کد مطلب: ۸۶۴۵۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنامه ششم توسعه بار دیگر تمدید شد/ تکلیف برنامه هفتم نامعلوم!

برنامه ششم توسعه بار دیگر تمدید شد/ تکلیف برنامه هفتم نامعلوم!

امروز با ۱۷۳ رأی موافق از سوی نمایندگان مجلس؛ دوفوریت طرح تمدید قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماده 180 آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید: «دولت موظف است حداكثر تا پایان خردادماه سال پایانی قانون برنامه پنج‌ساله توسعه، لایحه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعدی را به مجلس تقدیم كند.»

در ماده 124 قانون برنامه ششم توسعه کشور نیز آمده است که «این قانون از تاریخ لازم‌الاجراشدن به مدت پنج سال معتبر و دولت موظف است شش‌ ماه قبل از پایان اعتبار این قانون لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم را به مجلس ارائه کند.»

بنابراین، برنامه ششم توسعه از ابتدای سال 96 تا پایان سال 1400 اعتبار داشت. بر اساس این حکم برنامه ششم، دولت باید در شهریورماه (یا اوایل مهرماه) و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس تا پایان خرداد ماه 1400 لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس می‌کرد؛ اما کارشناسان تاکید می‌کنند که به دلیل اهمال‌کاری دولت لایحه برنامه هفتم دیرهنگام به مجلس ارائه شد. پیشتر، محمدتقی فیاضی تحلیلگر بودجه نیز به تجارت‌نیوز گفته بود که «نداشتن اعتقاد راسخ دولت به برنامه پنج‌ساله و برگزاری انتخابات در سال 1400 نیز در بروز این تاخیر بی‌تاثیر نبود.»

با این حال قانون برنامه توسعه در بودجه مصوب 1401 (بند (ن) تبصره (1)) به مدت یک سال دیگر تمدید شد. به‌رغم تمدید زمان برنامه ششم توسعه و فرصت کافی دولت رئیسی در تهیه و ارائه لایحه برنامه هفتم، باز هم این تکلیف قانونی بر زمین ماند در سال 1401 تقدیم مجلس نشد.

حالا چند وقتی است که از این لایحه رونمایی شده اما همچنان سرنوشت آن نامشخص است. چرا که آخرین خبرها از مجلس شورای اسلامی، حکایت از این دارد که قرار است برنامه ششم توسعه تا پایان سال تمدید شود.

رای موافق نمایندگان به تمدید برنامه ششم توسعه

نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۰ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح اصلاح بند ز تبصره ۲۰ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور (تمدید قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) با ۱۷۳ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در صورت تصویب این طرح، قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال تمدید می‌شود.

به گزارش مهر، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در این مورد، گفت: دولت باید تا ۶ ماه قبل از اتمام قانون برنامه ششم، لایحه برنامه هفتم توسعه را ارائه می‌کرد اما دولت گذشته این اقدام را انجام نداد و ما مجبور به تمدید قانون برنامه ششم توسعه شدیم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، قانون برنامه ششم توسعه به مدت ۶ ماه تمدید شد که با احتساب زمان ابلاغ و انتشار نهایی قانون، قانون برنامه ششم تا تاریخ ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲ اعتبار دارد. قانون برنامه ششم توسعه تا ۳۰ روز آینده اعتبار قانونی دارد.

وی تصریح کرد: بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق تمام شده و در نوبت رسیدگی صحن قرار دارد. تاکنون سه هزار پیشنهاد درباره این لایحه بارگذاری شده و تا ۲۳ شهریور ماه ممکن است نزدیک هفت هزار پیشنهاد بارگذاری شود. رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه که ۱۱۸ ماده و ۱۲۱ ماده الحاقی دارد، زمان بر است و رفت و آمد مصوبات بین مجلس، شورای نگهبان و هیات عالی نظارت نیز موجب خواهد شد تا پایان سال قانون برنامه هفتم را نداشته باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.