کد مطلب: ۸۶۶۲۲۰

واکنش پورابراهیمی به حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی چه بود؟

واکنش پورابراهیمی به حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی چه بود؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه جدید ارزی دولت و جایگزینی نرخ دلار مرکز مبادله به جای ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی گفت: مصوبه جدید ارزی دولت با توجه به آنکه رانت را از اقتصاد حذف می‌کند، ریل‌گذاری صحیحی به سمت اجرای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد مصوبه جدید ارزی دولت و حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی اظهار داشت: طبق تجربیات در سنوات گذشته و با توجه به آنکه اثرات تخصیص ارز ترجیحی در سفره مردم دیده نشد و فقط یک عده‌ای خاص از این سیاست‌گذاری بهره می‌بردند در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به دولت اجازه دادیم اگر می‌خواهد ارز ترجیحی وجود داشته باشد، باید تضمین کند که قیمتی کالاهایی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد متناسب با ارز ترجیحی باشد.

پورابراهیمی افزود: به عبارت دیگر باید اثر تخصیص ارز ترجیحی در ابتدای زنجیره تا انتهای زنجیره و سفره مردم مشاهده شود اما واقعیت این است که هر زمان در اقتصاد ارز ترجیحی داده شده برخی افراد سودجو از فاصله قیمتی ارز سوءاستفاده کرده‌اند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سیاست‌های ارزی مطلوب مورد نظر مردم این است که نتیجه این برنامه‌ها منجر به کاهش تورم شود و مردم اثر این تصمیم‌ها را در کاهش قیمت کالاهای مورد نیاز خود ببینند.

نماینده مردم کرمان در مجلس، مصوبه جدید ارزی دولت را در حذف رانت و ریل‌گذاری صحیح به سمت اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: با اجرای مصوبه جدید ارزی، دولت باید با نظارت بیشتر و مدیریت در حوزه سیاست ارزی مانع افزایش تورم در جامعه شود.

پورابراهیمی در پایان عنوان کرد: اختصاص ارز ترجیحی باید یک شرط بزرگ داشته باشد که اثرات آن در حلقه نهایی بازار یعنی مصرف‌کنندگان دیده شود اما وقتی این سیستم نظارتی وجود ندارد بهتر است دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی را از طریق بازسازی منابع به خود مردم دهد، اقدامی که در برهه‌ای از سوی دولت انجام شد.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.