کد مطلب: ۸۵۶۴۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا وزیر کار بر ایجاد یک میلیون شغل اصرار دارد؟/ تکرار وعده‌ اینبار با عبارت «به نحو احسن»

چرا وزیر کار بر ایجاد یک میلیون شغل اصرار دارد؟/ تکرار وعده‌ اینبار با عبارت «به نحو احسن»

وزیر کار می‌گوید: «یک میلیون فرصت شغلی به نحو احسن محقق شده است.» این اظهار نظر در حالی مطرح می‌شود که پیشتر از سوی او و دیگر مقامات اقتصادی اعلام و با واکنش‌های تندی همراه شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر کار بار دیگر در سخنان خود بر ایجاد یک میلیون شغل در کشور تاکید کرده است؛ اینبار کمی متفاوت‌تر از قبل و با به‌کارگیری عبارت «به نحو احسن». به طور دقیق‌تر، صولت مرتضوی گفته یک میلیون فرصت شغلی به نحو احسن محقق شده است.

پیشتر و در اردیبهشت ماه هم او گفته بود که در سال گذشته وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دادیم که توانستیم آن را محقق کنیم و در سال جاری نیز هدف‌گذاری ما بیشتر از این عدد است.

البته کارشناسان اینها را عددسازی اداری می‌دانند، با اینحال رئیس دولت سیزدهم در نشستی که با فعالان اقتصادی در فروردین ماه داشت، گفته بود: «به دنبال آمارسازی در اقتصاد نیستیم؛ هرچه اعداد و ارقام شفاف‌تر باشند، مردم هم می‌توانند بهتر فعالیت‌های اقتصادی انجام بدهند.» هرچند این تنها ابراهیم رئیسی نیست که منکر آمارسازی در دولتش می‌شود، بلکه دیگر مقامات اقتصادی نیز به اشکال دیگری گفته او را در تریبون‌های رسمی تکرار کرده بودند.

واکنش‌های تند در قبال موضع دولت

با اینحال، نه‌تنها کارشناسان اقتصادی بلکه مقامات سابق اقتصادی در دولت‌های پیشین هم، به این موضع دولت و اعلام آمارهای اقتصادی واکنش نشان داده‌اند.

ابتدای امسال بود که عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی دولت دوازدهم- در توئیتی نوشت: «در واقع به جای ایجاد یک میلیون شغل وعده داده شده برای یک‌سال، صرفا 26 درصد آن محقق شده است، یعنی 263 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شده که کمتر از افراد جویای کار جدید محسوب می‌شود.»

بعد از آن هم حواشی مربوط به ایجاد یک میلیون شغل پایان نگرفت. در چنین فضایی باید گفت که وعده ایجاد یک میلیون شغل وعده دردسازی برای دولت‌ها از دیروز تا به الان بوده است.

عباس عبدی- فعال سیاسی- نیز در یادداشتی که برای روزنامه اعتماد نوشته بود، به همین موضوع اشاره کرده بود. البته اشاره او به ماجرای وزیر مستعفی کار نیز برمی‌گردد.

او در این یادداشت نوشت: «یک نامه از عبدالملکی در فضای مجازی منتشر شده که در آن علاوه بر اینکه متذکر شده آمار ثبتی وزارت کار از یک میلیون هم گذشته! در ادامه برای نظارت میدانی بر این کارها خواهان ۵۰ میلیارد تومان شده است. البته وعده یک میلیونی شغل مسبوق به سابقه است. احمدی‌نژاد هم ادعای ایجاد یک میلیون و 600 هزار شغل در سال را داشت. اما گزارش‌های رسمی حکایت از تحقق تنها 14 هزار شغل در سال را دارند.»

عبدی در این یادداشت خود با اشاره به آمارهای گزارش جدید مرکز آمار با طرح این پرسش که آین آمار چه می‌گوید، نوشته است: «در واقع به جای 1.320 میلیون شغل وعده داده شده در سال ۱۴۰۱، فقط ۲۶۳ هزار شغل ایجاد شده است. یعنی ۲۰ درصد آنچه وعده داده شده است؛ اگر مبنا را هم یک میلیون شغل وعده داده شده در انتخابات بدانیم فقط ۲۶ درصد آن محقق شده است. این آمار رسمی کشور است و امیدواریم که مسئولان دولتی از تحلیل آن ناراحت نشوند، زیرا وعده داده ولی عمل نکرده‌اند.»

در ضمن، اهل فن می‌گویند این اظهارات که از زبان دولتمردان جاری می‌شود تنها برای بهتر نشان دادن کارنامه اقتصادی آنهاست و نمایی واقعی از اقتصاد و بازار کار ایران به تصویر نمی‌کشد.

کارشناسان چند سوال مهم را نیز مطرح می‌کنند؛ اینکه چرا یک میلیون شغل محقق نشده؟ آیا از ابتدا برآورد درستی نداشتند؟ یا مدیران دولت ضعیف هستند؟ یا برنامه قابل قبولی برای تحقق این وعده ندارند؟

تا به امروز البته واکنشی به این اظهارات از سوی مقامات اقتصادی دولت نشان داده نشده و آنها تنها بر گفته‌های قبل خود اصرار می‌ورزند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.