کد مطلب: ۸۵۸۸۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام استان‌ها برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند؟/ عملکرد دولت نامناسب‌ترین نماگر و تورم عامل ناامنی در پاییز ۱۴۰۱

کدام استان‌ها برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند؟/ عملکرد دولت نامناسب‌ترین نماگر و تورم عامل ناامنی در پاییز 1401

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، استان‌های سمنان، خراسان جنوبی و هرمزگان از منظر امنیت سرمایه‌گذاری و از دید فعالان کسب و کار مناسب‌ترین استان‌ها در پاییز 1401 محسوب می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس اقدام به انتشار گزارش پایش امنیت سرمایه گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری کرده است. شاخص امنیت سرمایه گذاری در فصل پاییز 1401، عدد 4.26 از 10 (شاخص 10 به‌معنای ناامنی مطلق سرمایه گذاری) را نشان می‌دهد که نسبت به تابستان همین سال نامناسب‌تر شده است.

نامناسب بودن وضعیت شاخص تورم مصرف‌کننده هم علت این موضوع عنوان شده است. به بیانی دیگر، نوسانات نرخ تورم از جمله عوامل اثرگذار بر مولفه‌های آماری محاسبه شاخص امنیت سرمایه گذاری تلقی می‌شود.

سرمایه گذاری

جدول یک نشان می‌دهد که استان‌های سمنان، خراسان جنوبی و هرمزگان از منظر امنیت سرمایه‌گذاری و از دید فعالان کسب و کار مناسب‌ترین استان‌ها در پاییز 1401 محسوب می‌شوند.

در مقابل، استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و گلستان به‌عنوان نامناسب‌ترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه‌گذاری شناسایی شده‌اند درحالیکه در پایش مربوط به فصل تابستان 1401 به‌ترتیب استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و بوشهر محاسبه شده بودند.

سرمایه گذاری

نامناسب‌ترین و مناسب‌ترین نماگرها در پاییز 1401

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در جدول 2 ترتیب نماگرهای هفتگانه از نامناسب‌ترین به مناسب‌ترین ارائه شده است. از مقایسه این جدول با مطالعات گذشته می‌توان دریافت که نامناسب‌ترین نماگر در پاییز 1401 همانند چند پایش گذشته، همچنان نماگر «عملکرد دولت» بوده است؛ در این میان مناسب‌ترین نماگر در چند پایش اخیر همچنان نماگر «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» است.

با دقت در ارزیابی‌های صورت گرفته متوجه می‌شویم که در پاییز 1401 وضعیت نماگر «ثبات اقتصاد کلان» هم مجددا دومین نماگر نامناسب قرار گرفته است؛ در پایش پاییز 1401 وضعیت مؤلفه‌های نماگر «شفافیت و سلامت اداری» که از چهار مؤلفه پیمایشی تشکیل شده نسبت به دو پایش قبلی 1401 بدتر و نامناسب‌تر ارزیابی شده و در جایگاه چهارمین نماگر نامناسب قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، با مقایســه رتبه‌بندی اســتان‌ها درمی‌یابیم که در قســمت نامناسب‌ترین استان‌ها، در پایش‌های گذشته معمولا کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام و تهران در اکثر مواقع در انتهای رتبه‌بندی در مؤلفه‌های آماری قرار داشته‌اند. اما در پایش پاییز 1401 نیز همانند پایش تابستان 1401 با نامناسب‌تر ارزیابی شدن وضعیت سایر استان‌ها به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان و استان گلستان، آن دسته از استان‌هایی که همواره در رتبه‌های آخر (نامناسب‌ترین وضعیت‌ها) قرار می‌گرفته‌اند به نسبت از وضعیت مناسب‌تری برخوردار شده‌اند و در رتبه‌بندی وضعیت بهتری نسبت به گذشــته پیدا کرده‌اند.

ادامه تغییر رتبه‌بندی و وضعیت استان‌ها می‌تواند برای مقامات استانی جهت بررسی چرایی، قابل پیگیری و بررسی‌های لازم باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.