل شده، بهبود فضای کسب‌وکار، حداقل در شواهد به چشم نمی‌خورد. حالا باید منتظر ماند و دید که رتبه ایران در آمارهای جدید بانک جهانی از شاخص سهولت کسب‌وکار چه تغییری خواهد کرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر می توانید برای مشاورین املاک و نمایشگاههای ماشین مجوز صادر نکنید که مثل قارچ سبز می شوند.