کد مطلب: ۸۵۷۰۳۷

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد:

نرخ رشد اقتصادی در ۲ سال چه تغییری کرد؟

نرخ رشد اقتصادی در 2 سال چه تغییری کرد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تغییر مثبت رشد اقتصادی در دو سال گذشته، گفته که آمار ترجمان واقعیت‌هاست؛ اما آیا مردم این رشد و رفاه را در زندگی خود احساس می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتشار توئیتی از افزایش نرخ رشد اقتصادی به 4.8 درصد در 2 سال گذشته خبر داده است. در ضمن، از اشاره‌ای که او به وضعیت این شاخص مهم در دهه 90 داشته، می‌توان اینگونه برداشت کرد که داوود منظور قصد دارد از این تغییر وضعیت به‌عنوان دستاورد دولت سیزدهم نام ببرد.

نکته دیگری که در گفته‌‌های رئیس سازمان برنامه به چشم می‌خورد، مربوط به خط پایانی توئیت اوست که می‌گوید: «آمار ترجمان واقعیت‌هاست.» این در حالیست که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که مردم این رشد و رفاه را در زندگی خود احساس نمی‌کنند. در ضمن، گزارشی که پیشتر توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده بود، حکایت از این داشت که نرخ تورمی که توسط مردم احساس می‌شود بالاتر از ارقام اعلامی توسط منابع رسمی است؛ برای مثال تورم 40 درصدی اعلامی به میزان 80 درصد حس شده.

نرخ رشد اقتصادی افزایش یافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور در دو سال اول دولت سیزدهم به ۴.۸ درصد افزایش یافته است.

داود منظور گفت: بر اساس آمار منتشره توسط مرکز آمار ایران، متوسط نرخ رشد اقتصادی در دهه 90، «کمتر از یک» درصد و در سه سال‌ پایانی دولت قبل «منفی دو» درصد بوده است.

وی ادامه داد: در دو سال اول دولت سیزدهم متوسط نرخ رشد اقتصادی به ۴.۸ درصد افزایش یافت.

منظور افزود: آمار ترجمان واقعیت‌هاست.

آمار ترجمان واقعیات اقتصادی است؟!

با وجود ادعای رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه آمارها نشان از واقعیات دارد، اما در طول چند ماه گذشته بارها هشدارهایی از سوی صاحب نظران اقتصادی در ارتباط با سرکوب آماری یا انتشار داده‌ها و اطلاعات به صورت ناقص سر داده شده است.

در ضمن، با وجود نرخ‌های بالای تورم در اقتصاد ایران (نرخ تورم بالای 40 درصد در چهار سال اخیر) به نظر می‌رسد رشدهای سه یا چهار درصدی نمی‌توانند اثر مثبتی بر زندگی و معاش مردم داشته باشند. آنگونه که فعالان کارگری می‌گویند قدرت خرید کارگران به نصف و حتی کمتر کاهش یافته و حالا دیگر واژه پس‌انداز از ادبیات روزمره این قشر به کل حذف شده است.

همچنین، بررسی تحولات اقتصاد کشور در دهه 90 توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نشان از این دارد که با وجود مشابهت‌های زیادی که دیده می‌شود، شوک‌هایی که به اقتصاد ایران در دو نیمه این دهه وارد شده، وضعیت رفاهی خانوارها در نیمه دوم این دهه را با شدت بسیار بیشتری تضعیف کرده است. علت آن هم به کاهش توانایی خانوارهای ایرانی در واکنش به شوک‌های تحمیل‌شده بازمی‌گردد.

نکته دیگری هم که نمی‌توان از آن غافل ماند فاصله موجود بین نرخ رشد پیش‌بینی شده در برنامه‌های پنج ساله توسعه با نرخ‌های اعلام شده در پایان هر برنامه است. در حالی نرخ ایده‌آل در برنامه توسعه هشت درصد است که حالا عربستان سعودی به این رقم رسیده و مقایسه همین موضوع از سوی عموم مردم، آنها را به این نتیجه می‌رساند که از دور رقابت و به لحاظ میزان رفاه از دیگران عقب مانده‌اند. ضمن اینکه، گزارشی که به‌تازگی توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر شده، حکایت از این دارد که تحریم و وضعیت موجود مانع تحقق این هدف برای اقتصاد ایران است.

با وجود این گزارش‌ها، به نظر می‌رسد دولتمردان تنها به دنبال به جای گذاشتن کارنامه مثبت اقتصادی از خود هستند و به واقعیات اقتصاد ایران کاری ندارند!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.