کد مطلب: ۸۶۷۲۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش دستمزد بیش از یک‌بار در سال قانونی است؟

افزایش دستمزد بیش از یک‌بار در سال قانونی است؟

مطابق با آنچه وزیر اقتصاد گفته تا پایان سال تورم حدود 40 درصد است، در چنین شرایطی این پرسش مهم مطرح می‌شود که آیا افزایش دستمزد بیش از یکبار در سال قانونی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که صدای کارگران دیگر به مجلس رسیده، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری می‌گوید افزایش دستمزد کارگران فقط سالی یک بار قانونی نیست. به نظر می‌رسد این واکنش سمیه گلپور به اظهارات چندی قبل صولت مرتضوی- وزیر کار است که با استناد به قانون، افزایش دستمزد بیش از یکبار در سال را قانونی ندانسته نبود. هرچند مرتضوی اخیرا از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده و با خواسته کارگران مبنی بر برگزاری جلسه برای بررسی ترمیم دستمزد موافقت کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ظاهرا در آخرین جلسه شورای عالی کار که پایان ماراتن دستمزد 1402 بود، این وعده از سوی نمایندگان دولت داده شد که در صورتی که تورم کنترل نشود، برای ترمیم مزد کارگران جلسه‌ای از سوی وزارت کار برگزار می‌شود. بنابراین حالا کارگران منتظر برگزاری جلسه شورای عالی کار با محوریت بحث دستمزد و معیشت کارگران هستند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری نیز در این باره گفته است که مطابق با آنچه وزیر اقتصاد گفته تا پایان سال تورم حدود 40 درصد است، بنابراین انتظار ما بر این است که دولت فکری به حال قدرت خرید کارگران کند.

دستمزد می‌تواند بیشتر از یکبار افزایش یابد؟

در چنین شرایطی این پرسش مهم مطرح می‌شود که آیا افزایش دستمزد بیش از یکبار در سال قانونی است؟ در پاسخ به این سوال، گلپور می‌گوید که در قانون تاکیدی بر اینکه دستمزد سالی یکبار افزایش یابد، نشده است. در قانون بیان شده که دستمزد باید سالانه بالا رود و این سالانه به معنای سالی یکبار نیست.

پیشتر حمید حاج‌اسماعیلی- کارشناس حوزه کار به تجارت‌نیوز گفته بود که افزایش دستمزد کارگران در یکسال مسبوق به سابقه نیست اما این اتفاق درباره حقوق کارمندان افتاده بود. ظاهرا واکنش وزیر اقتصاد به خواسته کارگران مبنی بر بازنگری در دستمزد نیز این بوده که اگر حقوق کارمندان تغییر کند، فکری هم درباره دستمزد کارگران می‌شود.

حالا که وزیر کار با درخواست کارگران موافقت کرده و صدای آنها به فراکسیون کارگری مجلس رسیده، باید دید آیا موضوع جلسه بعدی شورای عالی کار به موضوع دستمزد و معیشت اختصاص پیدا می‌کند یا موضوعات دیگر جایگزین درخواست‌های اصلی کارگران خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.