بشنوید: جدال با دلار/نگاهی به کارنامه اقتصادی دولت رئیسی در نیمه نخست سال

بشنوید: جدال با دلار/نگاهی به کارنامه اقتصادی دولت رئیسی در نیمه نخست سال

سعید برآبادیسعید سعید برآبادیسعید
حجم فایل صوتی: ۴۷.۸۷M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۰:۱۰ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز ، در آخرین روزهای نیمه نخست سال با پرونده ای مفصل درباره کارنامه اقتصادی دولت رئیسی در این شش ماه همراه شما هستیم؛ دولتی که از ابتدای امسال با حذف و اضافه گسترده در تیم اقتصادی خود، تلاش کرد نیم‌ترم نخست امسال را با نمره قبولی پست سر بگذارد اما شواهد و قرائن چیز دیگری می‌گویند.

به همراه تحریریه تجارت‌نیوز تلاش کرده‌ایم در نیم ساعت آینده از 5 دریچه به وضعیت اقتصادی کشور در نیمه نخست امسال نگاهی داشته باشیم و بگوییم آیا دولت رئیسی، موفق به رفع چالش‌های اقتصادی شده یا آنچه به عنوان بهبود اقتصادی گفته می‌شود، نتیجه خبردرمانی دولت است در بازارها.

سیاست‌های تنظیم بازار دولت؛ مثبت یا منفی؟

در میان رفتارهای اقتصادی دولت، بازارگردانی و بازارسازی یکی از چالش‌برانگیزترین و حاشیه‌سازترین رفتارهای اقتصادی وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی و دیگر بنگاه‌های دولتی بوده است. در نخستین بخش از پادکست پرونده این هفته، امیر داداشی، دبیر سرویس صمت تجارت نیوز در گزارش خود به بررسی این سیاست ها در قالب سیاست‌های تنظیم بازار دولت ابراهیم رئیسی در شش ماه گذشته پرداخته است.

بانک مرکزی چطور موفق به مهار رشد نقدینگی شد؟

پس از تجربه تلخ افزایش بی‌پشتوانه نقدینگی در دولت احمدی‌نژاد و تاثیر آن بر کوچک شدن سفره مردم، حساسیت عمومی به موضوع نقدینگی افزایش یافته است. در تازه ترین گزارش‌ها، بانک مرکزی مدعی شده رشد نقدینگی طی پنج ماهه نخست امسال به میزان قابل توجهی کمتر از رشد نقدینگی هدف‌گذاری شده برای این مدت بوده است. سوسن یحیی پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت‌نیوز با راستی‌آزمایی این گزاره، نگاهی به وضعیت نقدینگی شش ماهه نخست سال دارد.

تورم در 6 ماه نخست امسال چقدر بود؟

اگرچه اقتصاد به عنوان پاشنه آشیل دولت سیزدهم لقب داده می‌شود اما این مردم هستند که در مسیرهای سنگلاخ زندگی با نتایج و اثرات این سیاست‌ها مواجه‌اند. در این بخش از پادکست، سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ می‌دهد که تورم در این شش ماه چه مسیری را پیموده است.

بازارهای مالی چه شرایطی را تجربه کردند؟

به بخش تحلیل بازارهای مهم مالی کشور در نیمه نخست امسال رسیدیم. زینب مختاری، دبیر سرویس بازارهای تجارت‌نیوز در گزارش مفصل خود نگاهی دارد به وضعیت بازارهای کشور در نیمه نخست امسال؛ نیمه‌ای که با تمام فراز و فرودها در یک ویژگی خلاصه می‌شود؛ نوسان آرام دلار در کانال 50 هزار تومان و کمتر از آن.

چه خبر از اقتصاد دانش‌بنیان؟

با پایان یافتن سالی که به نام سال دانش بنیان نام گذاری شده بود، به نظر می‌رسد افقِ وضعیت اقتصاد دانش بنیان کشور در نیمه نخست امسال با چالش‌های فراوانی همراه شده است. سرویس استارتاپ تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد.

ممنون که با یکی دیگر از پادکست‌های اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز همراه ما بودید. اگر شنونده پادکست‌های ما هستید به اطلاع می‌رسانیم که پادکست آینده تجارت‌نیوز که پنجشنبه بعد منتشر خواهد شد به پیش بینی شاخص‌های اقتصادی و بازارها در نیمه دوم سال اختصاص دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.