کد مطلب: ۸۳۶۹۶۳

سود کدام سپرده‌های بانکی شامل مالیات می‌شود؟

سود کدام سپرده‌های بانکی شامل مالیات می‌شود؟

چند روز گذشته بود که سخنوگی کمیسیون اقتصادی مجلس از دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی خبر داد. اما چه کسانی مشمول این مالیات می‌شوند و کدام سپرده‌ها باید مالیات بدهند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اظهارا مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تنها متوجه سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی بود و نه افراد حقیقی.

وی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا سود حساب‌های بانکی هم مشمول مالیات می‌شود، گفته بود: بسیاری از اشخاص حقوقی دارایی خود را به‌صورت بلندمدت در بانک‌ها نگهداری و سودهای کلانی دریافت می کنند. لذا در قانون بودجه مصوب شده از سود سپرده اشخاص حقوقی مالیات اخذ شود.

بر این اساس به گفته این نماینده مجلس، در قانون بوجه سال جاري تصويب شده افراد حقوقی‌ -سازمان‌ها و شرکت‌هایی- که دارایی خود را در بانک‌ سپرده می‌کنند باید مالیات سود سپرده خود را دریافت کنند.

این گفته در حالی است که گویا بانک‌ها ادعا می‌کنند سود سپرده‌های خود را پرداخت کرده‌اند. چراکه آنها می‌‌گویند ما ابتدا مالیات فعالیت اقتصادی خود را پرداخت کرده‌ایم و بعد از آن سود حساب اشخاص حقوقی را واریز می‌کنیم اما چنین ادعایی درست نیست و باید مالیات این سود پرداخته شود.

دریافت مالیات از سود سپرده بانکی در قانون بودجه سال جاری تصویب شده است و باید در این مدت اجرایی می‌شد اما گویا هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

سپرده افراد عادی‌ هم مشمول مالیات می‌شود؟

اما سوالی که وجود دارد این است که دریافت سود از سپرده بانکی شامل افراد حقیقی هم می‌شود و افراد عادی هم باید مالیات سپرده‌های خود را پرداخت کنند؟

پاسخ این سوال منفی‌ است. حداقل تا کنون دریافت سود سپرده مردم عادی تصویب نشده است. البته بارها این مساله مطرح شده اما تامنون تصويب نشده است.

از طرف دیگر بعید‌ است که دولت چنین چیزی را تصویب کند. چون بانک‌ها و البته دولت در تلاشند که مردم دارایی خود را یا وارد بانک‌ها کنند و یا در بورس بگذارند و از بازارهای دلالی و سفته‌بازی دوری کنند.

اگر چنین قانون تصويب شود و قرار باشد از سود سپرده‌ مردم عادی مالیات دریافت شود احتمال خروج این دارایی‌ها از بانک‌ها و ورود آنها به بازارهایی چون ارز و طلا شدت می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.