بشنوید: دستمزد کارگران زیاد می‌شود؟/پادکستی درباره بحران دستمزد در جامعه کارگری

بشنوید: دستمزد کارگران زیاد می‌شود؟/پادکستی درباره بحران دستمزد در جامعه کارگری

سعید برآبادیسعید سعید برآبادیسعید
حجم فایل صوتی: ۴۱.۹۴M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۱۷:۳۳ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از نزدیک به شش ماه کشمکش میان دولت و جامعه کارگری، دوباره بحث افزایش حقوق کارگران به خبر نخست و پرحاشیه این روزها بدل شده است. در یازدهمین پادکست پرونده اقتصادی تجارت نیوز با بررسی ابعاد این پرونده مهم در خدمت شما هستیم با طرح این سوال که آیا دستمزد کارگران امسال و برای بار دوم افزایش پیدا خواهد کرد؟

آیا دستمزد کارگران دوباره افزایش می‌یابد؟

تورم همچنان جلوتر از حقوق کارگران است؛ این جمله را می‌توان خلاصه و عصاره اعتراضات، کمپین‌سازی‌ها و تلاش‌های جامعه کارگری برای برآمدن از پس تورم کمرشکن اقتصاد ایران دانست. آنها می‌گویند با وضعیت تورم فعلی، حقوق تقریبا 8 میلیون تومانی‌شان نمی‌تواند کفاف تامین نیازهای اولیه خانوارهای کارگری را بدهد آن هم در شرایطی که اجاره خانه سر به فلک گذاشته، تورمِ مواد غذایی قابل لمس است و قیمت برخی از خوراکی‌ها هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. حال باید پرسید چرا دوباره این پرونده گشوده شده است؟ آیا قرار است در سفره کارگرانِ ایرانی گشایشی رخ دهد یا این پیش دستی دولت است برای خواباندن موج اعتراضات زحمتکشان کشور. سوسن یحیی‌پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت نیوز گزارش می‌دهد.

نرخ دستمزد چقدر از تورم عقب مانده است؟

شما با رادیو تجارت نیوز همراه هستید. در این بخش از پادکست، امیر داداشی، دبیر سرویس صمت این وبسایت به این سوال پاسخ داده است که در سال 1402، نرخ دستمزد چقدر از تورم عقب مانده است و این عقب‌ماندگی چه اثری بر زیست خانوارهای کارگری خواهد داشت.

دستمزد کارگران کشورهای همسایه چقدر است؟

سیل مهاجرت که از متخصصان به جامعه کارگری سرایت کرده یک معنای مستتر در خود دارد؛ دستمزد یک کارگر در آن سوی مرزها بیش از حقوقی‌ست که در وطن خود دریافت می‌کنند. اما آیا داده‌های آماری هم تایید کننده این موقعیت هستند؟ عرفان حاج محمدی، خبرنگار بخش اقتصاد بین‌الملل رادیو تجارت نیوز با مقایسه ارقام حقوق و دستمزد چند کشور همسایه به این سوال پاسخ داده است.

چقدر طول می‌کشد تا یک کارگر خانه‌دار شود؟

یکی از نمادهای قابل قبول نبودن حقوق و دستمزد کارگران در زمان انتظار یک کارگر برای خرید خانه است. با حقوق ماهی 8 میلیون تومان چند ماه زمان لازم است تا یک کارگر بتواند سقفی برای خود و خانواده‌اش دست و پا کند؟ زینب مختاری، دبیر سرویس بازارهای تجارت نیوز در این بخش از پادکست به این سوال پاسخ داده است.

تبعات پایین بودن نرخ دستمزد چیست؟

به آخرین بخش از پرونده این هفته پادکست رادیو تجارت نیوز رسیدیم. در این بخش، عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت نیوز نگاهی دارد به عوارض کم بودن حقوق و دستمزد جامعه کارگری. جامعه‌ای که با توجه به بحران‌های اقتصادی و تورم، برای سیر کردن شکم اعضای خانواده‌اش راهی ندارد جز چند شغلی شدن، پذیرش شغل‌های سیاه و بی‌بهره ماندن از حداقل‌های رفاهی.

یازدهمین پرونده از سری پرونده‌های صوتی رادیو تجارت نیوز که به موضوع حقوق و دستمزد در جامعه کارگری می‌پرداخت همین جا به پایان رسید اما نباید از یاد برد که رنج کارگرانی که با حداقل حقوق و دستمزد روزگار می‌گذرانند پایان پذیر نیست. برای لحظه ای از شما می‌خواهیم فکر کنید چطور می‌شود با حقوق 8 میلیون تومانی یک خانوار چهار نفره مستاجر را در شهری همچون تهران اداره کرد. جامعه کارگری نیازمند افزایش حقوق است آن هم نه برای افزایش سطح رفاه اجتماعی خود بلکه برای جبران تورمی که به پوسته نازک و شکننده این گروه از جامعه فشار وارد می‌کند.

خوشحالیم که این بار هم توانستیم در یک پرونده مفصل صوتی به سوژه مورد نظر شما بپردازیم، اگر برای هفته‌های آتی، سوژه پیشنهادی دارید، پادکست پرونده تجارت‌نیوز منتظر شماست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.