کد مطلب: ۸۳۹۴۴۹

یادداشت اختصاصی سهراب دل‌انگیزان، استاد دانشگاه برای تجارت‌نیوز:

تغییر مدیریت مرکز آمار ایران؛ انتخاب مدیریت‌های کلان کشوری و یک نکته

تغییر مدیریت مرکز آمار ایران؛ انتخاب مدیریت‌های کلان کشوری و یک نکته

دیروز جواد حسین‌زاده با حکم جدید رئیس سازمان برنامه و بودجه از ریاست مرکز آمار ایران رفت و داریوش ابوحمزه جایگزین وی شد. در همین باره، سهراب دل‌انگیزان- دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی- در یادداشتی اختصاصی توضیحاتی در این باره ارائه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در یادداشت دل‌انگیزان آمده است: در روز گذشته ریاست مرکز آمار ایران تغییر کرد و بنده طی مصاحبه‌ای با تجارت‌نیوز نکاتی را ذکر کرده بودم. امروز یکی از روسای محترم سابق مرکز آمار ایران با بنده تماس گرفت و نسبت به بیان برخی عبارات در مصاحبه اشکالاتی را مطرح کردند. یادداشت کنونی جهت تنویر افکار عمومی و نظر این فرد تنظیم شده است.

سازمان‌های ملی مانند مرکز آمار ایران نه تنها سازمانی تخصصی هستند که فعالیت‌های حرفه‌ای و تخصصی، اطلاعات و آمار معتبر و قابل اعتماد مورد نیاز همه مجموعه‌های مصرف‌کننده اطلاعات و آمار رسمی را تولید می‌کنند، بلکه جزو مجموعه‌هایی به شمار می‌آیند که باید در مقابل تمامی موج‌های هواخواهانه و جانبدارانه گروه‌های فشار، استحکام رأی داشته و نتایج آماری استخراج شده از روش‌های علمی و معتبر خود را به صورت شجاعانه منتشر کنند. اینجاست که علاوه بر اینکه ویژگی‌های تخصصی و حرفه‌ای مدیریت کلان و بخشی این سازمان‌ها مهم و بسیار ارزشمند است، شجاعت و استحکام رأی و کاریزما و خوشنامی و اعتبار بیرونی ریاست این سازمان‌هاست که سازمان را در مقابل انگیزه‌های جانبدارانه گروه‌های مختلف حفظ و واکسینه می‌کند.

با این توضیح لازم است تا هنگام انتخاب این مدیریت‌ها این موضوعات در نظر گرفته شده و حتماً به این موضوع توجه شود که به منظور حفظ اعتبار درونی و بیرونی اینگونه از سازمان‌ها، علاوه بر قانونی بودن و تخصصی بودن و حرفه‌ای بودن پروتکل‌ها، دستور کارها و کارکنان و مدیران، داشتن کاریزما و شخصیت حرفه‌ای و تخصصی در سطح ملی بودن ریاست از شاخصه‌های مهم مورد توجه برای رأس سازمان باشد.

یک نکته…

از آنجا که انتقاداتی درباره یادداشت بنده مطرح شد که روسای بعد از دکتر عادل آذر دارای این ویژگی بوده‌اند و بنده به صورت کلی از این مدیران بدون ذکر نام یاد کرده‌ام، باید این موضوع را مطرح کنم که اگر در بین این بزرگواران افرادی با ویژگی‌هایی که در این یادداشت ذکر شد وجود دارد و بنده بدون ذکر نام به این ویژگی‌ها توجه نکرده‌ام، ضمن دلجویی از این بزرگواران اعلام می‌دارم که نظر بنده تنها اعلام ویژگی‌های افراد در رأس این سازمان‌های مهم کشوری بوده و قصد تخریب و تضعیف هیچ عزیزی را نداشته‌ام. اما توجه کنید که مطالبه‌گری فضای کارشناسی و نشریات رسمی در این حوزه می‌تواند به توجه مدیران بالادستی در انتخاب افراد قوی و دارای اعتبار بیرونی و درونی برای سازمان‌های کشوری کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.